Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenspets=Legionellakörning?  (läst 5226 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saab99

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Marieholm i vackra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvattenspets=Legionellakörning?
« skrivet: 10 juni 2009, 17:17:21 »
Hej.
Jag är nybliven vp-ägare och även ny på forumet.
Jag har installerat en Bosch EHP 8 AW med en CC160 panna och jag har fått klart för mig att det är detsamma som IVT så jag skriver här då jag inte hittar någon Boschforumsdel.

Jag har hört att man skall ställa in vp:n så att den går in och värmer upp varmvattnet lite extra med jämna mellanrum för att undvika Legionellabakterier.
Men efter att ha läst i manualen och bläddrat fram och åter i meny:n på vp:n så kan jag inte hitta något sådant. Det jag hittar är något som heter "varmvattenspets" och jag undrar om det kan vara denna parameter? Hur skall jag isåfall ställa in det? Nån som kan ge mig en kort förklaring?
Kan tillägga att jag har inte rört någonting i de inställningar som installatören gjorde så det kanske redan är korrekt men jag vill gärna vara på säkra sidan.
Mvh
Göran "Saab99" Lövgren

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenspets=Legionellakörning?
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2009, 19:49:17 »
Personligen är jag skeptisk mot "behovet" av legionellakörningar.

Jag har aldrig hört talas om att någon villaboende har smittats med legionella, men ev. smittade kan gärna höra av sig för korrigera min uppfattning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenspets=Legionellakörning?
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2009, 20:17:04 »
Risken för legionella är som sagt mycket liten, men konsekvensen om man skulle få det är väldigt stor, legionella är en dödlig sjukdom. Jag tycker det är en ganska liten kostnad i att värma VVB:n till 65 ºC var 14:e dag för att försäkra sig om att inte få tillväxt av legionella.

Sätt intervallet till 14 dar och stopptemp till 65 ºC på varmvattenspets-menyn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varmvattenspets=Legionellakörning?
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2009, 20:53:31 »
Se det sÃ¥ här. Antar att du har 160L vattenvolym det tar 1,16w / L (kg) /  ºC att värma. VP värmer till 55 ºC och elpatron de sista 10 ºC till 65 ºC.
Enegiåtgång blir för de 10 ºC ( 1,16 x 160 x 10) 1856w. VP skulle vid cop3 tagit 619w, skilnaden är 1237w. 2ggr/mån blir 2474w. Vi antar att 1 kWh kostar 1kr. För 2.50 i månaden tänker i alla fall inte jag ta den risken, även om den är minimal. Med egen vattentäkt skulle jag t.o.m ökat till 4ggr/mån.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvattenspets=Legionellakörning?
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2009, 21:17:07 »
Känner nå´n nå´n villaboende som blivit sjuk i sitt eget hem?

Jag har enbart hört talas om att problemet med legionella i flerbostadshus, på sjukhus, etc....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varmvattenspets=Legionellakörning?
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2009, 23:39:53 »
Jag för min del, känner inte någon som blivit sjuk av legionellabakterien över huvud taget.
Det drabbar ju främst äldre med nedsatt imunförsvar. Att många av dessa vistas långa tider i hus med långa ledningar kan ju vara en förklaring till att det är störst problem där. Men visst har även jag haft lunginflammation, av vilken orsak vet jag inte. Sånt utreds troligen sällan om det rör sig om enstaka fall. En annan tanke kan ju vara att man i villor som regel har varmare vatten ( de flesta med vp kör nog upp temp då och då). Det är ju annars en bakterie som finns överallt och som vi borde klara av, men lagen om alltings djävlighet säger mig att en gard är bäst. Sen får ju var och en tolka den lagen som de vill.
Och vad kan man köpa för några kroner i månaden? Inte ens om man sparade dem till årets slut skulle de räcka till nåt vettigt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!