Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?  (läst 10490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« skrivet: 05 januari 2014, 21:32:10 »
Hej - nybliven husägare med en Diplomat 8.. Haft lite "småstrul" med enheten, för det första tappar expansionskärlet lite tryck varje dag, efter googlande och felsökning verkar det vara luftblåsan i kärlet som gett sig, denna kommer inom kort att bytas och förhoppnngsvis slipper man fylla på radiatorkretsen med vatten var 5dag cirka.. Sjunker från cirka 1.3 till 0.5 på denna tid..

Nu lite andra frågor, har inte satt mig in så jättemycket i parametrarna man kan göra i menyerna och servicemenyerna.

Märkte att det blev kallt på elementen, gick ner och såg att motorskydd löst ut. Plockade väck plåten och upptäckte att detta var mjukvarustyrt? Ändrade läge från Auto till avstängt, och sedan tillbaka. När den försökte starta lät det lite skumt från kompressorn, som att den snurrade något / några varv väldigt trögt för att sedan sätta sig i spänn!?

Och sÃ¥ löste skyddet ut igen.. Upprepade proceduren 4ggr och dÃ¥ hoppade maskineriet igÃ¥ng igen.  Kompressorbyte närstÃ¥ende!? Den är cirka 8 Ã¥r anläggningen.

Min andra undran är lite angÃ¥ende framledningstemp / returtemp. 

Jag upptäckte att när maskinen jobbar i VarmVattenläge sÃ¥ gÃ¥r även framledningstemp / returtemp ocksÃ¥ upp rätt fort, borde inte den temperaturen stÃ¥ stilla / minska när den jobbar i varmvattenläge!?  Fel pÃ¥ växelventilen som kanske släpper igenom vatten till radiatorkretsen?

Inte förstått helt 100 hur den växelventilen skiljer dessa kretsar åt rent mekaniskt..


På någon minut ökade värdet till lite mer grader under varmvattenberedning..

Eller är detta Vamvattentemp värden som visas!? Finns det framledningstemp/returtemp även på varmvattenberedning!?



Här fattar jag inte riktigt!?  Börvärdena - här vill man ha en HÖGRE returtemp än FRAMLEDNINGSTEMP ?? Varför vill man ha tillbaka varmare vatten än man kör ut i radiatorkrets!?  MÃ¥ste vara jag som tolkar detta helt galet  :o :o



Lite värden.. Något som bör justeras - väldigt unika värden såklart för "detta" hus.. Höja integral till 100 för att minska starter?



SÃ¥ ser besten ut.. Var finner man växelventil o filter? NÃ¥got man kan motionera / se över själv?  Körde ventilen lite fram o bak i servicemenyn, men inte en aning om funktionen fungerar helt som den ska  ???

LÃ¥ngt inlägg detta - men vill gärna komma underfund med maskinen och injusteringar  help help




Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2014, 21:38:18 »
Blev visst lite dumt med bilderna... Dom första 2 är tagna med någon minuts mellanrum när den jobbar med varmvatten - är det radiatortempen som går upp såpass när den jobbar!? Eller är det varmvattenvärden??

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2014, 21:45:05 »
Cirkpumpen ska gå hela tiden den skickar det varma vattnet till elementen ELLER varmvattenberedaren vart det varma vattnet går beror på hur växelventilen står.
Och jag tycker att dina värden ser helt OK ut. Att det står 70 beror på att den gör varmvatten och då stoppar den inte på temperatur utan på gastryck, för att den inte ska stanna på temp ställer datorn tillfälligt upp temperaturen till 70.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2014, 21:50:05 »
dom första två är nog då den kör varmvatten (du ser att en kran är på i displayen)
Den andra är en värmekörning.

en varmvattenkörning tar väl ca 20-30 minuter och då stiger nog både fram och retur.

Den vill nog inte ha högre returtemp än fram utan det är MAX 48 grader retur så stannar den (max retur 48 i en av bilderna)

Gick pumpen då 3:e bilden togs? Fram 26 retur 25 ?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2014, 23:46:12 »
Oj - tack för snabba svar!

Tror pumpen gick på bild nummer 3, aha MAX 48 i retur, då förstår jag!
Ok, den ändrar maxtemp när den gör varmvatten, men vilken "äkta" temp stannar den på? Eller kör den tiden man kan ställa in och pumpar på där tills tiden går ut?

Bifogar bild pÃ¥ inställningarna för varmvatten..  Efter lite läsning pÃ¥ nätet var det mÃ¥nga som föresprÃ¥kade att ställa upp varmvatten tiden frÃ¥n 20m till 40m - bra / dÃ¥ligt!? Verkar ju som att den kör vattnet för länge dÃ¥ det pÃ¥ bilden visar 58 grader, och mÃ¥lvärdet är ju satt till 55..?

På en av mina tidigare bilder är ju mina inställningar för Integral A1 60 - höja detta till 100 för minskade kompressorstarter?

Ser också att det finns "startintervall 20m" innebär detta att kompressor automatiskt kommer att gå igång var 20e minut!? Trodde Integralen "skötte" detta med värmekurvorna??

Här nedan kommer bilder på:

1: Varmvatten  ( Höja / sänka körtid?)
2: Värmekurva
3: Drifttid sen 26 dec kl15 - Innebär att den pÃ¥ cirka 250h kört 128h värme och 10h varmvatten.. Bra/DÃ¥ligt?  Inställt pÃ¥ 19grader rumstemp. Uppmätt temp i hus cirka 20 grader i snitt. 170kvm i 1.5plans hus och källare..


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2014, 11:16:11 »
Den stannar då integralen är 0 (förutsatt att inget "onormalt" händer, t.ex. maxtemp över 48 grader eller hysteres).

Den kör varmvatten tills pressostaten stoppar eller (tror jag) om huset behöver värme så växlar den mellan värme 20m och vatten 20m.

Startintervall 20m är att då pumpen har stannat startar den inte före 20 minuter har gått. Tex. den har just avslutat en vattenkörning och pumpen stannar och 5 minuter efter visar integralen att den skall starta för värmekörning så tar det ännu 15 minuter innan den startar.

Du borde ändra rumstemp bör till 20 och sänka värmekurvan så att de stämmer ihop. Bör 20 och är 20.
Visst kan du även ändra integralen A1 till 100 för att minska antalet starter bara rumstempen inte ändrar för mycket för dig.

Är det säkert att pumpen gick i bild 3 tidigare då den gjorde en värmekörning? Du borde ha ca 8 graders skillnad mellan fram och retur och nu har du 1?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2014, 13:54:27 »

Du borde ändra rumstemp bör till 20 och sänka värmekurvan så att de stämmer ihop. Bör 20 och är 20.
Visst kan du även ändra integralen A1 till 100 för att minska antalet starter bara rumstempen inte ändrar för mycket för dig.

Är det säkert att pumpen gick i bild 3 tidigare då den gjorde en värmekörning? Du borde ha ca 8 graders skillnad mellan fram och retur och nu har du 1?

Tack för hjälpen! Har ändrat till 20grader i börtemp inomhus, menar du att jag nu ska se om jag har 20 grader inne och vid behov justera värmekurvan? Ändrade även A1 till 100 - verkar gå fint i dagsläget, hysteresen bryter inte.

Osäker pÃ¥ bild 3 i mitt första inlägg, ser att integralen ligger pÃ¥ -73 och väldigt lÃ¥g temp, bilden är nog frÃ¥n när motorskyddet löste ut 3-4ggr pÃ¥ raken vid försök av start av kompressor  ???

Nu ligger fram o retur på cirka 6 graders differans vid värmedrift - verkar ganska optimalt. CP går på läge 2 och inget sus från element. Däremot behöver nog elementen justeras lite, en del är heta både upp och nertill, det är lite blandade element av gamla bumlingar o nya lite plattare 80-talare!

En liten fråga angående element, om jag justerar termostatvreded eller den fasta injusteringen, blir det inte samma effekt!? De flesta är av märket Danfoss - köpa någon justernyckel till detta kanske?


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2014, 14:08:29 »
Bäst är om du kan använda dig av fasta instrypningar och bara använda termostater i dom rum där du vill ha kallare. I övrigt helt öppna termostater (eller bortplockade).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2014, 20:26:29 »
Ok - tack för tips..

Har märkt att efter jag ändrat min A1 Integral från 60 --->90 så hinner den komma ner i cirka -110 innan ärvärdet överstiger börvärdet och börjar beta av -graderna på Integralen. Sen hann det stiga såpass mycket i framledning att hysteres-värdet på 7 bröt Integralen vid cirka -50 kvar att köra egentligen..

Tycker att det skiljde lite lite också mot slutet i skillnad mellan fram och retur - 5grader bara.. Borde väl vara uppåt 7-8.

Brine ligger på cirka 3 graders skillnad hela tiden.

CP på brine kör på läge 3
CP på värmepump är läge 2

Några element har jag fått justera ner lite på termostaterna - som blir alldeles för varma / är igång för mkt. Ska väl försöka på sikt att justera grundflödet istället.

Hur ska jag lösa att framledningstempen sticker iväg så mkt? Antar att det aldrig brytits av hysteres med Integral 60 - då hinner det inte sticka iväg så mkt..

Höja hysteres värdet bara? Bifogar som vanligt bild - strax innan hysteres på 7 bryter..

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2014, 20:37:52 »
Jag har ställt upp hysteris på max, och med min "anläggning" fungerar det bra. Det är bara att prova och se.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2014, 21:48:28 »
Den verkar att snabbt jobba upp gradminuterna? Hur är temperaturen i enskilda rum? Stryper termostaterna mycket så att du har lite vatten i systemet för pumpen att arbeta med?

Jo, tanken var att du skulle ändra rumstem till 20 och därefter följa med sÃ¥ att rummet är 20 och inte typ 22, dÃ¥ ska du sänka kurvan. För övrigt var det ju redan +3 grader vid 5 och 0 om jag inte minns rätt som du kan ta bort och ändra till 0. Du ligger ju ganska nära 0 vid utetemperatur nu sÃ¥. 
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2014, 23:07:34 »
Ja den tuggar på fort - jag antog att om den ligger 5 grader över börtemp försvinner 5grader från Integralen efter 1 minut? Eller går den på något annat värde?

Har sänkt ner en toalett i källaren bredvid pannrummet rätt kraftigt och ett gästrum på "vinden" som inte används just nu - dessutom var ett element i hallen väldigt varmt - det var lika varmt upp och nertill så det behöver nog verkligen flödesjusteras..

Men som t.ex mitt gästrum, där vill man ju egentligen kunna vrida på termostaten till läge 1/5 när det inte används, till cirka 15 grader ungefär, för att sedan höjas när det används. Känns ju rätt jobbigt att behöva ställa in flödet med verktyg varje gång man får en gäst?

Eller är det bara att inse att man får inte strypa något/några rum med termostaten??

Angående om pumpen har mycket vatten att jobba med, det vet jag inte !?

Ja du har helt rätt angÃ¥ende värmekurvan, har inte förstÃ¥tt vad det betyder riktigt med värdena man kan ändra vid +5   0   -5  Förklara gärna vad dessa värden betyder :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2014, 10:57:30 »
Det går bra att strypa några enstaka rum med termostater.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2014, 16:00:06 »
Det är korrekt uppfattat angående börtempen.

I gästrummet är det ju helt korrekt att strypa till 15 grader då ingen är där, men i resten av huset som normalt används skall du försöka undvika strypningar.

värdena vid +5 0 -5 är att du justerar värmekurvan vid den utetemperaturen. Om du har 0 grader ute enligt utetermometern och du höjer "0" från 0 till 2 så höjer du framledningen med två grader och det blir varmare i huset.

Det finns en grymt bra "manual" som berättar ganska mycket om hur pumpen fungerar i thermia delen på forumet. Rubriken "Justera och optimera en Thermia VP". Läs den om du inte redan gjort.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fredda79

  • Baron Von Bjurström
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8 Markvärme
SV: Strul Diplomat TWS 8 - temperaturer?
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2014, 14:40:06 »
Tack för hjälp - är inne o kika pÃ¥ din rekommendation ocksÃ¥.. Börjar förstÃ¥ hur allt hänger ihop  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!