Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avlufta luftfylld hydrofor?  (läst 15538 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Avlufta luftfylld hydrofor?
« skrivet: 11 december 2009, 12:57:48 »
Hej på er!

Har egen djupborrad brunn med hydrofor och har på senaste tiden framförallt faktiskt märkt att det bubblar lite om hydroforen. Tittade på toppen och såg ett litet hål, antar att det är någon form av övertrycksventil?

Saken är den att en av rörisarna som offererade bergvärme tittade lite snabbt på det när han frågade vad det var och nämnde en liten luftsättningsventil vid pumpstyrningen till hydroforen. Luftsätter den för hårt månne? Har märkt att tanken aldrig är full.. kom att tänka på det iom att vattnet alltid är riktigt kallt och gott och vi är ju bara två i hushållet så mycket vatten går ju inte åt.. uppskattar att hydroforen är fylld till 20%, kanske 25%.

Det finns även avluftningsnippel av samma modell som på radiatorer och öppnar jag den startar mycket riktigt pumpen då trycket går under den inställda nivån. Fast det är ju MYCKET luft i tanken..

Så min fråga; nog för att det färska kalla vattnet är gott men lite färre starter på pumpen skadar väl inte eller? Är det något jag borde åtgärda och isf hur? Vad kostar en sådan att byta ut? Brunnen är 70m och pumpen hänger ju i brunnen.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avlufta luftfylld hydrofor?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2009, 14:31:19 »
Det brukar snarare vara problem med att luften i tanken löser sig i vattnet. Om tanken inte har någon gummiblåsa med övertryck så ska ju tanken vara halvfylld vid 1 kilos tryck och därefter mer och mer vid högre tryck. Om du har för mycket luft är det ju bara att stänga pumpen och öppna kranarna så kommer först vattnet och sedan luften. Sen är det bara att stänga kranarna och starta pumpen igen.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Avlufta luftfylld hydrofor?
« Svar #2 skrivet: 13 december 2009, 20:38:09 »
Aha smart! Mycket enklare än att öppna luftningsnippeln och stÃ¥ och passa tills det kommer vatten...   knUp

Vill minnas att styrningen till pumpen stänger av pumpen vid 2-2.5 bar...då är det troligen rätt då? Skulle ett kort göra det lättare att avgöra?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avlufta luftfylld hydrofor?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2009, 23:22:54 »
Normalt brukar nog pumpen starta vid 2 kilos tryck och stänga vid 3-4 kilo. Du skriver om en "luftsättningsventil vid pumpstyrningen". Det är ett påfund jag inte känner till. Jag har bara en tom tank på 400 liter helt utan finesser. Jo det finns en manometer och ett nivårör förstås. Ofta finns det en luftfylld gummiblåsa i tanken för att förbättra funktionen (färre pumpstarter för en given mängd tappvatten) och den har en ventil så att man kan pumpa upp den.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Avlufta luftfylld hydrofor?
« Svar #4 skrivet: 14 december 2009, 08:40:05 »
Det var vad rörisen påstod iaf..

När pumpen går märks ett tydligt sugande från den, den ser ut som ett gassvetsmunstycke modell mycket större ungefär..

Manometer har jag sÃ¥klart,  osäker nu när du nämner att pumpen laddar frÃ¥n 2bar till 4-5bar, det kan mycket väl vara sÃ¥, mitt minne har svikit förr :) NivÃ¥rör har jag däremot inte och nÃ¥gon ventil har jag inte sett, förutom avluftningsventilen dÃ¥..

Edit: En sådan här är det jag har: http://www.vattenreningsgruppen.se/HydroforerSpec.asp, skulle tro HP-9
« Senast ändrad: 14 december 2009, 08:42:09 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Elmannen skomakarens barn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Avlufta luftfylld hydrofor?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2009, 18:25:28 »
Tack perfekt en sÃ¥dan luftinjektor har jag saknat i alla Ã¥r, du skall vara nöjd över att du fÃ¥r en automatisk luftpÃ¥fyllning, själv löser jag detta manuellt 2 ggr. om Ã¥ret men dÃ¥ är det pÃ¥ tok för lite luft i hydroforen och pumpen startar och stannar alltför ofta och min brunnspump frÃ¥n 1995 3 fas  fÃ¥r inte starta och stoppa fler än 10 ggr under 1 timma men nyare pumpar är inte lika känsliga.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Avlufta luftfylld hydrofor?
« Svar #6 skrivet: 30 december 2009, 08:48:26 »
Har man en luftinjektor monterad så brukar man ha en automatavluftare på hydrofortanken, kolla så inte den har blivit igengeggad
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!