Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar expansionskärlet och vad har det för uppgift i systemet  (läst 31233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof T.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag är en total novis när det gäller tekniken runt uppvärmingssystemet i huset och vill lära mig mer om de allmänna grunderna.

Min första fråga gäller expansionskärlet. Hur fungerar det och vad har det för uppgift i systemet?

Olof

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
Hej novisen.
Expansionskärlet har som namnet antyder till uppgift att ta hand om expanderande värmevatten, alltså när vattnet värms upp så utvidgar det sej(expanderar). I gamla system har man ett s.k öppet system dvs. ett kärl på vinden med ett spillrör ner till en golvbrunn i pannrummet. Numera använder man sk. slutet system dvs. ett tryckkärl i pannrummet
(en röd burk med säkerhetsventil). Vad det egentligen har till uppgift är att om värmevattnet blir för varmt så ska det släppa ut övertryck, antingen genom spilledningen från vinden eller genom säkerhetsventilen på kärlet i pannrummet.
Hoppas att det är svar på din fråga.

mvh Gnagaren ::)

Utloggad Olof T.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Tack för ditt svar Gnagaren.
Det är nämast och funktionen hos de röda tryckkärlen jag inte greppar. I någon forumtråd har jag läst om någon slags gummiblåsa som vad jag förstår sitter innuti tryckkärlet. Finns den? Vad gör den i så fall?

Det verkar också finnas någon koppling mellan tryckkärlet och system i flervåningshus som är oklar för mig. Kan kärlet ha ett förtryck som måste vara större ju större höjdskillnad det är mellan pannan och radiatorerna på övervåningen? Vad händer då om något pyser ut ur kärlet?

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
Hej igen. Ja det sitter en gummiblåsa i kärlet och den har ett förtryck av 0,5 atö. Det sitter en påfyllningsventil i botten på kärlet, likadan som på bilhjul. Vattenanslutningen sitter ju på toppen av kärlet. Gummiblåsan har till uppgift att tryckutjämna. När du fyller systemet med vatten så trycks blåsan ihop och bibehåller det tryck som du vill ha, normalt 1,0 atö. Stiger trycket över 1,5 atö så öppnar säkerhetsventilen som sitter ovanpå kärlet, vid manometern.
mvh Gnagaren a:gl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I ett enplanshus räcker det med 0.25 bar i blåsan, i ett trevånings behövs minst 0.75 (förutsatt att pannrummet är på bottenvåningen), 10 meter höjd från expansionskärl = 1 bars förtryck i gummiblåsan, 2.5 meter = 0.25 bar.

Har man högre tryck i gummiblåsan än vattenpelarens höjd i huset kan inte luft ta sig in i systemet vid temperaturväxlingar och varierande tryck.
Ett radiatorsystems svagaste punkt verkar i mina ögon vara just gummiblåsan i expansionskärlen, tur att de är billiga!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olof T.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hej och tack igen.

atö = atmosfäriskt övertryck?

Vad menar du med tryckutjämning?

Jag trodde att det kanske fungerade så här. Vattnet komprimerar gasen i gummiblåsan men båsan kommer ändå att fylla en del av tryckkärlet. När vattnet i hela systemet blir varmare så kommer lite mer vatten att rinna in i kärlet och blåsan komprimeras ytterligare. När temperaturen sjunker så återtar gummiblåsan sin ursprungliga volym och vattnet rinner tillbaka till systemet från expansionskärlet.

Mvh Olof

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej OLof
Expansionskärlets huvudsakliga funktion i ett värmesystem är att anpassa volymen på så sätt att när vattnet ökar i volym pga värmeförändring så måste vattnet få plats och till det har man gummiblåsan som trycks ihop.

Men sen uppstår ett annat problem när man inte sätter expansionkärlet högst upp nämligen att vattnets vikt kommer att trycka ihop blåsan och därför måste man mota vattnets vikt med ett mottryck som janne beskriver.
Det vill säga det det vatten som är högre upp än expansionskärlet.

Du skriver "vattnet rinner tillbaka" det är inte riktigt riktigt så, vattnet finns i rören hela tiden volymen ökar och minskar men det skall vara fullt med vatten i rören, man vill inte ha luft i systemet bara vatten.
Hoppas du förstår de två funktionerna, första att anpassa volymen i systemet efter volymen på vattnet, andra ha tillräckligt mottryck i blåsan så vattnet trycks ända upp till högsta punkt.

atö är atmosfäriskt övertryck
ata är absoluta trycket
Diffen är c:a 1 kilo per cm2 vilket är luftens vikt vilken beror på höjden över havet.
Fråga på om det är nått mer det är kul att svara.
Messer

Utloggad Olof T.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hej och tack för svaren.
Hur lämpligt är det egentligen att skicka köldbärarvätska in i ett expansionskärl (t.ex. om jag har en konvektor på övervåningen.) Klarar gummiblåsan alkoholen? Det är ju tekniskt sett inte en vanlig tillsats i radiatorsystemet som alltid har en temperatur över 0 garder Celsius. Altså inget som man kan ta för givet att tillverkaren av expansionskärlet haft med i sin kravblid för produkten.

Anväder man speciella expansionskärl specificerade för etanol?

Olof.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jag tror nog dom flesta expansionskärl med gummibälg som finns på marknaden idag kan användas till vatten, alkohol och glykol. Att köra minusgrader är i sig inget problem, det som dock kan hända är att det bildas kondesn på kärlet som kan frysa (löses med isolering av kärlet).

Det finns en hel del teknisk information hos bla Armatec (www.armatec.com)


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Oxen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla!

Ny här och med ny fråga:
Nålen på manometern på mitt expansionskärl som tillhör värmeväxlaren (se nedan!) rör inte på sig, trots att jag fyller på kärlet med nytt vatten och har knackat på manometern. Den har helt klart fastnat (på 0,4 bar). Jag vet alltså inte vilket tryck det är. Expansionskärlet har tre år på nacken.
Vad göra? Byta ut allt? Vågar jag tömma kärlet och se vad som händer eller risk för att läget förvärras?
Enplanshus byggt 1982. 174 kvm. Golvvärme med två styrsystem. Betongplatta. Vidbyggt kallgarage 47 kvm.
Frånluftsvärmepump IVT 690 och tilluftsaggregat TA 450.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!