Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat med acktank x 2  (läst 21936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2007, 10:29:41 »
Kompressorn höjer temperaturen ca 8-10 grader i mitt system.
Det kalla returvattnet går in i VP:an, uppvärms, går så in i ack1 med en temperatur en grad eller två högre än framledningen. Samtidig går massa varmt vatten in i toppen av ack2.
hur kan det gå en massa varmt vatten till ack 2 vid uppvärmning ? då går ju all retur från radiatorerna direkt till pumpen om det inte är fel intrimmat med pumparna/flöden
det är först när shunten börjar stänga som du får cirkulation till tank 2
det man kan säga är att pumpen tror att tank 2 är ytterligare en radiator som ska uppvärmas, tank 2 är enbart till för att utöka volymen så då kan du sätta den på framledningen till radiatorerna istället.

Efter en tid blir vattnet i ack2 varmare. DÃ¥ stiger temperaturen pÃ¥ vattnet in till VP:an. Temperaturen ut stiger ocksÃ¥.  Vattnet i ack1 börja bli väldigt varmt. Shunten tar vatten frÃ¥n bottnen av ack1, men här är vattnet inte mycket kallare. Lyckligtvis skall tempen i ack1 upp till bara 5 grader över framledningen. Mitt problem är inte att det blir för kallt i ack1, men att det blir för varmt och att framledningen vill vara 1-2 grader högre än bör-värdet i tiden kring kompressorstoppet.
men vill börvärdet bara ha 35 grader på framledningen så blir ju stoppet på 37 grader, det är inte så farligt
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 10:35:16 av tracker »

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2007, 10:57:18 »
Vilket läge shunten har, spelar ingen roll. Flödet är konstant och regleras enbart av radiatorcirkpumpan.
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #17 skrivet: 01 mars 2007, 11:20:18 »
jaa nu såg jag på din sista skiss, du använder inte shunten längre (förutom att du styr var du ska ta vattnet ifrån). men du måste vara tillbaka på ruta 1 igen
har du dubbelt flöde från vp än från vb så blandar du ju kallt returvatten från radiator med varmt vatten från ack 2 så att det blir en medeltemp
det är väl inte sÃ¥ mycket bättre än det är nu ?   :D

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #18 skrivet: 01 mars 2007, 12:26:39 »
har du dubbelt flöde från vp än från vb så blandar du ju kallt returvatten från radiator med varmt vatten från ack 2 så att det blir en medeltemp
det är väl inte sÃ¥ mycket bättre än det är nu ?   :D
Nej, det är inte så. Läsa beskrivningen och se på skissen en gång till.
du använder inte shunten längre (förutom att du styr var du ska ta vattnet ifrån)
Fel. Shunten används som tidigare.  Shuntens enda uppgift är att hemta vatten frÃ¥n 3 ställen. Shunten fungerar precis som förut och styrs av CTC styrlogiken.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 12:34:19 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #19 skrivet: 01 mars 2007, 12:54:06 »
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
vad är det för fel på bilden ?

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #20 skrivet: 01 mars 2007, 13:09:04 »
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
vad är det för fel på bilden ?
Inget fel alls.
SÃ¥ stoppar kompressorn.
Då blir flödet 10l/min in och 10 retur och 10 in ack2 ock 10 ut ack2 och 10 in ack1 osv osv.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2007, 13:30:04 »
du måste förstå att när pumpen går så förbrukar/avger radiatorerna energi medan tank 2 inte avger ngt alls alltså varmare temp i ack 2 än i radiatorreturen.
när det är kallt ute så går oftast kompressorn antar jag.
alltsÃ¥ fÃ¥r du en blandning av 10 l/min "kallt" vatten frÃ¥n radiatorreturen + 10 l/min varmt vatten frÃ¥n ack 2 =  20l/min ljummet vatten till kompressorn vid drift= samma som idag
det är inte så intressant att veta vad som händer när VP står still, men funktionen är ngt bättre då.
bygg gärna kretsen och testa så får du se.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2007, 13:43:03 »
alltsÃ¥ fÃ¥r du en blandning av 10 l/min "kallt" vatten frÃ¥n radiatorreturen + 10 l/min varmt vatten frÃ¥n ack 2 =  20l/min ljummet vatten till kompressorn vid drift= samma som idag
Nej. Radiatorreturen er på max 10l/min. Normalt bara 6-8 l/min. Det kalla vattnet lägger sej i bottnen av ack2 utan att störa skiktning/orsaka omrörning. Samma mängd varmvatten går från toppen av ack2 vidare in i ack1.

Så småning om vill man få lite omrörning. De magiska orden är: "Så småning om" och "lite".
Kompressorcirkpumpen påverkar inte skiktningen i ack2 alls, medan den tidigare totalförstörde skiktningen i ack1 på mindre än 30 sekunder. Samtidigt är skikningen i ack1 inte längre något problem.

Shunten till ack1 vill ta vatten från topp, mellersta och bottnen av ack1. Bottnen av ack1 vill normalt inta ha något särskilt högre temperatur än framledningstemp. Framledningstemperaturen hålls stabil. (+/- en grad eller två.)
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 15:01:32 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #23 skrivet: 01 mars 2007, 15:25:14 »
Nej. Radiatorreturen er på max 10l/min. Normalt bara 6-8 l/min. Det kalla vattnet lägger sej i bottnen av ack2 utan att störa skiktning/orsaka omrörning. Samma mängd varmvatten går från toppen av ack2 vidare in i ack1.

det finns inget kallt vatten som går till ack 2 (vid drift), se flödespilarna
tar det 30 sek nu för att förstöra skiktningen så tar det bara 1 minut i ditt fall innan ack 2 är jämnvarm

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #24 skrivet: 01 mars 2007, 16:28:20 »
det finns inget kallt vatten som går till ack 2 (vid drift), se flödespilarna
tar det 30 sek nu för att förstöra skiktningen så tar det bara 1 minut i ditt fall innan ack 2 är jämnvarm
Riktig. Det finns inget kallt vatten som går till ack2 vid kompressordrift. Vad bra! All kallvatten går genom kompressorn. Precis vad som önskas.

Och när kompressorn inte går? Då lägger vattnet sej i bottnen av ack2. Sker det någon inblandning? Njaaa....
Sirius, Borö och alla dom andra baserar sej på att det sker minimal inblandning. Flödet är lågt och bara för att min tank inte har något fint namn, betyder ju inte det att vattnet blandar sej.

Rickard skrev så här om inblandning:
En värmepump på 7.5 kW borde arbeta med optimal deltaT vid ca 700-800 liter/timme, d.v.s. ca 12.5 liter/minut.
Radiatorsystemets flöde är i de allra flesta fallen högre än så och i och med att returflödet tillförs botten av tanken så borde man i de allra flesta fallen inte få en för varm retur in i varma sidans värmeväxlare, skulle omrörningen i acktanken bli så stor p.g.a. ca 12.5 liter vatten/minut så skulle det vara lite konstigt. Sc:,h
Jag har under 10 l/minut. Det betyder ännu mindre omrörning.

CTC originalet har jo kall retur till bottnen av acktanken . Då omrörs det inte mycket. När kompressorcirkpumpan startar, blandas det på under 30 sekunder.

Jag vill nog antaga att om returen inte inblandas särskilt mycket i originalet med ca 150 liter under skiktplattan, inblandas det ännu mindre i ack2 som har 200 liter vatten. Producenterna producerar iaf sina tankar enligt dom här principerna.
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 16:32:42 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #25 skrivet: 01 mars 2007, 16:45:57 »
Hej!
Jag tar mig friheten att modifiera en av dina ideér.
Jag tror på denna lösning men vill ha en ventil som säkerställer att flödet går rätt håll då kompressorn står, den öppnar då kompressorn startar och stänger då kompressorns står.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.
Det är nog den bästa lösningen, men tyvärr kan inte CTC styrlogik handtera denna lösningen.

Det finns bara en givare för start/stopp kompressor. När ack1 är uppvärmd, stannar kompressorn.
Ack2 er lÃ¥ngt frÃ¥n uppvärmd.  Det kalla vattnet i ack2 vill snabbt komma in i ack1 och kompressorn startar inom kort tid.

Vid att fördela utvattnet frÃ¥n kompressorn till bÃ¥da tankar, kan kompressorn arbeta längre innan  ack1 nÃ¥r stopptemperaturen. I teorin....

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2007, 19:36:38 »
kanske givaren ska sitta på din extra ack...
Hur blir det, risker för klent vv när värmebov saknas eller är litet!

Det är ju bra om nya acken också laddas rejält vid varje driftcykel.

Spännande projekt men inte solklart vad avser bästa lösning!?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2007, 20:34:38 »
kanske givaren ska sitta på din extra ack...
Kanske. Som du sejer kommer ack2 att laddas rejält vid varje driftcykel.
Men när startar kompressorn igen? Jo när givaren upptäcker att temperaturen sjunkit ner till framledningstemp.

Då har ack1 ännu inte hunnit att kylas ner till framledningstemperatur, men kanske det är en bra grej?
Kompressorn startar lite tidigare, men oavsett mycket senare än utan ack2.

Ack1 vill alltid vara mycket bra laddad. Det ger bättre tappvarmvattenkapasitet och liten risk for att shunten inte kan shunta ut varmt nog vatten vid framledningen.  Inget behov av att sätta shuntfördröjning lÃ¥gt/till noll nÃ¥nsin.

Kanske du har rätt? Iaf om man monterar givaren högt i ack2?

Jag ser problemet om jag enbart vill varma tappvarmvatten utan att ha nÃ¥got värmebehov (sommarläge), men om din givarplassering ger optimala förhÃ¥llanden resten av Ã¥ret, skall jag nog orka att flytta givaren  till ack1 om vÃ¥ren och tillbaka när hösten kommer.

När ack2 monteras till sommaren, får jag väl exprementera lite med givarplasseringen.....

Och vinnaren är?  Carl N's modifierade skissa med Bertils tempgivarplasserning? Inte helt osannolikt iaf.  :)
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 20:54:46 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #28 skrivet: 01 oktober 2007, 23:39:52 »
Nu är jag klar till monteringen av ack2.
En 200 liter VVB, endast 45 cm i diameter och ganska hög, är hämtad in från soptippen. 1" (28mm) uttag/intag med diffusor är svetsad på i toppen och 1 1/4 tums intag/uttag i bottnen/sidan (el-element) är reducerad till 1" (28 mm) men utan diffusor.

En Danfoss magnetventil är handlat in.
En Actaris CF Echo II värmemätare är handlat in.
Elmätare är redan monterad.
Temp-Loggern är köpt, men inte monterad.

Förra vintern hade jag i genomsnitt 27 startar/dygn och mycket omrörning i ack1 när kompressorn startade.
Nu hoppas jag på under 15 startar/dygn, god skiktning med hög temp i toppen av ack1 till varmvattenslingan och lite bättre COP. 3 goda ting på en gång. Ett kinderägg från himlen.
Jag är nöjd med 2 utav 3 också .... :)


Och om inte det funkar?
DÃ¥ kan snart nÃ¥gon säga  "vad var det jag sa"....... det är sÃ¥ fruktansvärt obegripligt att det överhuvudtaget förekommer! Hur kan nÃ¥gon kommit pÃ¥ denna helt absurda idé frÃ¥n första början? Vet man inte att om det varit en god idé sÃ¥ hade CTC redan konstruerad Ecoheat pÃ¥ sÃ¥dant sätt.

Men du.... det behövs mÃ¥nga dÃ¥liga idéer för att komma upp med nÃ¥got riktigt bra.  :)
« Senast ändrad: 01 oktober 2007, 23:50:27 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: EcoHeat med acktank x 2
« Svar #29 skrivet: 06 oktober 2007, 16:00:11 »
Jag säger så här.

Heja pÃ¥!   Thumbsup

Nästan allt går att förbättra, utan den inställningen skulle vi köra med en blandning av T-ford och Trabant idag!!!

T-forden var verkligen fulländad, enorma volymer lågt pris. Färgen fick man gärna välja enligt Henry, men det blev alltid svart. Dom hade bara en färg!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!