Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe igen alla dagar i veckan.  (läst 2076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
Nibe igen alla dagar i veckan.
« skrivet: 03 juli 2017, 20:14:27 »
Eftersom det är lite sommarstiltje här så tänkte jag passa på och ge lite feedback nu när regnet ändå vräker ner utanför.
Som ni vet så startade jag långkörartråden om optimering i vintras och där kan det kanske uppfattas som att jag bitvis skulle vara lite avogt inställde till Nibe. Jag vill verkligen betona att så inte är fallet.
Totalt sett är jag jättenöjd med min 1255-6. Preliminära siffror visar att mitt behov av köpt el till värme har gÃ¥tt frÃ¥n ca 19 000 kwh/Ã¥r till ca 3 000 kwh/Ã¥r vilket skulle innebära ett cop pÃ¥ drygt 6.De tycker jag är bra Nu har jag bra förutsättningar med att kunna köra med lÃ¥g framledning samt att jag har en mycket bra brinetemp men i alla fall.  :)
I mitt förra hus hade jag en 1245-8 och nu en en 1255-6 som sagt. Skulle jag flytta och behöva installera en bergvärmepump igen skulle jag välja en Nibe igen alla dagar i veckan och då en inverterpump.

Nu under sommaren ska det upp solceller på huset. 10,5 kw kommer det att bli vilket innebär att mitt nettobehov av köpt energi kommer att landa på 1 000 till 1 500 kwh/år. Helt ok.
Detta ska bli spännande tillsammans med värmepumpen då Niben har en hel del funktioner som jag tror kommer fungera bra mot solceller. Tex kan man styra så att allt varmvatten görs på dagtid.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe igen alla dagar i veckan.
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2017, 22:54:43 »
....eller så pajar kompressorn och en en tall blåser ned på solcellerna....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe igen alla dagar i veckan.
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2017, 06:34:17 »
Hur stora huvudsäkringar har du, och har de gått sönder sedan du installerade värmepumpen.
Att din värmepump är enfas har ju diskuterats rätt mycket, som en nackdel, hur ser du på det, och har du lagt om några andra förbrukare för att få en jämnare belastning på de olika faserna.
Har det gått någon elpatron, eller klarar du dig med kompressorns effekt?
I din signatur står det att du har två klimatsystem, golvvärme och radiatorer, men du menar att radiatorerna klarar sig på låg framledningstemp de också?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe igen alla dagar i veckan.
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2017, 20:18:19 »
....eller så pajar kompressorn och en en tall blåser ned på solcellerna....
Glädjespridare. *roflmao*
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe igen alla dagar i veckan.
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2017, 20:47:56 »
Hur stora huvudsäkringar har du, och har de gått sönder sedan du installerade värmepumpen.
Att din värmepump är enfas har ju diskuterats rätt mycket, som en nackdel, hur ser du på det, och har du lagt om några andra förbrukare för att få en jämnare belastning på de olika faserna.
Har det gått någon elpatron, eller klarar du dig med kompressorns effekt?
I din signatur står det att du har två klimatsystem, golvvärme och radiatorer, men du menar att radiatorerna klarar sig på låg framledningstemp de också?
Än så länge sitter de gamla 25orna i men de ska ner till 16 A i samband med inkopplingen av solcellerna.Jag har inte lagt om några förbrukare än men jag får vara observant vid nedsäkringen.
Att värmepumpen är enfas ser jag inte som nÃ¥got problem. Ett större problem i sÃ¥ fall är ju diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och alla värst är laddningen av bilen (laddhybrid). Vid laddning av VV använder kompressorn 1100 w i slutet av uppvärmningen (55 hz ). Motsvarande effekt vid 55 hz värme är 800 w. 85-90 % av tiden gÃ¥r kompressorn under 55hz. Tyvärr hade jag ingen mätning av elen när det var som kallast men uppskattningsvis behöver den max ca 2 kw vid full gas. 
Jag klarar -15 utan tillsats med kompressorn låst vid max 90 hz. Nu har jag låst upp den (120 hz max, motsv 8 kw ut) så jag tror inte att jag kommer att behöva någon tillsats överhuvudtaget. Den gångna vintern har jag haft 2 timmar tillskott av el.
Jag har två klimatsystem och det var den injusteringen som ställde till det i början. Med facit i hand hade det räckt med ett klimatsystem då det visade sig att jag hade tagit i ordentligt vid dimensioneringen av radiatorerna. Jag klarar mig på 45 gr fram vid dim ute -20 gr. vid 0 ute räcker det med lite drygt 30 gr i fram och det funkar ju bra att mata golvvärmen med också.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe igen alla dagar i veckan.
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2017, 07:24:30 »
 tummenupp

Laddhybriden , laddas den med enfas?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe igen alla dagar i veckan.
« Svar #6 skrivet: 05 juli 2017, 19:43:05 »
Ja, det är en fas som gäller. Upp till 13 A med schucko och 16A om man använder laddbox med typ 2 handske. Det blir till att ladda på natten. Som tur är så finns det timer i bilen.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad gasgaraget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe igen alla dagar i veckan.
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2017, 11:27:42 »
Hej.
Ungefär samma sits här. Justerade elbalansen vid installationen av värmepumpen så gick ner från 35A huvudsäkringar till 16A, effektvakten i pumpen jobbar aldrig. Flyttade runt diskmasin, tvättmaskin, torkskåp samt satte torktummlaren på 400V. Det har fungerat utan problem i 5 år nu. Bara vid uppvärmining av bastun man får tänka lite (12A trefas). Skaffade elbil nu så ett krav var trefasladdning. Speciellt om man vill kunna ladda fullt över natten med stort batteri. Byggde en laddbox som tillsvidare är ställd på 7kW för att inte behöva ändra på något. Till hösten tänkte jag bygga en kontrollkrets som justerar laddströmmen till max 16A på huvudsäkringarna i detta kommer bastun in med. (ny reglering med effektstyrning per fas). Hittils har endast 16A på huvudsäkringarna varit någon timma per år typisk dan före Julafton.

Jonas
Nibe 1150 med VPAS 300/450, 192m aktivt. Installerad juli 2011 inkl elkonvertering samt frikyla. Sutteränghus 280kvm uppvärmd yta i göteborgsområdet (1970). Tidigare förbrukning med 2 st luft/luft ca 32MWh, utan ca 40MWh, nu ca 12MWh. 10kW solpaneler, beräknad årsproduktion ca 9000 kWh, installerad oktober 2015.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!