Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: erfarenhet av IVT 840/860?  (läst 3809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Milo Sth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
erfarenhet av IVT 840/860?
« skrivet: 26 januari 2014, 16:21:33 »
Har någon installerad FLVP IVT 840 eller 860? Vad man ska tänka på när man dimensionerar rör, ventilation, väljer radiatorer?
Hur pumpens paramentrar anpassade till allmänna att man kan lätt byta ut pumpen om 15 år?
Skulle pumpen passa att stå i ett förråd bredvid ett sovrum i trähus med svag ljudisolering?
Villa 138 kvm i tvÃ¥ plan, byggd 1988, varm krypgrund med markradon. SystemAir fläkt skickar ner varm luft frÃ¥n huset till krypgrunden.  LLVP Toshiba RAS-SKVP-ND + fristÃ¥ende radiatorer vid minusgrader utomhus. Letar efter en relativt tyst lösning pÃ¥ värme och ventilation med behaglig luft.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: erfarenhet av IVT 840/860?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2014, 09:48:50 »
Jag skulle aldrig ha ställt nåt som låter intill sovrummet. Oavsett hur låg ljudnivå prylen påstås ha...
Ventilation skall dimensioneras utifrån storleken på ditt hus. Radiatorer dimensionerar man så att man kan hålla så låg framledningstemp som möjligt när det är som kallast ute och ett flöde som ger 5-10 graders skillnad mellan framledning och retur. 55 grader max, gärna mindre om man har möjlighet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: erfarenhet av IVT 840/860?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2014, 20:12:52 »
Min erfarenhet är att det inte bara är avståndet mellan säng och panna som spelar roll utan även våglängden på det lågfrekventa bullret. Det kan bildas stående vågor utöver att man redan har max- och min-värden för basljudet från framför allt fläkten. Precis som när man testar en subwoofer till hemmabion kan det alltså vara en väldigt stor skillnad i buller från en meter till en annan, oavsett riktning.

Utloggad Milo Sth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: erfarenhet av IVT 840/860?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2014, 15:57:59 »
Min erfarenhet är att det inte bara är avståndet mellan säng och panna som spelar roll utan även våglängden på det lågfrekventa bullret. Det kan bildas stående vågor utöver att man redan har max- och min-värden för basljudet från framför allt fläkten. Precis som när man testar en subwoofer till hemmabion kan det alltså vara en väldigt stor skillnad i buller från en meter till en annan, oavsett riktning.
Ja, lågfrekventa buller är luriga- de hörs inte så mycket men påverkar kroppen negativt, de går igenom väggar.
Hittar inte i IVTs beskrivningar hur mycket lågfrekventa buller avger aggregat.
Villa 138 kvm i tvÃ¥ plan, byggd 1988, varm krypgrund med markradon. SystemAir fläkt skickar ner varm luft frÃ¥n huset till krypgrunden.  LLVP Toshiba RAS-SKVP-ND + fristÃ¥ende radiatorer vid minusgrader utomhus. Letar efter en relativt tyst lösning pÃ¥ värme och ventilation med behaglig luft.

Utloggad Eiko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: erfarenhet av IVT 840/860?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2014, 12:22:37 »
Noen som vet ca pris?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!