Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av värmepump  (läst 4159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alex15

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Dimensionering av värmepump
« skrivet: 22 november 2006, 11:03:13 »
Måste byta ut min gamla elpanna och funderar nu på att installera antingen bergvärme eller en luft/vatten-pump. Har gjort en sjysst investeringsanalys och ser att slutpriset på installationen har rätt stor betydelse för valet. Jag vet dock inte hur stor pump jag behöver.
Jag bor i Vallentuna ett par mil norr om Stockholm, men bor i ett köldhål med en del riktigt kalla nätter (ner mot -25) varje vinter när det samtidigt är runt 15 i Stockholm.
Huset är från -68, med den tidens isoleringsstandard, två våningar och med en uppvärmd yta på ca 190 kvm. Hur stor pump behöver jag? Förslag på lämpliga och prisvärda pumpar? Hittils har jag mest varit inne på CTC eller Nibe.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Har en Nibe 1230-6, 150 borrdjup varav ca 5 m till fast berg, i drift sedan 070220. Bor i Vallentuna i ett hus från -68. Uppvärmd yta är väl lite svår att bestämma men runt 150 kvm kan vi väl säga. Tidigare total el-förbrukning 28'' kWh/år. Två stora och två små i familjen.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #1 skrivet: 22 november 2006, 11:05:15 »
vad har du för förbrukning i dag?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Alex15

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #2 skrivet: 22 november 2006, 12:00:16 »
Ahh, alltid glömmer man något. 28000 kwh inkl hushåll, dvs. uppskattat ca 23000 kwh för värme och vatten. Fasadbeklädnad i trä/tegel om det har någon betydelse.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Har en Nibe 1230-6, 150 borrdjup varav ca 5 m till fast berg, i drift sedan 070220. Bor i Vallentuna i ett hus från -68. Uppvärmd yta är väl lite svår att bestämma men runt 150 kvm kan vi väl säga. Tidigare total el-förbrukning 28'' kWh/år. Två stora och två små i familjen.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #3 skrivet: 22 november 2006, 12:26:48 »
Bergvärme Nibe 1130/1230-8 Luft/vatten Airwell lvp 9000. Skulle nog bli bra
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #4 skrivet: 22 november 2006, 15:53:44 »
Nibe är dyrare, omodernare och krånglar mer. Köp CTC ecoair 107 eller 109

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #5 skrivet: 22 november 2006, 18:36:17 »
Väljer du bergvärme så anser jag att Nibe och Thermia är bästa valet, IVT och CTC gör också bra grejor. Storlek 7-8 kW och ca 150 meter borra.

Väljer du luft/vatten så finns många alternativ, CTC:s EcoAir anses väl vara ett tryggt val.
Nibe 2020 är kanske lika bra men den är nyare och inte lika utprovad. :-\

Sen finns AquaInverter och Daikin luft/vatten om du vill ha en inverter (varvtalsreglerad kompressor), ganska ny teknik i luft/vatten sammanhang men har funnits ett tag på luft/luft VP:ar.

Det slutliga rådet är att ta in flera offerter och att kolla upp referenser, valet av installatör är nog viktigare än märket på VP:n.
« Senast ändrad: 22 november 2006, 18:40:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #6 skrivet: 23 november 2006, 08:06:28 »
Hallå,

Med ca 23000kWh bör effektbehovet vara i storleksordningen ca 8,5kW vid DUT.

Tidigare brukade det anges att VP skulle täcka 50-60% (se tex energimyndighetens skrift om villavärme VP) av maxeffektbehovet för att få en energitäckningsgrad på ca 90%. I takt med att energipriset går upp blir det mer lönsamt att investera i VP som har större effekttäckningsgrad. Men här kommer lönsamhetskalkyler in. I bedömningen av kalaset får man ta i beaktande:
  • Hur kommer elpriset att utveckla sig (har varit en period med historiskt sett mycket höga elpriser, men de sjunker just nu)?
  • Hur stor är merkostnaden för att investera i en lite större VP än vad som är ekonomiskt mest optimalt idag?
  • Kommer ditt energibehov att öka?

Sen är det att göra en bedömning. Med nuvarande elprisnivå och en tro om att det nog inte blir väsenligt billigare än 1kr/kWh så kan man räkna hem lite större investeringar. Man skall vara medveten om att besparingen i kWh räknat är liten mot slutet. Jag gjorde en enkel bedömning på skillnaden i besparing i ditt fall mellan en 5, 6 och en 7kW bergvärme-VP med bedömd snitt COP på 3. Skillnaden mellan 5 och 6 kW var ca 400kWh per år och mellan 6 och 7kW var det ca 250kWh. (OBS enkel bedömning, men ger ett hum om storleken). Även om det kan vara svårt att ekonomiskt motivera hem en större VP hade jag inte valt en som är klenare än 6kW och kanske något till.

När du tittar på luft-vatten VP, tänk då på att många av dessa tappar i effekt när det behövs som bäst. Bedömningen av rätt storlek här är svårare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #7 skrivet: 23 november 2006, 08:19:43 »
Blir det bergvärme skall pumpen vara på 7 kW, inte mindre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Alex15

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #8 skrivet: 24 november 2006, 07:14:35 »
Ok, tack för synpunkterna.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Har en Nibe 1230-6, 150 borrdjup varav ca 5 m till fast berg, i drift sedan 070220. Bor i Vallentuna i ett hus från -68. Uppvärmd yta är väl lite svår att bestämma men runt 150 kvm kan vi väl säga. Tidigare total el-förbrukning 28'' kWh/år. Två stora och två små i familjen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #9 skrivet: 24 november 2006, 08:31:25 »
Hallå,

Med ca 23000kWh bör effektbehovet vara i storleksordningen ca 8,5kW vid DUT.

Tidigare brukade det anges att VP skulle täcka 50-60% (se tex energimyndighetens skrift om villavärme VP) av maxeffektbehovet för att få en energitäckningsgrad på ca 90%. I takt med att energipriset går upp blir det mer lönsamt att investera i VP som har större effekttäckningsgrad. Men här kommer lönsamhetskalkyler in. I bedömningen av kalaset får man ta i beaktande:
  • Hur kommer elpriset att utveckla sig (har varit en period med historiskt sett mycket höga elpriser, men de sjunker just nu)?
  • Hur stor är merkostnaden för att investera i en lite större VP än vad som är ekonomiskt mest optimalt idag?
  • Kommer ditt energibehov att öka?

Sen är det att göra en bedömning. Med nuvarande elprisnivå och en tro om att det nog inte blir väsenligt billigare än 1kr/kWh så kan man räkna hem lite större investeringar. Man skall vara medveten om att besparingen i kWh räknat är liten mot slutet. Jag gjorde en enkel bedömning på skillnaden i besparing i ditt fall mellan en 5, 6 och en 7kW bergvärme-VP med bedömd snitt COP på 3. Skillnaden mellan 5 och 6 kW var ca 400kWh per år och mellan 6 och 7kW var det ca 250kWh. (OBS enkel bedömning, men ger ett hum om storleken). Även om det kan vara svårt att ekonomiskt motivera hem en större VP hade jag inte valt en som är klenare än 6kW och kanske något till.

När du tittar på luft-vatten VP, tänk då på att många av dessa tappar i effekt när det behövs som bäst. Bedömningen av rätt storlek här är svårare.

Man måste också beakta att med VP så tillåter man sig gärna lyxen att ha någon grad varmare inne då värmen är så mycket billigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #10 skrivet: 24 november 2006, 08:36:55 »
Ang BGN:s resonemang:

Större pumpar, i vart fall i samma chassie har sämre COP, därmed kan det göra att kalkylen går åt fel håll, oavsett energipris. Av komfortskäl gillar jag dock att pumpen är kaftig.

Jmf CTC 105 COP 2,82 107 COP 2,54 109 COP 2,64 samt 111 COP 2,59 VID 0°C/50°C



Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dimensionering av värmepump
« Svar #11 skrivet: 24 november 2006, 11:38:35 »
Citera
Nibe är dyrare, omodernare och krånglar mer. Köp CTC ecoair 107 eller 109

Kallhål, stort hus relativt stor energiförbrukning.

Att då köpa en luft vatten är inte bra, vid normal kyla ger den (alltför)låg effekt, för klen helt enkelt! När det blir riktigt kallt står den helt stilla!!!!

Bergvärme eller ytjordvärme, ger hög uteffekt i stort sett oaktat utettemp.
Det som är viktigt är att du har ett lågtemp radiatorsystetm.
Det gäller för övrigt även om du mot förmodan skulle välja luft vatten!

resonemanget om stora pumpar gäller i princip inte vatten vatten pumper.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!