Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Användandet av ThermIQ att kontrollera och styra Värmepumpen?  (läst 6478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om det hade förekommit att att VP'n flyger i luften när man sätter i en kommunikationskabel sÃ¥ hade det nog skrivits om det pÃ¥ forumet.  ;)
Tanken är ju att den skall kommunicera med VP'n, så det är väl inte å stor mening att sitta och 'torrköra' programmet utan att koppla in den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Användandet av ThermIQ att kontrollera och styra Värmepumpen?
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2014, 16:25:21 »
Nja jag har inte så brått!
Tänker göra allt på en gång (rumsgivare oxo) så efter att all kabeldragning och kommande köldperiod är över så blir det att koppla in.
Men information från en annan databas att lägga in i sqlite:/var/sqlite/hpdb vore även det kul att testa.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag skrev till Anders och han svarade att min bild var ok eftersom den inte hade varit ansluten till VP och därför saknade databas att presentera.
Ok det är då förklaringen att du haft samma bild runt ominstallation?

Jaha jag ska nu måsta sluta spela fegis och ansluta då?

Hm, månne de jag... jag har då bild och siffror i min windows dator och den har aldrig varit ansluten till någon pump. Första Raspberry installationen jag gjorde hade oxå siffror fast den aldrig varit ansluten. Nå, anslut den så ser du, inget kommer gå sönder iaf :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Användandet av ThermIQ att kontrollera och styra Värmepumpen?
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2014, 17:28:24 »
Intressant iaktagelse du gjort.
Jag får en till RaspberryPi om några dagar och där gör jag en till installation. Då får jag se hur den uppför sig.

Hm, månne de jag... jag har då bild och siffror i min windows dator och den har aldrig varit ansluten till någon pump. Första Raspberry installationen jag gjorde hade oxå siffror fast den aldrig varit ansluten. Nå, anslut den så ser du, inget kommer gå sönder iaf :)

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
Tror det är så att det i windows installationen finns en liten databas för att kunna prova hur det ser ut. I Linux och raspberry installationen finns det inget, delvis för att det blev "konstigt" med data i databasen som inte kom från den egna anläggningen.

Det är bara att ta språnget ut och ansluta dig till vp:n....

Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Tror det är så att det i windows installationen finns en liten databas för att kunna prova hur det ser ut. I Linux och raspberry installationen finns det inget, delvis för att det blev "konstigt" med data i databasen som inte kom från den egna anläggningen.

Det är bara att ta språnget ut och ansluta dig till vp:n....

Som sagt i min 1a Raspberry installation så fick jag fram fullständiga bilder inkl 0:or som värden för allt. Det gick dessutom att ändra dessa värden och spara dom till DB, i mina senare försök har jag fått som Foa - bara blankt. Jag tog en kopia på mitt första minneskort och använder nu den när jag gör nya kort (eller så använder jag en senare backup), jag har lyckats ta sönder 1 kort redan och gjort ett så segt att jag fick göra en ny kopia av det (det som gick sönder var ett mkt billigt från Kina).

Men som sagt till Foa, bara sätta i sladden och köra :)
Skriv gärna upp alla viktiga parametrar innan om du är osäker, så är det lättare att återställa om det skulle behövas.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
Jag undviker numera billiga kina-kort som pesten. Har lyckats köra slut på 2 Kingston kort på en dag när jag labbade runt med ThermIQ installationer och har haft andra som har lagt av efter nån vecka.

Använder numera bara Sandisk köpta i Sverige.
Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag har lyckats pyssla över allt till ett usb-minne, dom ska tydligen vara säkrare(?)
Startfilerna var tydligen tvunget att lämna kvar på SD-kortet.

Känner mig trygg a:gl
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Foa

  • 70+ Jag hinner inte "kunna" värmepumpar!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Var gärna avundsjuk... Inget jag har ensamrätt pÃ¥!
SV: Användandet av ThermIQ att kontrollera och styra Värmepumpen?
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2014, 12:29:04 »
Har nu fixat så att jag får siffror och sådant.
Jag hade först fel i "Thermiq_Linux.ini" som jag rättade till... sedan gjorde jag en "dummy poll" på inrådan av Anders så nu kan jag se allt som det ska.
Dummy poll ger enbart siffran 0... Men allt annat kommer upp så jag ser hur det kommer att se ut efter anslutningen.

Hm, månne de jag... jag har då bild och siffror i min windows dator och den har aldrig varit ansluten till någon pump. Första Raspberry installationen jag gjorde hade oxå siffror fast den aldrig varit ansluten. Nå, anslut den så ser du, inget kommer gå sönder iaf :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!