Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överlever värmepumpen om elpriset fortsätter att vara högt vintertid?  (läst 14256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

Men kom igen nu, det är väl totalt ointressant i ett fall som detta, eller tror du på allvar att pumpen ska stå o gå i flera hundra år?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Men jag tycker jag har fått en uppfattning av att ju större pump man väljer desto sämre cop. Vet inte om det gäller alla. Men när jag tittade för ett år sen på luft luft till mina föräldrars sommarstuga så verka det som att ju mer effekt man ville ha desto sämre cop. Gäller kanske inte luft vatten? Vår luft vatten på 10 kW är för liten tycker jag. Den behöver el tillskott redan runt noll grader. Men under dom delarna av året det är på plussidan så går den riktigt billigt. Det är nog svårt att avväga hur stor pump som betalar sig.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Kanske det var 3tkr, kommer inte riktigt ihåg, nu är jag riktigt nöjd för då bör pay-offen bara bli 150år ;D
Skall vi diskutera pay off tider så finns även frågan om livslängd, kostnader för underhåll med mera att räkna in och ställa mot den möjliga besparingen. Eftersom det inte tycks finnas några oberoende testresultat kvarstår en viss osäkerhet.

Men kom igen nu, det är väl totalt ointressant i ett fall som detta, eller tror du på allvar att pumpen ska stå o gå i flera hundra år?

Nä 150 år räcker ju, sen kan jag köpa en ny ::)
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad pmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Angående COP. Enligt specen så har t.ex. 2025 10 kw bättre COP än 6 och 8 kw.

Däremot har 14 kw sämre COP än 10 kw. Vet inte varför det är så men det kändes inte direkt som någon nackdel att välja just 10:an.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
De senaste vintrarna har varit väldigt extrema och långt ifrån representativa för vad som är normalt här nere.

Men visst är det gott med snö istället för regn på tvären Thumbsup

Underskatta inte inverkan av att maskinen stannar vid kyla eftersom det är perioder dÃ¥ man mÃ¥ste värma med 100% el. Jag delar inte riktigt Ã¥sikten om att det skulle vara sÃ¥ extrema vintrar, däremot var det mycket milt under bla 2007.  Men jag minns att det i slutet pÃ¥-80 och början pÃ¥ 90 ofta var -30 eller kallare.

Jag bor i Värmland ungefär i höjd med Stockhom och har en ecoair 107. Uppskattningsvis står den stilla ca 20% av tiden när det är kallt.
I December 2010 stod maskinen stilla 17% av tiden pga utetemp, i November 25%. Jag hade i December ett medeleffektbehov  av 7,3 kW.

Jag har också problem med att starta maskinen efter stopp vid kyla, motorskyddet löser ut. Speciellt när den stått stilla flera dagar eller om temperaturen stigit fort. Antar att den går tungt när den blivit djupfryst?
Just nu står maskinen pga lågtryck. Tror att det kan vara fläkten som frusit, ska strax gå ut och kolla.

I övrigt, besparingen med maskinen som installerades 2007 verkar blivit ca 20% men då värmer jag mindre yta än tidigare.
Bifogar ett diagram på energiförbrukningen
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nja....

Med en Ecoair 107 sparar du cirka 4-5kr/tim på elräkningen under den tid som kompressorn går och det är plusgrader ute. Är det kallare än -10 ºC ute så sparar du kanske bara 2-3kr/tim. Även om huset behöver tre gånger så mycket värme.

Min lilla Ecoair 105 går 24tim/dygn när det är kallare än -5 ºC. Men jag sparar mindre och mindre på elräkningen ju kallare det är ute.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lägger mig platt...

Sveriges Radio lyckas med konststycket att med hjälp av värmepump fixa 4 tWh värme från 1kWh elenergi . Vad har vi detta forum till egentligen?

Leve Public Service!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kör med en nibe 2020-10 kw
Den klarar behovet till ca-12 men tappar man inte varmvatten sÃ¥ gÃ¥r den till ca-15 för enbart värmebehov till huset.  I december som var den kallaste mÃ¥naden gick den dygnet runt i stort sett en mÃ¥nad. Hade pÃ¥ elpatronen kanske 30 timmar hamnade pÃ¥ 3200kw inkl hushÃ¥lsel, Blev 1000 kw mer än normalt.
Ska du luftvatten så dim. så att den klarar minst -10 ºC utan spets, då klarar den sig med bra ekonomi om du inte bor i norr
stirra dig inte blind pÃ¥ att den skall klara -20, tycker min blir totallt orkeslös under -15. 
Vid -20 klarar nibes pumpar bara att lämna 50 ºC pÃ¥ framledningen  sÃ¥ man mÃ¥ste dÃ¥ ha lÃ¥gtempssystem som klarar dessa lÃ¥ga temperaturer annars stannar vp och gÃ¥r över pÃ¥ elpatron.
Jag har två rum hemma som har lite små element så de blir bara 18 ºC på 50 ºC framledningstemp vid -15 till -20 så det får bli att byta dessa till nästa vinter
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Nu har ju vi bergvärme, men ju dyrare elen blir desto mer sparar jag....snart miljonär...inte.

Men sparar väl runt 25000 kWh om året. Det är pengar det!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Hej igen.

Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre?

Vilken installatör skall jag tro på? Finns någon som vet?

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Effektbehovet föruppvärmning är i det närmaste ett linjärt samband med utetemperaturen (ventilation påverkar) vilket innebär att det är ganska enkelt att se hur stor effekt som behövs vid en given utetemperatur. Det roliga med luft/vatten värmepumpar är att avgiven effekt minskar med fallande utetemperatur, detta innebär i praktiken att du inte kan dimensionera en L/V-värmepump på ett bra sätt.

En del av besparingen du kommer att göra med ny värmepump är i förbättrad styrning av värmesystemet och inte bara en effektivare värmekälla.  Jag kör en EcoAir107 vilken är lite överdim. Jag har även noterat att styrningen av UTEdelen är lite märklig pÃ¥ CTC vilket ger mÃ¥nga start stopp, kolla loggning pÃ¥ min hemsida.

SKa du installera värmepump oavsett typ rekomenderar jag att du lägger några tior på att komplettera installationen med mätare för elanvändning, värmemängdsmätare för avgiven värme och vattenmätare för VV. Ställ krav på årsverkningsgrad! Allt under 2 är värdelöst
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Hej igen.

Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre?

Vilken installatör skall jag tro på? Finns någon som vet?

När jag skulle bestämma mig för pump fick jag rekomendationen av CTC att ta en ecoAir105 och av IVT/Autoterm en 6kw pump
min förbrukning då var 25500kwh/år

Monterade en Bosch (Autoterm) på 8kW i 1 november och klarar mig till ca -7 eller -8°C utan elspets
hade jag vetat detta hade jag gått upp en dimention till eftersom jag har stora tankar att ladda i om det skulle behövs

Mitt råd är att köpa en minst en EcoAir107 om du är inne på CTC.
Nu finns väl inte ecoAir 109 längre men annars hade jag nog rekomenderat en sådan
(om du vill ha en 109a kan du kanske ta en Polar som ger 8,5kW vid +7°C ute och 4,6kw vid -7°c ute)

en annan sak som talar för en 107a är att framtida elpriset på vintern troligtvis inte kommer vara lägre än idag
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Problemet med stor effekt är att du har som mest effekt när du har ett litet värmebehov, för att få skapliga gångtider krävs en volym att ackumulera energi i. EcoEl har bara en pytteliten skätt vatten som värmepumpen kan arbeta mot vilket ger korta gångtider.
Ska du överdimensionera värmepumpen för att klara kalla vintrar rekomenderar jag att öka volymen som kan ackumulera energi.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Jag har nu fått förslag från två olika installatörer, varav en föreslår CTC EcoAir 107 och den andre menar att jag tjänar på att välja 105:an då den drar mindre effekt och samtidigt får färre start och stopp. Min nuvarande energiförbrukning, olja + el, är c:a 23000 Kwh per år. Enligt CTC:s tabell i gränslandet mellan de på nämnda pumparna. Borde inte den större pumpen, 107:an, klara kalla vintrar bättre


Ta 107an. Mitt hus drog ca 25000 kWh och med en 107a så går elen in och spetsar redan vid -1 grad. Jag skulle själv ha valt i 109a så här i efterhand. För att få lite längre gångtider vår/höst kan du sen öka diffen mellan start/stopp.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!