Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl tomt - ser ut att läcka vid pumpen - hur brÃ¥ttom är det!?  (läst 8688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då var det dags igen med vår IVT Greenline.

Expansionskärlet är tomt och det gurglar när pumpen drar igång.
Det ser ut att läcka vid pumpen till kylmediet/brinemedlet enligt mig (se bild).





Vad gör jag nu?
Fyller jag på fort som f** med vanligt vatten?
Vart köper jag Brine?
Gissar att man inte byter pumpen hur som helst utan att tappa ur all Brine...
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 20:30:41 av Dave1979 »

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Hej

Jag misstänker att ditt läckage sitter på annan plats än just i pumpen, min pump ser lika dan ut och anledningen är nog främst kondens och därmed rost :o

Mitt råd är att försöka lukta dig till läckan, brine brukar lukta "sprit" a:gl
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det brukar gå att fylla på med vanligt vatten men helst bör du nog tvångsköra cp en stund så det blandas eller ännu hellre fylla på med brine.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så detta är ett "naturligt" utseende pga. kondens...
Jag hade kvar lite Brine från förra ägaren, dock endast 0,5liter.
Blandade upp detta och fyllde på med totalt 2liter.
Nu visar behållaren ca 1/3.
Jag fyllde på för ca 6 månader sedan med 2 liter Brine så läckan kanske inte är så stor ändå.
Men det känns ändå inte bra att det försvinner.
Kan inte heller känna någon spritlukt.

När jag öppnade för att fylla på så pös det ut luft.
Jag har inte pumpat upp något övertryck efter på fyllnad.

Kanske inte är någon "ko på isen" eller var tror ni ???

Och vart köper man Brine mindre än 25 liter åt gången?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Dokumentera dina påfyllningar så du har koll. Anteckna även typen av brine, är den spritbaserad?

Försök att kontrollera "frysskyddet" i brine mha en (glykolmätare, minns inte vad den heter Sc:,h) som man har till bilen.

Är väl ingen ko så länge det är is, jag hade absolut letat reda på läckan och lagat, ju förr desto bättre.
Kanske har du en lokal brunnsborrare som du kan köpa lite brine av - men fixa läckaget först tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
köp vanlig koncentrerad spolarvätska.
det räcker om du som de flesta har vanlig etanol.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Mitt KB-läckage var vid kopplingarna vid borrat (inte svetsade kopplingar i mitt fall). Kan vara värt att stoppa ned näsan ute vid brunnen o lukta, att det ser blött ut är inte samma sak som läckage då det sannolikt finns gott om kondens.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu på morgonen var det tomt i expansionskärlet igen.
När jag öppnade för att fylla på så pös det till ordentligt och volymen steg till 1/3 igen.
Är det normalt att detta övertryck byggs upp på detta sätt?

Vet inte om jag har Etanol eller ej men installationen är från 1997 och gissar på att inget är uppdaterat sedan dess.
Så det går att fylla på med koncentrerad spolarvätska = toppen!

Mitt borra ligger någon stanns under marken utan "brunns" lock eller liknande.
Blir svårt att kolla detta utan att gräva upp tomten.

 

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Om din brine temp inte sänkts kraftigt senaste dygnen med läckre tryck som följd sÃ¥ verkar du ha rätt bra läckage ngn stans om du nu fyller pÃ¥ igen.  Sc:,h HÃ¥ller iaf tummarna för att din övergrävda energibrunn inte har nÃ¥gra kopplingar som läcker utan att du hittar svaret pÃ¥ närmare hÃ¥ll.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Men varför blir det ett övertryck??
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men varför blir det ett övertryck??

Kan inte heller förstå vart övertrycket kommer ifrån?
Om det finns ett läckage så borde det väl inte byggas upp ett övertryck...
Om jag öppnar ventilen och släpper på trycket så stiger nivån i kärlet med ca 40-50mm.
Som vi skrev så får jag hålla nivån under uppsikt och se hur det fortlöper.


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det kan väl knappast bli ett övertryck om systemet är tätt heller? Snarare undertryck om köldbäraren kyls ner när VP går pga om nu den vätskan beter sig som vatten, ähum vänta lite...högst densitet på vatten vid +4 °C, vad betyder det..jo att vatten expanderar både vid högre och lägre temp än just +4 °C, kan det förklara övertrycket?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Har du forskat vidare och det är verkligen inte blött/fuktigt inne i VP.
Men det är blött och luktar sprit på kretsen som kommer från borran.
När jag öppnade isoleringen så var det vätska som droppade och luktade sprit.
Det fanns också en liten pöl på golvet under som dock inte luktade sprit. Men spritdoften kanske dunstar med tiden?
Man kunde också se att den andra kretsen med expansionskärlet var fuktigt men ingen spritlukt där.
Det som gör mig osäker på om detta är hela läckan är att pölen från golvet kan komma från genomföringen i källarväggen. Finns spår efter detta.

Jag har nu fyllt på sammanlagt ca 4liter och nivån verkar ha stabiliserat sig i expansionskärlet på 1/3 (plus/minus några cm beroende på om jag släppt ut övertrycket från expansionskärlet).

Vad tror ni experter, kan detta vara källan till läckaget, eller läcker alla kopplingar lite på dessa ställen?

OBS! bilden har fel vinkel :)
Över röda vredet är det inte fuktigt och ingen spritdoft.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Det där ser inte ut som boven till 4 liter brine. Borde vara stora kladdiga rester av brinet likt slem i Ghostbusters, om det nu ens hunnit torka upp.  dontknow  :)

De blöta dropparna, fukten i isoleringen o vätan vid genomföringen är högst sannolikt kondens. Kall brine + fuktig varm inomhusluft = kondens.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det där ser inte ut som boven till 4 liter brine. Borde vara stora kladdiga rester av brinet likt slem i Ghostbusters, om det nu ens hunnit torka upp.  dontknow  :)

De blöta dropparna, fukten i isoleringen o vätan vid genomföringen är högst sannolikt kondens. Kall brine + fuktig varm inomhusluft = kondens.  tummenupp

4 liter är utslaget 6-12 månader.
Tyvärr antecknade jag inte när jag fyllde första gången, men det är ca 6-12 månader sedan.
Dvs. 1-2 cl/dag.

Men vätskan smakar och luktar helt klart som sprit och inte kondens som dÃ¥ smakar och luktar vatten  ???
Skulle verkligen kondensen smaka och lukta sprit?
Pölen på golvet är smakar och luktar vatten, men spriten kanske dunstar med tiden och lämnar inga spår...

Fan vad svårt... det är här läckan är, annars är den utanför huset i marken.

Hur farligt är det då att det läcker ut? är det "bara" att fylla på tills det eskalerar?
Skadar det VP på något sätt så länge som jag fyller på med "sprit".
Jag har ingen aning om vilket tryck eller hur mkt luft som finns i KB-slingan.

MÃ¥nga frÃ¥gor men jag lär mig och är sååå tacksam  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!