Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrhÃ¥lets diameter?  (läst 4314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Borrhålets diameter?
« skrivet: 01 april 2006, 21:32:58 »
Hej!
Skall borra 50-150 meter djupt i berg. Vad är borrdiametern?  :-\
Skall det ner en pump i botten på hålet och är det dubbel slang? :o
Vilket djup rekas?

Finns det någon sträng om IVT Greenland HT? eller rekomenderas någon annan pump av er som redan gjort jobbet?

Svara nu inte bara att "det skall installatören veta"...!  huvuddunk
IVT490

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2006, 00:08:26 »
Hej Rapid,

115 mm är den minsta rekommenderade diametern för energibrunnar, enligt uppgifter från borrarnas branschorganisation - GEOTEC.
En del borrfirmor borrar dock lite grövre hål, beronde på vilken typ av borrkronor de jobbar med.

Normalt har man ingen pump i botten på i en energibrunn. I en vattenbrunn har man en pump på botten av hålet. Har man extrema tillflöden av vatten i en energibrunn med högt tryck, så kallat artesiskt vatten, kan man behöva en pumpanordning. Pumpen placerar man dock inte på botten av borrhålet. Om pumpen är placerad på botten och går sönder, måste man ju dra upp kollektorn/köldbärarslangarna för att reparera pumpen. Det blir dyrt!

I en energibrunn/borrhål för bergvärme, löper två slangar som är svetsade till en bottenvikt, som gör att det blir lättare att mata ner slangarna. Köldbärarvätskan flödar genom bottenvikten som har formen av en u-böj.

Du pratar lite svävande om djupet på ditt borrhål, hoppas att du inte ska göra jobbet själv med inhyrda grejor!

Har borrfirman/installatören rekommenderat ett hål på 50 meter, kan du räkna med att endast kunna värma upp garaget! Om du borrar 150 meter, kan du räkna med att täcka energibehovet för ett normalisolerat hus med 110 - 130 kvm uppvärmd boyta. Pumpen bör inte vara större än 7 - 8 kw.

Eftersom du inte berättar hur stort ditt hus är och mycket energi du förbrukar, blir det lite svårt att råda om djupet på borran!

Dimensioneringen av ditt borrhål, samt storleken på värmepumpen ska din installatör räkna fram. Det är han som ska stå som garant för att anläggningen ska klara att leverera den energi som huset/hushållet kräver. En seriös installatör lämnar en korrekt offert med en rätt dimensionerad anläggning. Stämmer inte kalkylen får ju han stå för merjobbet med ett ytterligare borrhål eller en större pump. Installatören ska svara på dina frågor om allt som rör installationen. Gör han inte det, ta en annan firma och klaga hos pumptillverkaren. Är det så att du bara vill dubbelkolla allt med dina frågor här är det väl! Dimensioneringen av anläggningen kan pumptillverkaren också göra. De har samma dataprogram som installatörerna! Lägg på minst 25% i djup på borrhålet, så får du en effektivare anläggning med mindre eltillskott.

IVT är inga dåliga pumpar, varken sämre eller bättre än någon annan. IVT har en lösning med en extra acc-tank/beredare, om man har stort behov av mycket varmvatten. Detta finns som ett standardpaket på vissa modeller. Valet av märket på pumpen är ju också en prisfråga, IVT är cirka 20.000:- dyrare än tillexempel NIBE, för motsvarande storlek.

Har du mer ingående frågor om någon modell av IVT kan du posta dem under märkesspecifika frågor här på forumet!
GEOTEC har också en hemsida, med svar på de vanligaste frågorna kring borrning för bergvärme. :)
« Senast ändrad: 02 april 2006, 21:51:43 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #2 skrivet: 02 april 2006, 15:07:42 »
Tack för det utförliga svaret!  :D

Jag skall inte göra jobbet själv.
Rörfirma 1 talade om 150 meter djupt hål, medan rörfirma 2 svarade ungefär som dig; 150 m djupt hål, 7kw kompressor, och inget värmetillskott alls.

Rörfirma 2 finns lokalt vid bygget och blir sannolikt mitt val. Dock har jag bara talat i telefon lite snabbt hitils.

Hans pris uppskattat 120-130.000 kr för IVT greenland HT. Vad borde ett borrhål kosta?
Rörfirma 1 hade priset 250 kr/m ( om det är med moms vet jag inte)

Tack för tipset om NIBE (prisskillnaden)!

Jag skall lägga in hustorleken/f´data i min profil- det borde funka.

men nybygget/huset är på 1 1/2 plan- yta 80 m2.

MVH

IVT490

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2006, 15:12:41 »
Rättelse:
Rörfirma 1 talade om 50 (!) meter djupt hål, medan rörfirma 2 svarade ungefär som dig; 150 m djupt hål, 7kw kompressor, och inget värmetillskott alls.
IVT490

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #4 skrivet: 02 april 2006, 21:43:16 »
Rapid

Är boendeytan 80 kvm? Är det sÃ¥ att ni bygger ett hus med oinredd vind, som du sedan fÃ¥r färdigställa och som slutligen blir 160 kvm. Om sÃ¥ är fallet, tycker jag att du ska sikta pÃ¥ ett aktivt borrhÃ¥l som ligger i häradet 150 meter och en pump pÃ¥ 7 kw. Du bygger ju ett nytt hus och kommer att fÃ¥ ett välisolerat bygge, med mycket lÃ¥ga driftskostnader.  :)

Är det sÃ¥ att du bygger ett hus nu pÃ¥ 80 kvm total boyta, är frÃ¥gan om investeringen i bergvärme är lönsam för dig! Kanske är en luft/vattenvärmepump det mest lönsamma. Principen är ju densamma (omvänt kylskÃ¥p) med skillnaden att luft/vatten tar energi ur uteluften. Investeringkostnaden kommer att sjunka till ca 80.000:- Verkningsgraden blir nÃ¥got lägre, men ligger huset i södra sverige blir det lönsamt i alla fall. Luft/vattenpumparna jobbar ner till -15 grader utan eltillskott. FÃ¥r du dessutom ett effektivt ventilationssystem i ditt nya hus, kan du koppla in det pÃ¥ luft/vattenpumpen via ett extra aggregat och hjälpa pumpen med uppvärmningen. Ventilationsluften innehÃ¥ller ju massa energi, som man kan ta till vara. Att bara pumpa frÃ¥nluften rakt ut är ju slöseri med pengar och energi. Lite att fundera pÃ¥?  --/

Satsar du bergvärme kan du också utnyttja frånluften i ventilationen med ett extra aggregat, allt för att optimera ditt hus och sänka energikostnaderna. Flera av pumptillverkarna levererar detta som ett paket. CTC har det och jag tror att Nibe har det också! Bygger du 80 kvm boyta känns en bergvärmepump på 7kw stor. 5 kw bör räcka gott och väl. Har du tankar på utbyggnad i framtiden, skulle jag satsa på 7 kw. Pumpen ska inte vara för stor, då blir det många starter och det gynnar varken pumpen eller elräkningen. Ett djupt borrhål är däremot bra, ger en stabilare drift för pumpen, högre temp i borran på vintern vilket gynnar verkningsgraden/COP.
I bästa fall resulterar det i att man kan ha eltillskottet helt avslaget - året runt, för alltid! :)

Priset för borrhålet är okej, 250 kr/m är varken dyrt eller billigt och bör vara med moms. En av de stora firmorna i stockholm tar för närvarande 250 kr/m, inklusive moms. Foderrörsborrningen, från mark till berg tillkommer dock, men det är ju inte ditt bekymmer om du tar en helentrepenad. Förutsatt att du vet att du inte blir blåst, för att du vet ungefär hur djupt det är till berget och installatören antyder något annat. Foderrörsborrningen är nämligen nästan dubbelt så dyr som borrningen i berget. :(

Prisuppgiften från rörfirma 2 tycker jag låter rätt! Stannar det på 120.000 kr inklusive allt, skulle i alla fall en stockholmare vara nöjd!

Rörfirma 1 tycker jag att du ska räkna bort ;)
« Senast ändrad: 02 april 2006, 22:08:20 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2006, 21:00:41 »
Tack än en gång för ett utförligt svar! ::)

Det är frÃ¥ga om 80 m2 i bottenplanet och nästan lika mycket pÃ¥ andra vÃ¥ningen. Jag kommer att  ha en trappa upp och dörr pÃ¥ andra vÃ¥ningen för att kunna stänga mellan planen vintertid.

Vem vet vad energin kostar om 10 Ã¥r...  :'(

Just nu har jag som förslag en frÃ¥nluftvärmepump (IVT 490) samt tillhörande nytt ventilationssystem. Jag vet dock inte hur bra denna vp är. I forumet talar alla om den nya uppfinningen frÃ¥n stockholmstrakten Comfortzone  studs som skall ha betydligt högre verkningsgrad eller rättare sagt kunna utvinna lönsam energi även vid lÃ¥ga temperaturer. Problemet är bara att priset för en sÃ¥dan VP är gissningsvis 70-80.000 kr.

Jämför med en bergvärmeinstallation för 120.000 kr och som inte fodrar nÃ¥got värmetillskott oavsett temperaturen utomhus. Det är därför jag börjar titta pÃ¥ bergvärme. Byter jag dessutom frÃ¥n IVT greenline HT till tex NIBE  sÃ¥ kanske priset sjunker ytterligare som du "antyder".

Huset står rakt på graniten och fodrar nog därför inget foderrör, men intressant att du tog upp aspekten, som jag inte kände till. Bygget är geografiskt beläget nära Göteborg föresten.

MVH

IVT490

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #6 skrivet: 03 april 2006, 21:25:08 »
Hej,
Är det 80 m2 du skall värma?

Om huset är modernt isolerat, så undrar jag om det lönar sig med berg-VP.
Går man til nibe's hemsida så är deras tips inte berg VP för den storleken.

Återbetalningstiden blir ganska lång om du lägger ut 60000 extra och
tjänar 4000/år i minskade kostnader.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #7 skrivet: 04 april 2006, 13:22:23 »
Rapid:

Det jag beskrev i mitt förra inlägg är en pump för luft/vatten, alltså med en utedel som omvandlar energi ur uteluften.

En anläggning med enbart frånluftsvärmepump, kommer inte att täcka ditt energibehov utan eltillskott. Du kommer att ha liten luftvolym i ditt hus, flödena behöver vara stora för att pumpen ska kunna leverera merparten av energibehovet. Höga flöden medför en hög ljudvolym från ventilationen. Comfortzone kan jag inte kommentera, har ingen kunskap om pumpen.

Foderrör driver man alltid ner i berget vid energiborrning, även om berget ligger i dagen. Orsaken är att borrhålet ska bli tätt.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #8 skrivet: 04 april 2006, 18:56:47 »
Jah missförstod dig..  Sc:,h det är inte lätt att veta vad VP är ( inte ens när jag själv använder begreppet) allt är ju VP

Men jag hade just kommit fram till att en frånluftvärmepump troligen är fel val, när jag läste att du kontra- rekade detta trots allt. Men nu förstår jag att det är ett missförstånd. Jag började undra vad du menade med -15 grader osv...

En luftvärmepump kanske är det bästa.. skall studera denna lösning också. Har någon en rekomendation av fabrikat? Den bör klara just minusgrader (helst ner till 15 minusgrader (eller mer..)) som du nämner.

Citerar Onkel Tompa:
"Får du dessutom ett effektivt ventilationssystem i ditt nya hus, kan du koppla in det på luft/vattenpumpen via ett extra aggregat och hjälpa pumpen med uppvärmningen. Ventilationsluften innehåller ju massa energi, som man kan ta till vara. Att bara pumpa frånluften rakt ut är ju slöseri med pengar och energi. Lite att fundera på? "

Jag tycker resonemanget verkar bra. En luftvärmepump med vatten som medium (?) och en extra "luftgrej" som tar hand om rumsluftens värme. Finns det ett sådant paket som klarar att utvinna energi ur både uteluft och rumsluft?

Mycket tacksam för synpunkterna. Nu börjar jag ana konturerna av en en anläggning. *roflmao*

Föresten så skall övervåningen "troligen" också värmas upp. Det beror på om jag har råd att värma. Dörren dit upp är bara en säkerhetsgrej ifall energipriserna är femdubbla om 10 år- vem vet?

Jag studerade ett tidigt Modulenthus som numer utgått ur produktionen. Det hade fri höjd upp till taknocken, och orsaken till att dom slutade sälja huset var att det var för dyrt att värma upp. (enl säljaren)

 *vinkar*
IVT490

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2006, 19:03:12 »
Citat Onkel Tompa:

"Foderrör driver man alltid ner i berget vid energiborrning, även om berget ligger i dagen. Orsaken är att borrhålet ska bli tätt."

Ok, jag läser och lär. b00k Skall tala med rörkillen på torsdag. Nu har jag två olika typer av anläggningar att diskutera

*Bergvärme
*Luftvärmeväxlare (kombinerad med inneluft pump)

Tack för tipsen!


IVT490

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #10 skrivet: 04 april 2006, 22:11:29 »
Rapid:

Nu börjar jag fatta galoppen, du gläntar på dörren till "utbyggnaden". ;)

Övervåningen vågar du bara öppna om du har råd att värma upp den? Klurigt värre! Jag antar att den kommer att vara isolerad och inredd på något vis. Om inte, kommer du att ha ett rejält kallras där uppe och det blir ju dyr uppvärmning. Låt oss anta att du gärna vill utnyttja övervåningen från första dagen, då är det ju ca 160 kvm yta som ska värmas upp. Jag tycker i så fall att luft/vatten blir mindre lämpligt. I det långa loppet är det ju alltid snålheten som bedrar visheten.

Det verkar som du har budget för bergvärme och har fattat att det ger bäst verkningsgrad på lång sikt. Vi är tillbaka på ruta ett: förslaget från rörfirma 2. Ett par radiatorer på övervåningen är nog bra att ha, eller kör du golvärme där också? Det kan bli svalt där på vintern. Ventilationen bör gå upp i hela huset och eftersom du bygger nytt kan du modifiera den. Någon form av värmeväxlare/FTX-aggregat skulle jag koppla på! Det bör ingå i husleveransen eftersom du väljer bort frånluftsvärmepumpen. Aggregatet behöver inte vara integrerat med bergvärmepumpen, utan kan monteras direkt på vent - systemet. Ger extra uppvärmning och dessutom en filtrerad inomhusluft, bra för hälsan och klimatet inomhus. b00k
« Senast ändrad: 04 april 2006, 23:02:29 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Rapid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borrhålets diameter?
« Svar #11 skrivet: 05 april 2006, 20:02:54 »
Tillbaka pÃ¥ ruta ett!  huvuddunk
Nåja, utgångsiden var ju en IVT frånluftsvärmepump som jag efter ett tags funderande och bla diskussion här i forumet tyckte kunde ersättas av bergvärme.

Skall ta ett snack med leverantören om vad han anser. Men troligen rekar han bergvärme, precis som Onkel Tompa.

Huset är inrett på övervåningen, isolerat osv. men jag har satt in en dörr i trappan. Övervåningen är prospekterad att ha elradiatorer, medan undervåningen har golvslinga (vatten).

Varför sätter "man" in en dörr till övervåningen? Varför bygger man mindre hus idag än på 70-talet (gör man det föresten?). Man får nog gå tillbaka 100-200 år i tiden för att inse hur framtidens hus kommer att se ut. Åtminstone om kineserna köper upp all olja i världen.

Jag tycker jag har garderat mig genom att bygga så som farfars far byggde sitt hus en gång i tiden. Liten yta, relativt välisolerat, dörr till överplan, rehjält skafferi, och på önskelistan står en gammal jordkällare. Till detta lite moderna doningar som bergvärme etc.. samt en braskamin i någon form.

Tycker jag har koll på det mesta, utom just uppvärmningen. :-*
För att vara säker i sitt val bör man fundera lite på framtida energipriser, skatter, miljöavgifter och tillgång/brist på olika bränslen. Tex ved, pellets, olja, alkohol, el, etc....

Just nu, innom ca en 10-års period tror jag personligen på pellets, ved, och värmepumpar. Med värmepumpar så tror jag att dessa bör kopplas mot djupa borrhål i berg, vatten eller andra värmekällor som innehåller energi.

I framtiden så kanske man kan utvinna energi direkt ur luft ner till mycket låga temperaturer, men jag vet inte om sådana anläggningar existerar dag. En sådan maskin bygger antagligen på en högeffektiv kompressor som slits ganska snabbt. Ett känsligt maskineri som kan fungera perfekt första året, men sen... ingenjören i mig anar intuitivt att detta medför problem.

Jag erkänner villigt att valet av enrgikälla inte är lätt för mig.  Tyvärr sÃ¥ kostar det ocksÃ¥ rejält med pengar att välja det bästa alternativet.

Har en känsla att nästan samtliga husleverantörer försöker sälja in en frånluftsvärmepump. Så även i vårt fall.

Men det är ganska angenämt huvudbry, och jag sätter stort värde på de synpunkter jag fått här, om mitt lilla projekt! :)
IVT490

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!