Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
solpump
« skrivet: 18 september 2005, 21:13:20 »
Hej alla glada !!
har ni hört talas om den nya solpumpen från eviheat ??
kombinerar solvärme med bergvärme med en ökad efekt av 20%
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #1 skrivet: 19 september 2005, 10:56:49 »
Jag har fått en offert på en sådan, men bedömer att besparingen (när merkostnaden för pumpen, inköp och installation av solfångare är betald) inte blir större. Sen kan det kännas bra att kunna duscha "gratis" på sommaren, samt elda på värme i källaren. Ett systemfel är att ackumulatorvolymen är för liten för att solvärmen skall kunna tillgodogöras på ett bra sätt.

Med endast en liten merkostnad eller av helt idelologiska skäl kan man såklart känna för tekniken.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #2 skrivet: 19 september 2005, 11:12:21 »
hmm ackumulator volymen kan du ju bestämma själv 300- typ 600 liter.
sedan så blir merkostnaden bara ca 30 000 - 7500 som du får i bidrag från staten.
om du sedan räknar 20 % ökad efektivitet mot en traditionell värmepump + den lilla energi du får som överskott för o återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.

systemfelet som du hänvisar till ang volymen på ack tank beror nog mer på vad instalatören valt för storlek på din tank.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #3 skrivet: 19 september 2005, 13:14:33 »
I detta fall skulle pumpen kosta 20 tkr mer än motsvarande "vanlig" pump. Du har rätt i att de 30 tkr kommer bidrag till. Projektören bedömde 2-3.000 kWh i besparing, ca 10% för mig. Extra ackumulator tillkommer. De säljer en s.k. splitpump med sep vvb.

När det gäller acken måste man hitta en egen lösning på det, eftersom EVI inte säljer med en större i paketet (vilket är synd).

Jag var mycket intresserad av tekniken och tror att den är helt rätt, men merkostnad är merkostnad. Skall dock göra en sista beräkning innan jag slår spiken i kistan. Inför det vore det kul att se om någon har en principskiss för ett sådant system med en extra ack.
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #4 skrivet: 19 september 2005, 13:55:51 »
återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.

Ã…terställa borrhÃ¥let  Sc:,h Ett korrekt dimensionerat borrhÃ¥l ska inte behöva Ã¥terställas. DÃ¥ ska man redan frÃ¥n början ha tagit höjd för temperatursänkninge.
Att återladda ett borrhål med solvärme fungerar på kort sikt. På längre sikt tor jag det är ganska lönlöst. Värmen kommer att "försvinna" ut i marken. Lite som att "pissa i havet" lite varmt om benen men ganska snart är det lika kallt igen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #5 skrivet: 19 september 2005, 14:08:25 »
I en villainstallation ja Johan..i en villainstallation..

I ett större system kan det vara mer lönt...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #6 skrivet: 19 september 2005, 14:12:33 »
I en villainstallation ja Johan..i en villainstallation..

I ett större system kan det vara mer lönt...

Håller med till fullo, men då installeras knappast Eviheat för detta.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #7 skrivet: 19 september 2005, 15:27:01 »
återställa balansen i borrhålet då är jag nog ganska säker på att man räknar hem investeringen rätt snabbt.

Återställa borrhålet  Sc:,h Ett korrekt dimensionerat borrhål ska inte behöva återställas. Då ska man redan från början ha tagit höjd för temperatursänkninge.
Att återladda ett borrhål med solvärme fungerar på kort sikt. På längre sikt tor jag det är ganska lönlöst. Värmen kommer att "försvinna" ut i marken. Lite som att "pissa i havet" lite varmt om benen men ganska snart är det lika kallt igen.

/Johan

har nyligen instalerat en split 7 sun & en 500 l beredare med slinga instalationen var enkel som vilket annat system som helst.
pumpen kostade för kunden 47000 + beredaren ca 8000  (rinkaby rör)
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #8 skrivet: 19 september 2005, 15:31:44 »
Jag tvivlar inte ett dugg på att det är enkelt att installera frågan är bara om extra investeringen betalar sig inom produktens livslängd.

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #9 skrivet: 19 september 2005, 15:48:48 »
 Sc:,h

ja nu skall man väl ta detta med återladdining med en nypa salt !! det är nog mycket svårt att ladda hålet (berget)med energi som överstiger bergets naturliga gradtal.
men i alla fall så vet vi ju alla att då vi kommer mot slutet av sesången så är inkommande brine betydligt kallare än på hösten nästan oavsett hur bra du dimensionerat hål längden.
då brine är som kallast då vill ju solen börja skina en hel del & då kan vitsen med detta vara överlägsen.

sedan har du ju nästa finess !! höst dÃ¥ en normal sol anl genererar kanske bara 15-20 grader dÃ¥ är dent ingen mening att ha den i drift. det som dÃ¥ händer är att solfÃ¥ngarens 15-20 gradiga vätska blandas ut med inkommande brine frÃ¥n borrhÃ¥let . man kanske har inkommande brine pÃ¥ +1 grad o höjer detta med sol f  till 3-4 grader  varge 3 grader som man höjer brine temp sÃ¥ ökar efekten med 10% Ã¥ dÃ¥ mÃ¥ste vi ju vara pÃ¥ rätt väg. sedan kan man ju fundera pÃ¥ detta med gratis varmvatten pÃ¥ sommaren !! det gör inte bara gött i själen men det borde innebära även att kompressorn slipper alla korta start o stopp för att enbart göra varmvatten Ã¥ det borde även innebära att kompressorns lifslängd ökar markant.

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #10 skrivet: 19 september 2005, 19:21:19 »
Solvärme i kombination med värmepump ÄR intressant, tveklöst är det så. Jag tror dock att det krävs ordentligt mycket mer utveckling. Riktigt spännande vore det med el från solfångaren som kunde driva dels cirkpumpen du behöver samt gärna också värmepumpen...men dit är det nog en rejäl bit kvar.

Annars är tycker jag att Elisabeth Kjellssons rapport TVBH-3047 kring solvärme i kombination med värmepumpar ger bra svar, säger att idén är bra men att besparingen ofta äts upp av kostnaderna och att det är extremt noga med hur saker och ting ställs in för att göra ens någon besparing alls.

Visst kommer brine att vara varmare i slutet av säsongen med solfångare, men frågan du måste ställa dig är om vinsten är större eller mindre än driftkostnader och investeringskostnaden...jag tror inte det kommer vara det i nästa något fall
« Senast ändrad: 19 september 2005, 19:25:34 av Norrlänningen 2.0 »
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #11 skrivet: 19 september 2005, 20:47:33 »
Några frågor som dyker upp när man tittar på återladdning är:
Vad är driftkostnaden för den cirkpump som ska ladda hålet ?
Vilken livslängd räknar man med att panelerna har?

Visst kan jag se att det är bra att höja inkommande brine med några grader. Men till den extra investeringkostnad jag få 50-75m extra borrhål som troligen skulle ge ungefär samma temphöjning i snitt. Det svåra i den här typen av anläggnig (villamodell) är att få en vettig styrning till ett rimligt pris. Ju fler komponeter som ska sammverka ju svårare är det.

Eftersom du verkar insatt i hur denna VP fungerar så får du gärna utveckla hur man löst styrningen/prioriteringen mellan de olika delarna ;)

Kan man spara sommarens varmvattenbehov så ger det kanske en besparing på 2000:-/år.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #12 skrivet: 19 september 2005, 20:51:32 »
Precis det du säger Johan/Utopiazz är vad Vattenfall konstaterat i sin rapport kring borrhål med återladdning via solvärme. Jo, det ökar tempen, men det är billigare och enklare att borra djupare. den senaste rapporten jag läst (se tidigare i inlägget) ger dock fler öppningar för att det kan löna sig, men reglerutrustningen blir inte att leka med då inte....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #13 skrivet: 19 september 2005, 23:28:42 »
Några frågor som dyker upp när man tittar på återladdning är:
Vad är driftkostnaden för den cirkpump som ska ladda hålet ?
Vilken livslängd räknar man med att panelerna har?

Visst kan jag se att det är bra att höja inkommande brine med några grader. Men till den extra investeringkostnad jag få 50-75m extra borrhål som troligen skulle ge ungefär samma temphöjning i snitt. Det svåra i den här typen av anläggnig (villamodell) är att få en vettig styrning till ett rimligt pris. Ju fler komponeter som ska sammverka ju svårare är det.

Eftersom du verkar insatt i hur denna VP fungerar så får du gärna utveckla hur man löst styrningen/prioriteringen mellan de olika delarna ;)

Kan man spara sommarens varmvattenbehov så ger det kanske en besparing på 2000:-/år.

/Johan



i första hand så är nog inte största tanken med denna pump inte!! att återladda hålet.
detta sker endast då det i vissa driftslägen inte finnes behov av varmvatten eller annan värme då detta inträffar så går cirkpumpen igång o en ventil öppnar så att hetvatten från solfångaren går ner i hålet /markslingan detta blir ett måste annars skulle solfångaren börja koka.
detta sker i korta intervaller så någon större driftskostnad för drift av cirk pump blir det inte.
panelernas liftslängd är lite svårt att sia om men så som jag lärt mig är nog att för vanliga koppar fångare så är det ca 15år sedan vad det gäller vacum fångare så kan jag inte riktigt svara men dom är betydligt känsligare för yttre åverkan.
vad det gäller pris för styr utr så kan jag bara säga att en split pump (ex) 5 kw kostar 34500 & en motsvarande split sun 45000 men jag skulle gissa att om man skulle köpa denna styr utr separat så skulle det bli tokdyrt.
dom olika drifts lägena hmm beror lite pÃ¥ !!  vad det är för temp ute mm.  men man kan nog säga att sommartid & dÃ¥ det finnes gott om sol sÃ¥ pioriteras först vv sedan ev källar värme sist sÃ¥ köres överskott ut i slingan. sedan om det uppstÃ¥r ett större behov av vv sÃ¥ blandas brine med vätska frÃ¥n fÃ¥ngaren för att fÃ¥ optimal värme pumps drift  väldigt högt cop .
kolla gärna in lite mera info pÃ¥  www.eviheat.se   
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #14 skrivet: 19 september 2005, 23:59:03 »
för övrigt så helt klart så är ju denna kombintion av värmepump/solfångare ett ställningstagande till hur förbrukning mm ser ut på den aktuella fastigheten.
men man kan i alla fall säga att det rör sig om ca 20%efektivare anlägning än en traditionell värmepump sedan vad detta innebär beror ju helt på förbrukning mm.
men om jag säger såhär så mitt hus förbrukade 8m3 olja innan instalation sedan får jag väl se vad som händer med förbrukningen.
men jag vet att testanlägningarna som nu varit i bruk har visat sig ge en enorm efekt ökning med solpumpen.
hursomhellst så är ju detta i allafall för mig ett jätte intresant nytänkande o jag tror benhårt på iden.
sedan har vi ju nästa problem som vi här uppe i norr slipper / om jag fattat rätt så i dom större tätorterna så börjar det att bli väldigt tätt på borrhålen & komunerna börjar på att kräva att någon form av återladdning.

ett jätte bra alternativ även till dessa stackare som slitit ut sin gamla mindre efektiva värmepump & instalerat en ny som borrhålet inte orkar driva på grund av att pumparna blivit lite bättre dom senaste 10-15 åren (slipper borra nytt hål)

jag hoppas ni har överseende med mitt tjat men jag gillar verkligen denna kombination.

nästa jätte vettiga ide med alla eviheats pumpar är att om du skulle fÃ¥ för dig att bygga ut huset eller gräva ut en kulvert till garaget men din pumps efekt inte räcker till sÃ¥ sitter förÃ¥ngaren o kompressorn i en separat isolerad lÃ¥da som med ett ganska enkelt ingrepp kan monteras lös utan kylteckniker o skicka in denna till fabriken /instalatören sÃ¥ kan du till en kostnad av ca 4-5 000 fÃ¥ en uppgradering utbytes modul finnes i 5,7,9,13,15 kw  detta förutsätter dock att ditt borrhÃ¥l klarar av detta  hmmm sol kan nog vara en ide där med.

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!