Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trenger rÃ¥d om valg av løsning/dimensjonering i nybygg  (läst 1401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arne Henriksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malvik, Sør-Trøndelag - Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Huset vÃ¥rt
Hei folkens!

Prøver igjen - har ryddet vekk litt 'unødvendig' informasjon, håper noen forstår språket og gidder å lese helt ned?  ???

Har lurket rundt her noe tid nå, har blitt noen nattetimer med lesing men føler meg fremdeles ganske fersk når det gjelder varmepumper og mulige løsninger der. Motsatt av Sverige er det fremdeles ganske uvanlig med varmepumper i Norge, ihvertfall annet enn små luft/luft-pumper.

Skal nå bygge nytt hus i Malvik (2 mil utenfor Trondheim) og vil gjerne ha råd om dimensjonering av pumpe og borehull, m.m. 

Har vært i kontakt med den lokale agenten for IVT og fikk en rask kalkyle som endte med en IVT HT C7 eller deromkring, avventer nå mer grundige tilbud før jeg gjør mer (huset er kun på tegnestadiet så jeg har enda tid).

Planlegger vannbåren varme i gulv (nedstøpt i sokkel, i bjelkelag eller i gulvspon for hovedplanet).
Huset blir 'normalt' isolert, 15cm i vegger, 20 i tak, forholdsvis små vinduer. Mer info, se signatur.

Vi er to voksne og 3 (snart 4) barn i alderen 0, 2, 6 og 8 år, dermed ser jeg for meg at vi vil få et voksende behov for varmtvann til dusjing osv etterhvert...  ;)

Vil 7kW være nok til oppvarming av +300m2 hus eller bør jeg gå for 9-10kW? Loftetasjen skal stort sett være soverom med unntak av et lite badeværelse, men noe varmebehov vil det jo bli der også, kanskje mer etterhvert som ungene vokser til og bruker rommene sine?

Dybde på boret?  160-170m?

IVT vs NIBE? Fordeler og ulemper?

PÃ¥ forhÃ¥nd takk for alle rÃ¥d og tips!   :-)

mvh,
Arne Henriksen
Malvik, Norge
« Senast ändrad: 13 september 2005, 19:28:27 av Arne Henriksen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!