Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglering pÃ¥ IVT kontra gradminuter  (läst 2795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
Reglering på IVT kontra gradminuter
« skrivet: 06 april 2005, 14:48:40 »
Nu är jag lite tillplattad.

Hade en säljare här nyss som presenterade IVT och jag tog dÃ¥ upp, det säkert tusenfalt idisslade, ämnet om regleringen. Har fÃ¥tt inpräntat i mig här bl.a att gradminuter som t.ex Nibe använder sig av är att föredra gentemot andra reglermetoder. Han (säljaren) som verkade mycket insatt och i övrigt seriös och vettig, pÃ¥stod att det snarare var sÃ¥ att styren pÃ¥ IVT var mycket mer flexibel än t.ex Nibe's. Det fanns tydligen en mängd inställningar och värden sÃ¥ man kunde reglera och avläsa temperaturer nästan hur som helst. Han lät mycket övertygad, och som gammal gruvingengör som tydligen jobbat med detta i mÃ¥nga Ã¥r kontra mig, som enbart sett en mark-vp pÃ¥ bild, sÃ¥ blev följden att jag inte hade sÃ¥ mycket att komma med.   :-X
Han sa vidare att det kan ha varit så på äldre styrenheter men inte när det gäller rego600 som sitter i IVT idag (eller den kommande rego800)

DÃ¥ undrar jag, vad är konkret fördelen eller skillnaden pÃ¥ IVT's styrning gentemot gradminuter? Varför är gradminuter att föredra? Vad ska jag säga till honom?  Sc:,h

Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Reglering på IVT kontra gradminuter
« Svar #1 skrivet: 06 april 2005, 16:37:59 »
Gradminuterna är ett oerhört enkelt system och går lätt å manipulera och optimera, det är dess styrka ;D.

För ju mer avancerat det blir dess mer kan det krångla. fiR:.

Så köp du en NIbe med den nya heta kompressorn som kommer i maj med oerhört hög cop.. :,v(
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Reglering på IVT kontra gradminuter
« Svar #2 skrivet: 06 april 2005, 17:04:22 »
Jag kör att antal olika värmepumpar, dom flesta "duger" bra i en villa.
Jag tycker det luktar säljsnack kring det han sa om IVT´s styr, inte konstigt att han lyckas övertyga han har väl finslipat argumentationen i likhet med andra försäljare!

IVT´s styr är inte optimal, den kan iofs justeras med ett otal olika variabler, men blir ändå inte optimal! Jag kan istället påstå att dessa variabler behövs för att balansera "ut" en del av nackdelarna med IVT´s sätt att styra.
Men kompletterad med en rumsgivare är den ok i en villa!
Du kan själv plöja igenom deras manual som omfattar enbart styrdatorn, det är nästan 50 sidor!

Nibe och Thermia beskriver sin styr samtidigt som dom beskriver pumpen på några få sidor. Bla dom använder gradminuter, det är som sagt lättare och exaktare med gradminuter.

IVT´s REGO 600.

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2
välj ladda hem
välj Dokumentarkiv
sen produkt REGO osså tillslut REGO 600.
50 sidor läsning...

Jag hoppas att jag får mothugg, men jag vet åtminstone några mycket pålästa IVT ägare som tycker likadant.
tex om man har liten vattenvolym funkar det inte bra samma om man har stor vattenvolym tex ebn acktank då är det mycket svårt att optimera. Kör man med gradminuter påstår jag att det är jättelätt!!!
Men som jag sa inledningsvis, visst det funkar, men att pÃ¥stÃ¥ att det är bättre! Jag synar! oavsett vad det kostar  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglering på IVT kontra gradminuter
« Svar #3 skrivet: 07 april 2005, 08:11:49 »
Jag sÃ¥g i lokala annonsbladet att en representant frÃ¥n IVT är hos min installatör idag...man kanske skulle gÃ¥ förbi med jobbiga frÃ¥gor  ;D
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglering på IVT kontra gradminuter
« Svar #4 skrivet: 07 april 2005, 16:51:39 »
Var förbi och diskuterade med IVT:s man i norrbotten...slutade med att jag får en ny "rego" på garantin..berättade om tempratur diffarna jag har, då tyckte han att det lutade mot att regon kanske inte är som den ska !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglering på IVT kontra gradminuter
« Svar #5 skrivet: 07 april 2005, 18:03:14 »
Var förbi och diskuterade med IVT:s man i norrbotten...slutade med att jag får en ny "rego" på garantin..berättade om tempratur diffarna jag har, då tyckte han att det lutade mot att regon kanske inte är som den ska !!

Jag tycker det är märkligt hur styrelektronik kan gå sönder på det sätt att den börjar bete sig underligt.
Det enda jag kan tänka mig är att et blivit fel på A/D omvandlaren som används vid mätning av temperaturen på givarna eller någon av Triacarna som styr kontaktorer och circ pumpar.
Men då borde Rego få totalt frispel då det är samma A/D för alla givare. I övrigt är det mest digitalteknik och vid fel i den så borde också Rego vara helt obrukbar.  Jag kan bara tro att man byter av anledningen att uppgradera till annan version av mjukvaran i Rego om den du nu har är buggig. Annars är det tempgivarna som mest lägger av i IVT maskinerna och börjar visa fel. Jag hade en VV givare som succesivt under en 4 månaders period började rapportera mer och mer felaktig temperatur. När den visade 8 grader fel så löste larm ut. Efter byte av denna så är allt ok igen.

/Peter

« Senast ändrad: 07 april 2005, 20:03:21 av UMH »
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!