Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Saknar värme i vissa element  (läst 8711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Macheb

  • Gäst
Macheb
Saknar värme i vissa element
« skrivet: 09 december 2013, 21:45:40 »
Hej alla

Jag har ett luft/vattenburet system i mitt hus och nu denna vinter saknar jag värme i vissa av elementen. Jag flyttade in våren 2008 och den nya värmepannan var installerad året innan dess och ersatte en gammal oljebrännare man hade tidigare. Huset själv är byggt 1949 och har två våningar samt en källare. Man använder dem gamla rören och elementen och så vitt jag kan se så har man endast installerat ett nytt element i en liten WC på ovanvåningen.

Redan när vi flyttade in så var det två element som inte blev varma, men då de var i WC:n som jag nämnde och i korridoren på ovanvåningen så brydde vi oss inte om dem. Nu, denna vintern så har fler element tappat värmen: Ett till på ovanvåningen som är i ett sovrum; man hör att det står och droppar och endast en tredjedel av elementet blev varmt. Jag luftade det och det pyste ut en del luft, men inget vatten kom. Sen är det ett till på bottenvåningen i hallen som har fungerat tidigare. Där kommer det vatten och jag kände att endast röret upp till elementet var varmt, men inte själva elementet.

Min enda tanke är att det kan vara för lågt vattentryck. Min far poängterade att man behövde fylla på vattnet själv genom att vrida om en ventil, men jag kan inte hitta någon som skulle kunna vara den rätta.

Värmepannan är av märket IVT. Jag kan kolla upp modell och annat och lägga till, men har någon ett förslag vad felet kan vara utan man vet modell?

Tack på förhand!!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Saknar värme i vissa element
« Svar #1 skrivet: 09 december 2013, 21:57:46 »
Ja, du måste öka trycket i radiatorsystemet.

Leta efter en liten kran, eller vred på ett rör som förbinder kallvattnet (dricksvattnet) med radiatorsystemet. I pannrummet. Förmodligen i anslutning till ett expansionskärl (röd plåtburk på kanske 20 liter) som har en manometer (tryckmätare vid sig). Vrid på kranen så hör du hur det fylls på vatten. Fyll på tills trycket blir kanske 1.0.

Det kan tänkas att du har ett öppet expansionskärl på vinden också och att du inte har någon tryckmätare. Men påfyllningskran ska du ha ändå. Och ett rör från vinden ner till ett avlopp (så det inte går att fylla för mycket).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Saknar värme i vissa element
« Svar #2 skrivet: 09 december 2013, 22:35:58 »
Ta bort frontplåten
Nere till vänster sitter påfyllningen (brevid manometern som Erik skrev om)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Macheb

  • Gäst
Macheb
SV: Saknar värme i vissa element
« Svar #3 skrivet: 09 december 2013, 22:47:48 »
Hej och tacksam för snabbt svar! :)

Jag kollade och hittade det ni sa, men jag undrar dock om manometern. Den har två visare, en röd och en svart. Den svarta pekar på 0,6 och den röda på 1,4. Varför är det två visare och vilken ska jag gå efter?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Saknar värme i vissa element
« Svar #4 skrivet: 09 december 2013, 23:22:51 »
Den som rör sig när du öppnar ventilen
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Macheb

  • Gäst
Macheb
SV: Saknar värme i vissa element
« Svar #5 skrivet: 11 december 2013, 00:12:17 »
Hej alla och jag tackar ännu en gång för hjälpen jag fick.

Jag lyckades få fylla på med mer vatten i systemet. Fick öka trycket och lufta dem berörda elementen tills det endast kom vatten ur dem.

Men dock får jag ingen värme i två av elementen trots att det endast kommer vatten från dessa element. Det ena är på bottenvåningen och det andra är på ovanvåningen. Vad kan vara orsaken att det inte kommer något varmt vatten till dem? Kan det vara luft längre ner i röret då jag får tappa ännu mer vatten?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Saknar värme i vissa element
« Svar #6 skrivet: 11 december 2013, 15:26:15 »
Har du termostat på elementen? Den kan kanske ha "hängt sig" på de kalla elementen så att den blockerar nästan allt vatten (och därmed värmen). Du kan skruva bort termostaten och se om det sitter en rostfri pigg under. Prova "motionera" den piggen i såna fall genom att trycka in den (kan gå ganska tungt, milt våld kan behövas första gången) och låta den fjädra ut. Du kan alltid fota hur det ser ut efter du skruvat av termostaten och posta här för mer instruktioner. Du kan också söka efter "motionera radiatorventilen" på nätet så hittar du en instruktion med bilder.

Annars kan det vara så att det inte kommer värme till elementen därför att de ligger sist på sina respektive slingor och värmen stannar i de tidigare elementen på samma slinga. Försök fundera hur rören går om det kan vara så (men kolla termostat-piggen först...).
« Senast ändrad: 11 december 2013, 15:30:49 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Saknar värme i vissa element
« Svar #7 skrivet: 12 december 2013, 12:11:00 »
Den har två visare, en röd och en svart. Den svarta pekar på 0,6 och den röda på 1,4. Varför är det två visare och vilken ska jag gå efter?

Den röda 'pilen' är målad på glaset som är vridbart. Den är bara till för att man skall kunna ställa den så att den pekar på rekommenderat värde så att man inte glömmer bort det mellan påfyllningarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!