Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hempulad flytande kondensering.....  (läst 13838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
Hempulad flytande kondensering.....
« skrivet: 25 november 2007, 12:45:07 »
Skulle det vara möjligt att montera en shuntautomatik på lvp,ns tempvred och få en form av flytande kondensering?

För enkelheten skull så toppar man vv i en liten beredare skulle det fungera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #1 skrivet: 25 november 2007, 15:40:48 »
Vad har du för grejor?
Är det ett vred du ställer önskad start/stopptemp på?
Skulle du då sätta en shuntmotor på vredet och styra på utetemp eller innetemp?
Jag antar att du kör mot en acktank med VV-slingor eller VVB?
Då vill du förvärma varmvattnet i denna och toppvärma i en el-VVB?
Frågan är då om det du vinner på flytande kondensering mot acktanken förloras i el-VVB:n? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #2 skrivet: 25 november 2007, 19:14:03 »
Vp är en mitsubishi heavy mcu 22 ahe7, vredet ställer önskad värme ut, shuntautomatiken är en danfoss cl100 (tror jag) , acken är en gammal fjärrvärmeväxlare med slinga för inladdning och beredare (500/300). Min idé är att kombinera sol och vp på sommar/höst för att gå över till pellets när pumpen viker pga utetemp. :)

Tanken är att använda dubbla shuntmotorer och låta ett växlande relä byta mellan de två, allt styrs med utetemp kontra framledning. Pellets pannan skall styras av en ladautomatik mot tank samt en ute termostat, och har väl pannan startat står ju pumpen still automatiskt.

Förövrigt så får det bli fast hög kondensering när inte huset har nått övrigt värmebehov.
Acken blir alltså förvärmning till vv. Pros an cons nån?????

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #3 skrivet: 25 november 2007, 19:17:04 »
Förtydligande till ovanstående:

Alltså 1: Solen värmer acken
        2: När inte solen räcker L/V pump
        3: När 1&2 är otilräckligt pellets

Mvh Puttee

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #4 skrivet: 26 november 2007, 07:20:47 »
Tja, vill du testa så gör det, men jag tycker nog det verkar vara krångligt att få till på ett bra sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #5 skrivet: 26 november 2007, 07:33:06 »
Koppla på matningen till shunten så får du automatisk flytande kondensering.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #6 skrivet: 26 november 2007, 20:01:52 »
Anders, menar du rakt från pumpen in i shunten?

I så fall, blir inte vatten mängden för liten? och får jag inte bättre värmefaktor med lägre kondenseringstemp? ???

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #7 skrivet: 26 november 2007, 21:22:14 »
Vet inte om vi pratar om varandra lite.

Det jag menar är att om du har varmvattnet från pumpen kopplat på t-rör mot inloppet på shunten. Så kommer pumpen automatiskt gå mot tanken i ledningen när shunten stänger när vattnet är lagom varmt mot elementen, då laddar den accan i topp och om det behövs mer till elem. slingan så får den det autom när shunten öppnar igen.


Autostart mot pelletspannan kan du fixa om du sätter typ panngivaren som tänt typ oljebrännaren i tanken i stället för i pannan.DÃ¥ kan du ju ställa den pÃ¥ lägstatemp som tanken fÃ¥r ha innan pelletsen gÃ¥r igÃ¥ng. Bästa är ju i sÃ¥nt fall att du sätter en trög termostart som startar pÃ¥ lägsta temp säg 45 grader,  och gÃ¥r längre än en normal termostart sÃ¥ de stänger av typ vid 90-95 grader.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #8 skrivet: 26 november 2007, 21:53:13 »
Ok jag fattar hur du menar men jag tänkte köra pelletspannan mot ute temp, dvs när utetempen sjunkit så lågt att det blir billigare / mindre dyrt med pellets så går den i gång, då passar jag på att höja systemtemp samtidigt, från max 50 till ca 70 så att jag klarar riktigt kallt väder :) , men tillbaks till början, höjs inte värmefaktorn vid lägre uttemp från vp? eller tappar jag all vinst pga vvb? :(

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #9 skrivet: 27 november 2007, 00:14:56 »
Vad är det för pump du har som du kan ställa tempen ut på med ett vred?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #10 skrivet: 27 november 2007, 07:16:26 »
Det jag menar är att om du har varmvattnet från pumpen kopplat på t-rör mot inloppet på shunten. Så kommer pumpen automatiskt gå mot tanken i ledningen när shunten stänger när vattnet är lagom varmt mot elementen, då laddar den accan i topp och om det behövs mer till elem. slingan så får den det autom när shunten öppnar igen.

Nej, riktigt så kommer det inte funka, det blir snarare tvärt om.
När shunten tycker att huset behöver värme öppnar den mot tanken och VP:n laddar tanken.
När shunten tycker att huset inte behöver värme stängs shunten mot acktanken och VP:n värmer radiatorerna direkt.

För att köra flytande kondensering mot huset behöver VPn en rumsgivare som talar om för den när huset behöver värme, shunten öppnar då VP:n inte orkar själv, typ denna inkoppling.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10165-5.pdf

Nr 98 på bilden får då vara din acktank.

Men jag tycker nog det är bättre att köra med fast kondensering direkt mot acktanken som du gör nu.
« Senast ändrad: 27 november 2007, 07:20:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #11 skrivet: 27 november 2007, 09:27:57 »
Du har helt rätt, men det beror ju på hur man kopplar och vad man använder för grejer.

Vi tänker helt annorlunda.


Den där ritningen tycker jag var lurig. Men det kan vara jag som inte förstår den riktigt.


« Senast ändrad: 27 november 2007, 09:31:56 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #12 skrivet: 13 november 2010, 22:36:59 »
Hur gick det här då? Jag är i samma tankebanor. Mekaniskt koppla en shuntmotor till "vredet" som ställer uttemperatur på kylmedlet(?). Shuntmotorn styrs av en utegivare som går igenom en villaregulator.
Alternativ ha 2 st termostater på utgående med ett växlande relä. Ett på 35 grader och ett på 45 grader.

Kanske krånglar till det? Men hur ska man bygga om för att få flytande kondensering? I mitt fall är det bara värme som ska göras. Har separat elvvb.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #13 skrivet: 13 november 2010, 23:51:10 »
Manuellt...

är det ganska enkelt att fixa flytande kondensering. Tex med en golvvärme-termostat med  hysteres (nÃ¥gra grader) som har en separat givare. Dessutom mÃ¥ste du ha viss kläm pÃ¥ vilken värmekurva du kör huset pÃ¥.

-Fäst givaren på returen från värmepumpen. Isolera väl.
-Anslut termostaten så att den stoppar och stannar värmepumpen
-Gör en tabell på värmekurvan och sätt upp den bredvid termostaten. Tex vid +0 ºC skall returen vara +36 ºC, vid +5 ºC ute skall tempen vara +28 ºC osv.

Varje morgon och kväll kollar du utetempen och ställer in temostaten enligt tabellen.


Automatiskt är litet svårare.

Med flytande kondensering kan jag spara upp till drygt 30% av tillförd elenergi enligt Copelands diagram (och mina mätningar) vår och höst. Dvs 7-8 månader
« Senast ändrad: 14 november 2010, 00:01:46 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #14 skrivet: 14 november 2010, 00:17:20 »
Jo sÃ¥ kan jag göra men dÃ¥ jag har ett reglersystem redan(vedpanna o tankar med autoshunt) sÃ¥ vet jag vilken temp ut jag bör ha. Den kurvan är hyffsat ok. Tror jag. DÃ¥ kan jag kolla där och ställa returen frÃ¥n vp pÃ¥ termostaten pÃ¥ vp. Men jag skulle ju önska att det satt en motor pÃ¥ termostatvredet istället. Faktiskt sÃ¥  har jag 1 extra motor och reglersystem av samma typ som jag använder nu. DÃ¥ är det ganska lätt att fÃ¥ samma kurva.

Hur funkar en "riktig" flytande kondensering då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!