Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet  (läst 3428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
I en tidigare tråd skrev jag om mina problem med supervarma element men inget varmvatten samt vad jag gjorde åt det:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49429.msg497515#msg497515

Läget idag är att jag har varmt i huset, även i elementen på våning två, så om jag inte tittade in i pannan skulle jag tro allt var okej.

Problemet är bara att manometern visar sjunkande tryck.

Typiskt är att jag höjer det till 1,0 bar (pannans vatten varmt då) och sedan händer detta:

- Dygn ett: ingen förändring i tryck
- Dygn två: trycket börjar sjunka
- Dygn tre: trycket nere på 0,5-0,6 bar
- ...
- Dygn 14: trycket nere på 0,4
- ...
- Dygn 21: trycket nere på 0,3

Pendlar lite uppåt (0,1 bar typ) ibland. Men även vid detta låga tryck fungerar radiatorerna på andra våningen!

Är detta typiskt för läckande expansionskärl eller ska jag få panik över en vattenläcka?

Tolkar vattenmätaren i bilderna (före och efter påfyllning från 0,2-0,3 till 1,0) visar att det gick åt ca 4,5 dl vatten.

Dessutom tycker jag den knäpper mycket mer nu än förr, men det kan bero på att jag har luckan öppen. Förr tyckte jag dock att den mest brukar knäppa när elpatronen var igång. Är ganska van att höra hur reläer låter och jag tycker det här mer är "expanderande metall".
« Senast ändrad: 26 januari 2014, 12:42:00 av Micleg »

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2014, 12:55:57 »
Nu skruvade jag loss hatten till röda expansionskärlet och petade på stiftet (ser ut som en bildäcksventil) och ut kom bara luft. Tills slut pyste det inte mer och trycket på manometern hade då sjunkit från 1,0 till 0,7. What now? Slutsatser? Nu lär jag väl pumpa upp den igen?

Enligt denna tråd ska jag göra systemet trycklöst (via säkerhetsventilen) och sedan pumpa upp 0,5 bar via expansionskärlet. Sedan fylla på med vatten till 0,8-1,0? Antar det. Testar.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53444.msg549035#msg549035
« Senast ändrad: 26 januari 2014, 12:59:01 av Micleg »

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2014, 13:13:25 »
So far so good. Har nu pumpat till 0,5 och höjt med vatten till 1,0. Får se om detta är alla lösningars moder eller om jag måste ringa service. Detta forum är dock fenomenalt bra att ha; precis om autopower.se för BMWn :)

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2014, 20:46:46 »
Med tanke på att trycket sjunker utan att däremellan stiga upp emot säkerhetsventilens gräns skulle få mig att misstänka att säkerhetsventilen inte sluter helt tätt utan läcker ut en liten mängd vatten. Har du testat att sätta en behållare under spillvattenledningen från säkerhetsventilen?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2014, 21:28:30 »
Ja jag får väl testa ventilen på något sätt men jag vill minnas att den var besvärlig pga hur dom hårda plaströren gick från den till avloppet; inte lätt att koppla loss. Får anstränga mig lite mer nu när den är skäligen misstänkt.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2014, 20:10:03 »
Idag har trycket redan sjunkit till ungefär 0,8 så jag måste kolla säkerhetsventilen, men den har ett rör skruvat på sig som inte går att flytta utan att skruva loss så det får bli helgens jobb.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2014, 10:33:53 »
Tyvärr sitter säkerhetsventilen så att det inte går att skruva loss röret som går ut från den, ner till avloppet, utan något slags krokigt verktyg :(

Har alltså inte kunnat testa den än. Å andra sidan tycks det behövas ett värmebehov/tryckökning för att trycket ska sjunka.

Men det här knäppandet!?! Vad är det? Det är inte några reläer so knäpper.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 480: knäpper och trycket sjunker i radiatorsystemet
« Svar #7 skrivet: 21 april 2014, 17:18:09 »
Reparatören har nu bytt säkerhetsventil men ska även byta exansionskärl. Tyvärr hade han fel variant med för jag har tydligen någon slags 480:a som innehåller 490-delar (en övergångsvariant). Hur som helst är läget redan mycket bättre så säkerhetsventilen var nog huvudboven i dramat.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
Nu är både säkerhetsventilen och expansionskärlet bytt och allt har varit frid och fröjd i en dryg vecka! Hurra!

Om bara inte den där idiotiska touchpanelen drog på med extra varmvatten stup i kvarten...

Funderar på om jag kan skära av ledarna till flera av "knapparna".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!