Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: T6 avbrott pÃ¥ givare  (läst 4039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrMacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
T6 avbrott på givare
« skrivet: 04 mars 2017, 14:00:46 »
Hallå
Får det här felmeddelandet ibland (mer ofta nu sen igår) och ser då inne på menyn att t6 temperaturen går från 45-47 grader rakt ned på en sekund till -50.4 varje gång innan den bryter, larmet kvitterar sig själv på en sekund.

För mig känns det som om att det är en kass givare då systemet knappt är 5 år gammalt, givaren kostar som originaldel ca 300kr, så frågan är ju om man kan plocka en från tex ahlsell istället? Isåfall vilken ska man leta efter?
Är inte sÃ¥ hemma pÃ¥ exakt vilken modell det är men pÃ¥ manualerna stÃ¥r det Air-50-150 400v 3N och Kombimodul 200-300a/w 

Givaren byter jag rätt enkelt själv då jag tidigare jobbat på med att bygga liknande system på fabrik åt en annan tillverkare

Så till den samlade skaran, är det givaren som är kass och kan jag i första hand byta den eller är det något mer som ligger och gror vid ett sådant här fel?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: T6 avbrott på givare
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2017, 14:13:04 »
Vad är det för fullständig modellbeteckning på värmepumpen? GT6 brukar vara hetgastempgivaren på IVT men T6 tror jag inte jag sett.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MrMacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: T6 avbrott på givare
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2017, 14:39:45 »
Jo precis, Hetgas står det i manualen och på skärmen på skärmen läses den av som kompressortemperatur

Lokaliserade givaren ganska enkelt och kände väl av att den omöjligt kan ha varit så kall som det står på displayen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: T6 avbrott på givare
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2017, 19:55:32 »
Undrar om det är samma givare över allt?  Sc:,h
I manualen sid 41 finns en givartabell, den sträcker sig till 90 °C, men hetgasen kan ju bli uppåt 120 °C.
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=Manuals&fn=Manual_Kombimodul_IM_sv_2010_04.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: T6 avbrott på givare
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2017, 22:00:52 »
Den heter T6 utan G i Rego 800.
Det är samma motstånd på alla givare, men just hetgasgivaren är en modell som tål högre temperaturer. Det är trots det den givare som oftast går sönder på luft/vatten-pumparna. Skicka efter en ny och byt den - Det är gjort på tio minuter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad De_Ma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: T6 avbrott på givare
« Svar #5 skrivet: 23 november 2017, 17:49:29 »
Hur gick det? Har liknande problem å undrar om det hjälpte med att byta givaren??
/ Denny

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!