Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor volymförstorare kan man ha?  (läst 988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur stor volymförstorare kan man ha?
« skrivet: 22 november 2009, 17:36:01 »
Har sedan snart 14 dagar en Thermia Diplomat Duo Optimum 8 installerad.
Den är något för stor för kåken just nu, men vi ska bygga till inom något år, därav detta.

I dagsläget så har jag uppskattningsvis 100l på varma sidan i form av golvvärme, några kompaktradiatorer samt en volymförstorare på 50l. Såsom vädret är just nu (0-10C, någon enstaka dag under nollan) så blir det givetvis många start och stopp.
Med lite injusteringar av både kurva (kör 35 nu) och integralen så har jag nått 1 start/timme och 20-25 minuters gångtid när tempen är runt 5 grader. Runt nollan så blir det något fler starter men ungefär samma gångtider.
Och eftersom installationen är så pass färsk och borran vattenrik så har jag aldrig hamnat under 4 grader på KB-in, vilket gör att pumpen avger rätt bra med effekt, men då mot vad jag misstänker lite låg volym.

Nu faller det sig som så att jag har kvar acktanken från pannan och att den råkar stå väldigt lämpligt till för att använda den som volymförstorare. Men den är på 500l, vilket skulle göra att jag har 600l att arbeta mot. Blir det för mycket vatten? Jag är inte så bekymrad över om temperaturen skulle råka svänga en grad eller två vid väderomslag, däremot så blir jag inte så glad om pumpen kräver mer tillskott än nödvändigt när temperaturen drar ner mot en 25-30 grader under nollan.

I värsta fall så får man väl punga ut med några tusenlappar till för att öka ut med kanske 100l till, men det känns ju lockande att koppla in tanken som står där...
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stor volymförstorare kan man ha?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2009, 21:18:28 »
En större volymtank ger inte mer tillskott, den går utmärkt att använda
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!