Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ES480 läckage frÃ¥n kompressorutrymme  (läst 4126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad -Emil-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ES480 läckage från kompressorutrymme
« skrivet: 19 december 2012, 21:54:51 »
Jag har haft lite problem med värmen till mina element enligt den här tråden. Jag hann inte byta ut ventilen innan nästa problem uppkom.
I förrgår morse så löste jordfelsbrytaren och ville inte gå utan att säkringarna till värmepumpen var av. Gick in till pumpen och såg då en hel del vatten under pumpen samt att det rann längs utsidan av plåten. Skruvade ned plåtskydden och det droppade ganska mycket vatten ovanifrån ned på elektroniken. Öppnade den översta plåten där kompressorn sitter och där var det verkligen vattenbad. Isoleringen var helt mättad och jag fick torkat ut överskottsvattnet och sedan satte jag en värmefläkt för att torka upp en del innan jag startade pannan igen. Läste även här på forumet om spillvatten/kondensvatten slangen som lätt slammar igen så jag passade på att köra en dragfjäder genom den några gånger. Upplevde inte att det fanns något vatten i den men det var ganska trögt att få igenom dragfjädern de första gångerna och det kom en del smuts ur den, dock så var allt torrt. Provade sedan hälla vatten uppifrån och det rann ut fint nertill.
Startade sedan pannan och allt gick igång som vanligt. Kompressordelarna blev väldigt isiga efter en stund då jag körde med locket av för att se om det var något som läckte. Inga läckor vad jag kunde se så jag satte upp plåten för att låta allt gå över natten. Morgonen efter var det blött igen i kompressorutrymmet, dock inget rinn som hann uppstå denna gången. Stängde av pannan och torkade ur det värsta än en gång och satte på den igen. Allt gick igång igen och nu tänkte jag köra med locket på några timmar för att kunna se vart allt vatten kommer från. Efter ett par-tre timmar skruvade jag av och kollade. Kunde inte se något mer än att det var en del vattendroppar under spillbrickan. Beslutade mig för att stänga av kompressorn med den fysiska till/från-knappen så den får gå på eldrift tillsvidare.
Funderade och sökte en del på vad det kunnat vara och det enda jag kunde komma på var att sen jag pillat på växelventilen (satt den i det manuella läget) så upplever jag inte att kompressorn slutar gå som den gjorde tidigare. Testade då att flytta tillbaka växelventilen och satte på kompressorn igen. Kom på att jag inte skruvat fast ventilen helt så jag stängde av pannan igen och sedan när jag satte på den så startar inte kompressorn längre, avfrostningslampan bara lyser. Har provat stänga av/sätta på både kompressor och panna utan framgång.
Kollar jag i menyerna sÃ¥ säger f8 (Avfrostningsvakt) F.F.  och enligt manualen sÃ¥ innebär det att differenstryckvakten har brutit och att den ska visa 0.0. när den sluter kretsen igen men det verkar inte hända för mig.
Så, jag har nu två frågor:
1. Vart kom allt vatten ifrån?
2. Hur får jag igång kompressorn igen?

Lägger med en bild på kompressorutrymmet också:

Utloggad -Emil-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #1 skrivet: 20 december 2012, 10:39:30 »
Inatt så gick kompressorn helt plötsligt igång igen och har gått hela tiden. Finns det någon startfördröjning som gick in förut?
Nu är det bara frågan om vart vattnet kommer ifrån och vad man kan göra åt det? Vågar ju inte riktigt lita på den om man är iväg några dagar.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #2 skrivet: 20 december 2012, 15:12:49 »
Till höger under spillplåten i framkant ser du en genomskinlig armerad plastslang, eller hur?

Kolla att den inte är igensatt för det är avloppet till ditt smältvatten som bildas vid avfrostningarna och som skall ledas bort via slangen.

Jag tror helt enkelt att slangen är igentäppt av skit (vanligt problem) och att vattnet är smältvatten som tillslut svämmar över.

Ta någon styv tråd och träd ner genom slangen, häll samtidigt lite varmt vatten i hålet så att skiten löses upp och spolas bort. När du häller ner vatten genom slangen skall det rinna bort direkt och ner i ditt avlopp.

Utöver detta så ser det väldigt rostigt ut, kolla att plåten inte är igenomrostad för då läcker vattnet ut där.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #3 skrivet: 20 december 2012, 19:44:25 »
Inatt så gick kompressorn helt plötsligt igång igen och har gått hela tiden. Finns det någon startfördröjning som gick in förut?
Nu är det bara frågan om vart vattnet kommer ifrån och vad man kan göra åt det? Vågar ju inte riktigt lita på den om man är iväg några dagar.

vattnet är kondens för att du kyler luften kraftigt - helt naturligt och är precis som imma på kalla fönsterrutor riktig kalla dagar.

imma/frost är också en stor värmegivare då det är mycket värme gömt i vattenånga som tas tillbaka när det kondenserar till vatten igen.

Utloggad -Emil-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #4 skrivet: 20 december 2012, 21:58:04 »
Angående slangen så var det den jag menade när jag skrev spillvattenslangen och vatten rann fint genom slangen ned i avloppet. Håller jag handen för slangen nere vid avloppet så känner jag ett sug och lite vatten komma därifrån. Det puttrar ibland också lite i den slangen.
Angående kondensbiten så är jag också med på att det ska bli kondensvatten som behöver dränernas via spillbrickan genom slangen och ut till avloppet. Eftersom slangen inte är igensatt så kan ju inte spillbrickan bli överfull och vattnet rinna över kanten. Frågan är ju då vart mitt vatten kommer ifrån? Det känns ju konstigt om rören kondenserar vatten som sedan kan droppa rakt över isoleringen, då kan man ju inte skydda sig utan att ha en större spillbricka?

Utloggad -Emil-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #5 skrivet: 19 september 2013, 10:04:55 »
Nu var det dags för en uppdatering.
Efter mitt förra inlägg har jag kört pannan med kompressorn avstängd och har haft den avstängd fram till mitten på augusti. Då tänkte jag göra ett försök till och starta den igen. Jag kollade kompressorutrymmet innan och nu var allt torrt och fint efter dessa 8 månader. Kompressorn hoppade igång efter en omstart av pannan och allt verkade ok. Nu användes pannan bara för att värma varmvatten då värmen varit avstängd.
I början på denna veckan så vart det lite kallt ute så då satte jag på värmen igen för säsongen. Det hann inte mer än gå två dagar innan samma problem uppstod igen med att vattnet inte tar rätt väg ner i röret utan på något sätt så droppar kondensvattnet inte bara från lådan (vad den nu heter) ovan spillbrickan.
Innan jag ringer hit någon tekniker så tänkte jag kolla om någon kan tipsa om vad jag kan testa?
Min senaste teori är att packningen som sitter runt öppningen är gammal och när jag sedan sätter upp luckan så sluter det inte helt tätt. Skruvarna som håller luckan har också minskat i storlek p.g.a. rost så de drar inte helt heller. Kan detta skapa fel tryck i utrymmet som gör att kondensen inte bara skapas på rätt plats utan att även kompressorn blir frostig (på samma sätt som när man startar kompressorn utan lucka)? Kan detta stämma eller är jag helt ute och cyklar?

Utloggad Larzan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #6 skrivet: 19 september 2013, 12:50:32 »
Sitter backventilen kvar på "trädgårdsslangens" nedre del?
Det brukar tystna (suset) när man sätter dit luckorna och suget tar rätt väg. Gör din det?

Utloggad -Emil-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #7 skrivet: 19 september 2013, 14:36:21 »
Sitter backventilen kvar på "trädgårdsslangens" nedre del?
Det brukar tystna (suset) när man sätter dit luckorna och suget tar rätt väg. Gör din det?

Nej, jag har inget längs ned på slangen, den bara mynnar ut vid brunnen i golvet. Ibland "puttrar" det som bara den, låter nästan som en fiskebåt. Håller jag handen för slangen så känner jag ett blås vill jag minnas.

Utloggad mickis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #8 skrivet: 19 november 2013, 19:21:54 »
Är änden på slangen under vattenytan i "avloppet", alltså längst ner där allt kondensvatten från kompressorutrymmet ska ta vägen? Vattnet i den lilla behåller fungerar som vattenlås om slangen är under ytan. Om inte så sugs det in varm fuktig luft genom kondensvattenslangen så det bildas is på fel ställen i kompressorutrymmet som blir vatten när komponenterna blir varma.

Utloggad -Emil-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #9 skrivet: 20 november 2013, 08:59:24 »
Är änden på slangen under vattenytan i "avloppet", alltså längst ner där allt kondensvatten från kompressorutrymmet ska ta vägen? Vattnet i den lilla behåller fungerar som vattenlås om slangen är under ytan. Om inte så sugs det in varm fuktig luft genom kondensvattenslangen så det bildas is på fel ställen i kompressorutrymmet som blir vatten när komponenterna blir varma.

Nu tror jag nog du är inne på rätt spår. Min slang var faktiskt nedstoppad i en glasburk nere bland rören innan detta hände. Jag tyckte mest det blev onödigt vått under pumpen när det läckte över så jag tog bort denna slang och lade den ovanför golvbrunnen istället.
Jag vill faktiskt minnas att jag kändes sug snarare än blås när jag höll handen framför när kompressorn fortfarande var igång.
Nu är plåten framför kompressorhuset också ganska lös så jag behöver byta skruv och packning också men så fort det är gjort så ska jag stoppa tillbaka slangen i burken och testköra igen för att se om det hjälpte.

Utloggad mickis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #10 skrivet: 26 november 2013, 22:19:28 »
Nu tror jag nog du är inne på rätt spår. Min slang var faktiskt nedstoppad i en glasburk nere bland rören innan detta hände. Jag tyckte mest det blev onödigt vått under pumpen när det läckte över så jag tog bort denna slang och lade den ovanför golvbrunnen istället.
Jag vill faktiskt minnas att jag kändes sug snarare än blås när jag höll handen framför när kompressorn fortfarande var igång.
Nu är plåten framför kompressorhuset också ganska lös så jag behöver byta skruv och packning också men så fort det är gjort så ska jag stoppa tillbaka slangen i burken och testköra igen för att se om det hjälpte.

Berätta hur det gick!

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 läckage från kompressorutrymme
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2014, 10:51:13 »
Gammal tråd, men vad menar ni egentligen med att det är ett sug vid dräneringsslangen från kompressorn/kondensorn? Fläkten går ju hela tiden och skapar ett ständigt övertryck i kondensorn som slangen kommer från.

Beroende på hur igenisad kondensorn är så blir övertrycket olika stort och till slut löser en tryckvakt ut och då stoppar kompressorn. Fläkten fortsätter att gå och till slut har isen smält och luften kan ta sig ut genom skorstenen.

Normalt tror jag inte detta ska hända men med en kombination av låg fläkthastighet, hög fukthalt och stort värmebehov så skulle det nog kunna hända. Jag har bara sett det när jag testat vakterna genom att blåsa i slangarna. Finns en i filterkammaren och en i kondensorn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 613
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!