Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB Delta T?  (läst 11585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VB Delta T?
« skrivet: 11 januari 2012, 12:58:47 »
Man rekommenderar till de flesta pumpar ett deltaT på 7-10 grader, men vad säger ni som kan det här, ska man sträva efter mitten av detta intervall eller i över eller underkant?
Väljer man deltaT 10 grader vilken ökning kan vara rimlig vid tillskott? Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VB Delta T?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2012, 13:57:00 »
så vitt jag kan se i mitt eget system så får jag det till att ett högre flöde är bättre än ett lågt.
Således 7 eller mindre snarare än 10.

effekten är bland annat summan av flödet * deltat

Ibland kan man ju få problem med oljud i ledningar och element när man ökar flödet. Då kan det ju vara läge att sänka flödet till precis innan ett störande ljud uppstår i boytan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2012, 14:30:57 »
så vitt jag kan se i mitt eget system så får jag det till att ett högre flöde är bättre än ett lågt.
Således 7 eller mindre snarare än 10.

effekten är bland annat summan av flödet * deltat

Ibland kan man ju få problem med oljud i ledningar och element när man ökar flödet. Då kan det ju vara läge att sänka flödet till precis innan ett störande ljud uppstår i boytan.
Jag håller med. Men det resonemanget bygger väl delvis på att man använder arbetstank? Så man ändå kan erhålla korrekt flöde över vp.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VB Delta T?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2012, 14:52:22 »
nej nu pratar jag bara om korrekt flöde över värmepump. Med eller utan tank.

Däremot säger jag att det korrekta flödet över värmepumpen i ett givet fall, låt oss på kul säga att det är ett delta på 6.5, kanske är för fort för värmesystemet. Alltså att det börjar låta om rör och radiatorer.

(det blir du inte påverkad av med arbetstank då du har två olika flöden)

Men utan tank i det läget så är det ju bara att dra ner lite på farten och kolla vilket delta man har när ljudet försvinner och så länge det då är inom "specat" utrymme så har man väl inget direkt att vara orolig över även om det kanske skulle gå och krama ur en big mac eller två extra ur hushållskassan med perfekta flöden.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2012, 15:26:42 »
så vitt jag kan se i mitt eget system så får jag det till att ett högre flöde är bättre än ett lågt.
Således 7 eller mindre snarare än 10.

effekten är bland annat summan av flödet * deltat

Ibland kan man ju få problem med oljud i ledningar och element när man ökar flödet. Då kan det ju vara läge att sänka flödet till precis innan ett störande ljud uppstår i boytan.

Intressant, så du menar att man bör sträva efter så lågt deltaT på VB som möjligt eller har jag fattat fel?
Påverkar detta kondenseringen på något sätt?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VB Delta T?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2012, 15:28:00 »
nej alltså inte så lågt som möjligt.

allt måste ju ha ett stopp någonstans. :)

Om jag är tvingad att ligga på 6 eller 8 dvs en grad över eller under 7 så väljer jag 6.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: VB Delta T?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2012, 15:47:34 »
Hej!

Fråga till dig David! jag har som sagt en G2:a med delta 8 på varma sidan, tycker du att jag skall ställa detta till 7!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2012, 15:29:21 »
Hm....... Sc:,h Som jag skrivit i BoschtrÃ¥den sänkte jag KB-pumpen och fick dÃ¥ även mindre VB-delta. Nu sänkte jag även VB-pumpen och fick delta pÃ¥ ca 9 ºC. DÃ¥ blev det varmare i tanken (jag kör mot acktank) och testar att sänka kurvan en aning. Nu har jag KB  :dt:3,6 ºC och VB  :dt:ca 9 ºC vid normaldrift.
Vad är era synpunkter o erfarenheter? Bättre COP? Eller annat? Sc:,h

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2012, 15:37:19 »
Hm....... Sc:,h Som jag skrivit i BoschtrÃ¥den sänkte jag KB-pumpen och fick dÃ¥ även mindre VB-delta. Nu sänkte jag även VB-pumpen och fick delta pÃ¥ ca 9 ºC. DÃ¥ blev det varmare i tanken (jag kör mot acktank) och testar att sänka kurvan en aning. Nu har jag KB  :dt:3,6 ºC och VB  :dt:ca 9 ºC vid normaldrift.
Vad är era synpunkter o erfarenheter? Bättre COP? Eller annat? Sc:,h

Om VB-deltat sjunker för att du sänkt KB-pumpen indikerar det att VP:n ger mindre effekt ut.

Om COP påverkas beror ju på hur ineffekten till kompressorn påverkas av detta. Om du på grund av detta plötsligt behöver tillskott för att hålla värmen lär det ju inte direkt öka COP. ;)

Jag skulle nog höja KB-pumpen igen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2012, 16:04:58 »
Om VB-deltat sjunker för att du sänkt KB-pumpen indikerar det att VP:n ger mindre effekt ut.

Om COP påverkas beror ju på hur ineffekten till kompressorn påverkas av detta. Om du på grund av detta plötsligt behöver tillskott för att hålla värmen lär det ju inte direkt öka COP. ;)

Jag skulle nog höja KB-pumpen igen.
Tack för svar.
Jag minskade KB-flödet på inrådan av Boschsupporten, de rekommenderade 3,5 :dt:, kan det finnas någon anledning? Det här med "glide" eller annat skäl att inte maximera effekten?
Något el-tillskott har jag inte ännu, bara minus 7, får se när det blir kallare.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2012, 16:09:31 »
Tack för svar.
Jag minskade KB-flödet på inrådan av Boschsupporten, de rekommenderade 3,5 :dt:, kan det finnas någon anledning? Det här med "glide" eller annat skäl att inte maximera effekten?
Något el-tillskott har jag inte ännu, bara minus 7, får se när det blir kallare.

Enda anledningen att sänka hastigheten på KB-pumpen är väl att spara ström till den? Ju högre medeltemp i förångaren, ju högre effekt ut.

Glide spelar ingen roll på kalla sidan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VB Delta T?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2012, 00:47:03 »
Delta 8 på varma sidan låter ju helt ok berka1
Men du kan ju även testa 7 ett tag.
generellt sett brukar jag tycka det känns bättre med så högt flöde som värmesystemet (ljud i radiatorer och så vidare) och värmepumpen pallar. Men jag har svårt att framför konkreta belägg för detta. Det är så sjukt många parametrar man måste hålla koll på.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: VB Delta T?
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2012, 10:00:42 »
Min frÃ¥ga här sitter ihop med min trÃ¥d "Effektberäkning pÃ¥ BVP". I den trÃ¥den var det nÃ¥gon som uppmärksammat att Nibe, pÃ¥ sin tyska sida, hade redovisat tvÃ¥ olika effektsiffror, en för EN255 och en för EN14511. TvÃ¥ effektsiffror finns även i svenska specen men i den tyska uppger även Nibe att  :dt: i EN255 är 10 ºC och i EN14511 5 ºC. I övrigt skiljer sig de tvÃ¥ testmetoderna, vad jag vet, pÃ¥ att EN14511 tar med CP effekt men detta borde bara pÃ¥verka COP-siffran och inte uteffekten pÃ¥ VP eller hur? Ta min 1245-10 som exempel sÃ¥ ger den 10kW enligt EN255 men bara 9,6kW enligt EN14511, detta skulle antyda att VP är effektivare med  :dt: pÃ¥ 10  ºC ??
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB Delta T?
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2012, 13:05:18 »
Bilden som jag bifogade inlägget i Trimmad Bosch! Ã¥skodlig  gör mycket tydligt hur genomsnitstemperaturen i förÃ¥ngaren pÃ¥verkar till uteffekten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VB Delta T?
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2012, 13:14:50 »
Även min erfarenhet pekar på att man får ut lite mer kräm ur maskinen med lägre än rekommenderad DeltaT, det beror dels på att radiatorerna ger ut högre effekt, och man kan sänka kurvan en aning med bibehållen rumstemperatur, och dels på att kompressorn får lite effektivare värmeöverföring i värmeväxlaren (högre flöde på de värmeväxlande ytorna ger effektivare värmeväxling)

Var gränsen går för att det skall bli skadligt för kompressor och eller rör och radiatorystem är dock svårt att veta om man inte har ett dimesnioneringsprotokoll och kan mäta upp flödena.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!