Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Yttre monterad CP  (läst 4522 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Yttre monterad CP
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2014, 21:12:21 »
2. Det spelar ingen roll var expansionskärlet sitter, det viktiga är att det finns ett.

3. De kan se ut som en ventil med ett vred på. De kanske finns men inte ser ut som du förväntar dig.

5. Det var kallt, var ligger huset? Hur djupt är borrhålet? Skvalande ljud har jag också haft. Det försvann när jag trycksatte köldbärarsystemet till ungefär 0,5 bar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Yttre monterad CP
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2014, 21:14:50 »
Brine på kalla sidan brukar blandas så att den tål minst 15 grader minus.
Om tryckkärl/säkerhetsventil sitter på stig eller retur spelar ingen roll
Blandningsventilen måste vara ansluten till BÅDE varmt och kallt vatten om den ska kunna blanda.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Yttre monterad CP
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2014, 21:20:46 »
2. Det spelar ingen roll var expansionskärlet sitter, det viktiga är att det finns ett.

3. De kan se ut som en ventil med ett vred på. De kanske finns men inte ser ut som du förväntar dig.

5. Det var kallt, var ligger huset? Hur djupt är borrhålet? Skvalande ljud har jag också haft. Det försvann när jag trycksatte köldbärarsystemet till ungefär 0,5 bar.

OK, ja då känns det lite bättre:)

VB-r är jag hyffsat säker på att det inte finns något, jag har följt hela vägen ända in till VP (såg i manualen hur de ska se ut).
KB är jag inte lika säker på, röret är täckt med isolering, så det kan dölja sig där under... ville inte t bort den då det är någon typ av tejp (kondensisolering), t.om. kranarna är isolerade..

Bor i Linköping, brunnen är enligt brunndatabasen 111m tror et var ca:10-11 meter till berg.
Har tidigare legat på -1 - -2/-5 - -6.
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Yttre monterad CP
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2014, 21:30:18 »
Runt 105 meter aktivt borrhÃ¥l till en pump pÃ¥ 7 kW, det tycker jag var snÃ¥lt även för att vara 2001. 

På köldbärarkretsen ska det finnas en påfyllningssats, en klump med några ventiler där man fyller på köldbärare vid uppstart av anläggningen. Filtret brukar vara en integrerad del av påfyllningssatsen. Titta där kranarna finns.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad OP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1210-7
SV: Yttre monterad CP
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2014, 10:42:30 »
Brine på kalla sidan brukar blandas så att den tål minst 15 grader minus.
Om tryckkärl/säkerhetsventil sitter på stig eller retur spelar ingen roll
Blandningsventilen måste vara ansluten till BÅDE varmt och kallt vatten om den ska kunna blanda.
OK, blandningsventil var nog fel ordval, det är tydligen påfyllnad för värmekretsen, en 3-vägs ventil som går ihop med returen. Med en säkerhetsventil med skvallerrör.
Enplansvilla med murad inredd källare (putsade innerväggar) -68
ca:240kvm uppvärmd yta (inkl. garage)
Ca: 10cm tilläggsisolering (lösull) på vind
Nibe Fighter 1210-7 inst. -01, 111m brunn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!