Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement  (läst 4706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adent

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköpingstrakten
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hejhopp!

Vi köpte ett hus. ca 200kvm timmerhus från slutet av 1800-talet. Ligger utanför Jönköping.
Här är installerat en Nibe Fighter 1225-8 bergvärmepump med (tror jag) ca 130m hål.

Han som hade huset innan var rörmockare, men hade ändå bara installerat tre stora fläktelement.
Två på nedervåningen och ett på övervåningen. Det fungerar nog om man låter alla dörrar stå öppna då cirkulerar värmen utan problem. Just nu renoverar vi ett rum som är helt stängt så all värme från ett av elementen nere går upp med följden att den fläkten går mest hela tiden, men det är inte riktigt det min fråga gäller.

Problemet är att det känns som fläktelementen och deras termostater(om aktuell rumstemp<börvärde: kör fläkten) kommer lite i obalans med värmepumpens styrning. Överallt läser man att alla element ska ställas med öppen termostat, i mitt fall motsvarar det full fläkt på alla tre element hela tiden. Det är tyvärr lite för jobbigt att stå ut med.

Min fråga är om det är nån annan som har en liknande setup och har kommit fram till bra värden på alla inställningar på pumpen och fläktkonvektorer? Just nu händer det ibland att pumpen går igång och går upp fort till max-tempen på 55grader eftersom kanske ingen av fläktarna går just när pumpen går. Jag har inte forskat så mycket på elementen, men man kan ställa tre fläkthastigheter samt ett automatiskt läge som ökar hastigheten ju mer bör-temp diffar från är-temp, måste kolla om man kan ställa nån hysteres på dem.

Kör jag full fart på alla tre elementen så märks det att värmen går ut i rummet då det tar tid för värmepumpen att få upp temperaturen en grad, så så sett är det nog rätt-dimensionerat.

Men som det är nu blir det rätt många start/stopp per dag. Måste skriva ner under några dagar och se exakt hur många.

Jag gillar elektronik och mjukvara och har haft lite idéer om att t.ex. se till så att fläktarna bara går när pumpen går och en stund efter och lite sådana saker... (radio och egen styrelektronik till fläktarna, om man nu enkelt kan detektera om pumpen går eller inte)

Men en enkel lösning vore att föredra. För övrigt har vi väldigt kalla golv på nedervåningen. Kan det bero på kallras när det inte finns element under fönstren, eller är det mer golvdrag från ett golv vars sågspånsisolering har legat där i 100 år eller så? Eller en kombination...

MVH: Mikael

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #1 skrivet: 02 november 2011, 21:49:42 »
Finns det ingen volymtank på så där 100 liter? Tre fläktelement låter som om systemet inte innehåller så många liter vatten utan en sådan och då blir det lätt problem med många starter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #2 skrivet: 02 november 2011, 22:03:24 »
Jag skulle ställa in fläktelementen med en fast fläkthastighet.
Du behöver kanske inte köra på full fart utan läge 2 t ex?
Men nått autoläge på dom rekommenderas inte då de som sagt inte är synkade med värmepumpen.
Tvärtom så är risken att de minskar farten då framledningstempen ökar vilket blir helt fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #3 skrivet: 03 november 2011, 06:47:00 »
Håller med Carl om fast fläkt. sen får du justera värmen med framledningskurvan.
Blir det många start stopp och ojämn temp inne får du som Roland skrev komplettera med volymförstorare.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad adent

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköpingstrakten
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #4 skrivet: 09 november 2011, 21:26:01 »
Jag börjar inse mer och mer hur allt hänger ihop. Att köra fläktelementen hela tiden är jobbigt då de låter rätt mycket. Blir det kallt får jag givetvis göra det.

Om jag kör fläktarna hela tiden så går det långsammare för pumpen att få upp temperaturen, men oxo snabbare för temperaturen att gå ner då det kyler effektivare även när pumpen inte går.

Men min plan är att göra elektronik som kör igång fläktarna när pumpen går och sedan håller fläktarna gående en stund efter att den stannat.

Jag har kollat på pumpen nu under några dagar. Med följande resultat:

Snitt starter/dygn: ca 38 stycken.  Värmepumpstimmar ca 7-8 timmar/dygn
Temperaturen vid 20:00 på kvällen har legat runt 6-7 grader i snitt ungefär.

Starterna är förstås för många. Kanske vore en tank något... Är det dyrt att köpa
och få monterat?

Som tillägg har vi 6-7 fungerande eldstäder i huset och 5-6 kubikmeter ved att elda med, men jag vill förstås att bergvärmepumpen lugnar ner sig när det är varmt inne. Men det gör den nog inte utan inomhusgivare...?

MVH: Mikael

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #5 skrivet: 10 november 2011, 09:58:27 »
Hej!
Hur händig är du?
Att montera in en volymförstorare är inte så rackarns svårt, det duger i princip med en beg VVB med 22 mm anslutningar som man monterar in på antingen framledningen eller returen.
Men ett projekt du annars kan fundera på är att byta ut eller komplettera fläktkonvektorerna med vanliga kompaktradiatorer.
Rören är väl till viss del dragna, är det vettiga dimensioner (minst 22 mm) så är det bara att skarva på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #6 skrivet: 10 november 2011, 12:18:03 »


Jag gillar elektronik och mjukvara och har haft lite idéer om att t.ex. se till så att fläktarna bara går när pumpen går och en stund efter och lite sådana saker... (radio och egen styrelektronik till fläktarna, om man nu enkelt kan detektera om pumpen går eller inte)


MVH: Mikael
Det enklaste här är nog bara att hänga på ett relä på matningen till kb pumpen. Thumbsup
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #7 skrivet: 10 november 2011, 16:23:36 »
Det enklaste här är nog bara att hänga på ett relä på matningen till kb pumpen. Thumbsup

Fast då varvar fläktarna upp då den värmer varmvattnet, kanske man kan ta in signalen från växelventilen också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #8 skrivet: 10 november 2011, 16:59:24 »
Fast då varvar fläktarna upp då den värmer varmvattnet, kanske man kan ta in signalen från växelventilen också?
My bad. Man får som du säger villkora relät med vvxventilen.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #9 skrivet: 10 november 2011, 17:26:23 »
Jag köpte en begagnad Carrier fläktkonvektor, vilken levererats av IVT. Styret i den har förutom tre fasta hastigheter också ett autoläge där man ställer in en temperatur på en ratt.

I IVT:s installationsanvisning rekommenderade de att man monterar givaren mot ingÃ¥ende röret och kör styret i kylläge. DÃ¥ stÃ¥r fläkten stilla, eller snurrar med lÃ¥g hastighet när VP stÃ¥r stilla. När den gÃ¥r, och framledningen stiger, sÃ¥ försöker den att "kyla" genom att varva upp fläkten. Det tyckte jag var en listig lösning.  8)  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Jag köpte en begagnad Carrier fläktkonvektor, vilken levererats av IVT. Styret i den har förutom tre fasta hastigheter också ett autoläge där man ställer in en temperatur på en ratt.

I IVT:s installationsanvisning rekommenderade de att man monterar givaren mot ingÃ¥ende röret och kör styret i kylläge. DÃ¥ stÃ¥r fläkten stilla, eller snurrar med lÃ¥g hastighet när VP stÃ¥r stilla. När den gÃ¥r, och framledningen stiger, sÃ¥ försöker den att "kyla" genom att varva upp fläkten. Det tyckte jag var en listig lösning.  8)  :D
Fasen va smart, ska testa att göra så på min ULC Thumbsup
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad adent

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköpingstrakten
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimera inställningarna: Nibe 1225-8 med tre fläktelement
« Svar #11 skrivet: 15 november 2011, 13:46:05 »
Tipo874: Det låter som en genial lösning! Ska undersöka!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!