Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: watt per meter  (läst 11995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:watt per meter
« Svar #15 skrivet: 05 september 2004, 21:58:46 »
11 nov blir det vett år. som kallast -1 in i stöde / sundsvall
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:watt per meter
« Svar #16 skrivet: 09 september 2004, 13:39:21 »
Ett delsvar på den ursprungliga frågan i tråden är att även bergarten spelar roll. En skicklig borrare kan bedöma detta under borrningen och kompensera borrdjupet så att man kan komma närmare det effektuttag man räknat med. Man kan t ex borra 150m och "bara" få effekt motsvarande 120m granit. Exempel på olika Detta är viktigt att avtala om med leverantören när man upprättar avtalet.

Jag skrev följande för ett år sedan i SVEP:s forum:

"Det här med borrdjup förefaller vara en "djupare" vetenskap än vad som ofta framkommer i diskussionerna om det "aktiva borrdjupet".
I Sverige består berggrunden huvudsakligen av urberg, såsom granit och gnejs, och värmeledningsförmågan varierar mellan ungefär 3-4 W/m,K.
I södra Sverige förekommer mer sedimentära bergarter, såsom kalksten och skiffer, vilka har en värmeledningsförmåga inom intervallet 1,5-3 W/m,K.

Exempel på värmeledningsfaktorer: Gabbro 1,9 W/m,K Gnejs 2,9 W/m,K Granit 3,4 W/m,K
En leverantör har påtalat vikten av att ta hänsyn till vad som kommer upp till ytan vid borrningen, pga att olika bergarter, t ex Granit, Lava, Kalksten, Diabas, gnejs, m fl., leder värme olika bra. Beroende på vad man stöter på kan man alltså behöva kompensera borrdjupet för att uppnå önskat effektuttag ur berget.
Läser ibland om personer som tror sig ha borrat tillräckligt men får "kyliga" överraskningar. Vilken erfarenhet och vilka synpunkter finns på det här området?"

Anders Nelson svarade följande;

Det är viktigt att installatören kan de geologiska förhållanden på de platser han räknar-dimensionerar sina anläggningar. I annat fall så MÅSTE han samarbeta med sin borrentreprenör annars går det snett.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:watt per meter
« Svar #17 skrivet: 09 september 2004, 13:46:06 »
Jag bor i Danderyd, norr om Stockholm. Vi har mycket berg i dagen. Jag hoppas att det är granit, hårt är det, men jag har ingen aning.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:watt per meter
« Svar #18 skrivet: 09 september 2004, 14:01:34 »
Jag bor i Danderyd, norr om Stockholm. Vi har mycket berg i dagen. Jag hoppas att det är granit, hårt är det, men jag har ingen aning.

Även om ni har granit i dagen kan det finnas olika mineralarter i skikt under graniten. Jag har själv 30 meter röd gnejs, följt av 20 meter gråberg, följt av 60m röd gnejs osv. Kontakta SGU, dom kan säkert berätta vad som är vanligt i ditt område, men det är först vid själva borrningen som "sanningen" kommer fram. Tittar man på sitt borrintyg skall bergarterna framgå där med sina respektive djup. Dessa uppgifter tillställer borraren även SGU.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

nu fattar jag inte

  • Gäst
nu fattar jag inte
Re:watt per meter
« Svar #19 skrivet: 09 september 2004, 14:21:07 »
Angående effektuttag ur berg:
Vad menas med 3 W/m,K ??
Vad är K?
Hoppas på svar

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:watt per meter
« Svar #20 skrivet: 09 september 2004, 15:56:40 »
Jag har synat mitt borrprotokoll och där står det att borrdjup var 150 meter, vattennivå efter "blåsning" 150 meter och 200 liter/timme i flöde. Är nivån "efter blåsning" samma som aktivt djup?
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:watt per meter
« Svar #21 skrivet: 09 september 2004, 17:13:18 »
Angående effektuttag ur berg:
Vad menas med 3 W/m,K ??
Vad är K?
Hoppas på svar

Vad som menas är bergets värmeledningstal (värmekonduktivitet). En hyfsad förklaring finns på http://www.pentronic.com/svensk/stopextra/se498/skola.htm. Det finns mängder med information om detta på webben.
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!