Jag har haft lite problem med värmen till mina element enligt den
här tråden. Jag hann inte byta ut ventilen innan nästa problem uppkom.
I förrgår morse så löste jordfelsbrytaren och ville inte gå utan att säkringarna till värmepumpen var av. Gick in till pumpen och såg då en hel del vatten under pumpen samt att det rann längs utsidan av plåten. Skruvade ned plåtskydden och det droppade ganska mycket vatten ovanifrån ned på elektroniken. Öppnade den översta plåten där kompressorn sitter och där var det verkligen vattenbad. Isoleringen var helt mättad och jag fick torkat ut överskottsvattnet och sedan satte jag en värmefläkt för att torka upp en del innan jag startade pannan igen. Läste även här på forumet om spillvatten/kondensvatten slangen som lätt slammar igen så jag passade på att köra en dragfjäder genom den några gånger. Upplevde inte att det fanns något vatten i den men det var ganska trögt att få igenom dragfjädern de första gångerna och det kom en del smuts ur den, dock så var allt torrt. Provade sedan hälla vatten uppifrån och det rann ut fint nertill.
Startade sedan pannan och allt gick igång som vanligt. Kompressordelarna blev väldigt isiga efter en stund då jag körde med locket av för att se om det var något som läckte. Inga läckor vad jag kunde se så jag satte upp plåten för att låta allt gå över natten. Morgonen efter var det blött igen i kompressorutrymmet, dock inget rinn som hann uppstå denna gången. Stängde av pannan och torkade ur det värsta än en gång och satte på den igen. Allt gick igång igen och nu tänkte jag köra med locket på några timmar för att kunna se vart allt vatten kommer från. Efter ett par-tre timmar skruvade jag av och kollade. Kunde inte se något mer än att det var en del vattendroppar under spillbrickan. Beslutade mig för att stänga av kompressorn med den fysiska till/från-knappen så den får gå på eldrift tillsvidare.
Funderade och sökte en del på vad det kunnat vara och det enda jag kunde komma på var att sen jag pillat på växelventilen (satt den i det manuella läget) så upplever jag inte att kompressorn slutar gå som den gjorde tidigare. Testade då att flytta tillbaka växelventilen och satte på kompressorn igen. Kom på att jag inte skruvat fast ventilen helt så jag stängde av pannan igen och sedan när jag satte på den så startar inte kompressorn längre, avfrostningslampan bara lyser. Har provat stänga av/sätta på både kompressor och panna utan framgång.
Kollar jag i menyerna så säger f8 (Avfrostningsvakt) F.F. och enligt manualen så innebär det att differenstryckvakten har brutit och att den ska visa 0.0. när den sluter kretsen igen men det verkar inte hända för mig.
Så, jag har nu två frågor:
1. Vart kom allt vatten ifrån?
2. Hur får jag igång kompressorn igen?
Lägger med en bild på kompressorutrymmet också: