Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell tråd CTC GSi-12  (läst 74806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #15 skrivet: 25 september 2015, 07:43:29 »
Funderade på om backventil skulle funka när jag skrev inlägget och det kanske är lösningen  Sc:,h men det brukar det normalt inte sitta på bypass. Daikin har ju en lösning att deltat ökar vid högre framledning då bör man hålla nere flödet och har man då bypass så får man ok flöde även vid låg effekt. Jag tror man kan fixa det mesta med att begränsa hastigheten cp får jobba mellan och sen får deltat genom vp bli lite felaktigt antar att inverters är konstruerade att fixa det ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #16 skrivet: 12 oktober 2015, 12:39:08 »
Då var GCi:n installerad och tuffar på  tummenupp
Värmekurvan initiellt på 35 och alla termostat uppvridna. I nuläget ca 21 grader i kåken vid +/-0 grader ute. man hör knappt när kompressorn går.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #17 skrivet: 12 oktober 2015, 15:15:26 »
Kul! ska bli kul att höra hur dom rullar i vinter :)

Man lär väl kunna ta ut kurvor på dessa nya med?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #18 skrivet: 12 oktober 2015, 17:37:30 »
Funderade på om backventil skulle funka när jag skrev inlägget och det kanske är lösningen  Sc:,h men det brukar det normalt inte sitta på bypass. Daikin har ju en lösning att deltat ökar vid högre framledning då bör man hålla nere flödet och har man då bypass så får man ok flöde även vid låg effekt. Jag tror man kan fixa det mesta med att begränsa hastigheten cp får jobba mellan och sen får deltat genom vp bli lite felaktigt antar att inverters är konstruerade att fixa det ok.

Om man tillåter ett ändrat deltaT inom vissa temperaturer som daikin gör måste man no knäcka kurvan också, annars lär temperaturen i huset bli låg vid hög framledning...

Bypassen är smart så tillvida att "kortslutningsflödet" gör att kompressorn backar av, man får så att säga en extra effektreglering som gör att maskinen aldrig "kan" gasa mer än vad huset behöver.
Vad huset behöver avgörs av den effekt radiatorerna gör av med, med projekterat flöde och den temp (vbf) som kurvinställningen ger.
Eftersom deltaT över radiatorerna inte ändras beroende på flöde (bara effekt) så bör det fungera bra.

Nån som är piggare i skallen än mig kan väl försöka förklara vad som händer om man har en för hög kurva inställd och samtidigt termostater som tillåts strypa flödet i radiatorkretsen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Djärven

  • Dalmasen
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #19 skrivet: 16 oktober 2015, 00:04:18 »
Står i begrepp att välja en inverter pump och behöver input. Vilka för-/nackdelar finns med CTC GSi-12 jämfört med Daikin och IVT Geo 312C ?

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #20 skrivet: 17 oktober 2015, 13:31:16 »
Vad Rickard säger är i korta ordalag att: pumpeffekten anpassas efter värmebehov enligt kurvinställning och att värmebehovet regleras genom termostat i radiatorkretsen.

Ni som är experter i detta ämne kan ju  försöka tala på ett lättförsåerligt sätt, om det ska var någon nytta med detta forum. Vi som endast är noviser har liten nytta av facktermer. I första hand är vi intresserade av att veta: blir det varm i huset, finns det varmvatten, pumpens ljudnivå och elförbrukning. Visst kan man se data på tillverkarens hemsida men vad betyder de i dessa VW-bluff-tider... konsumenters erfarenhet är oftast bättre. Keep it simple boyz.  ;)

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #21 skrivet: 21 oktober 2015, 09:12:56 »
Finns det någon som egentligen vet vad funktionen ”Rumstemperatur” gör på en CTC GSi12?

Funktionen beskrivs i manualens punkt 5.2. Inställningen utan rumsgivare visar en procentsats från 0-100%. Enligt manualen kan man påverka (finjustera) rumstemperaturen här, men vad gör funktionen egentligen? Ändrar den kurvlutningen? Ändrar den på kurvjusteringen? Som konsument skulle det vara fint om någon expert kunde tala om vad hur denna funktion påverkar rumstemperaturen.
 ???

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #22 skrivet: 21 oktober 2015, 09:45:06 »
Förmodligen parallellförskjuter den kurvan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #23 skrivet: 21 oktober 2015, 09:48:23 »
Jag skulle tro att den ändrar kurvlutningen om det är minusgrader ute men om det är plusgrader ute så ändrar den kurvjusteringen.

Så fungerar det på min Zenith om jag har rumsgivaren avaktiverad och ändrar under menyn "Rumstemperatur" men där framgår det tydligt vad som justeras.
« Senast ändrad: 21 oktober 2015, 09:56:39 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #24 skrivet: 21 oktober 2015, 10:05:42 »
Hur ändrar du i så fall parallellförskjutningen på din värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #25 skrivet: 21 oktober 2015, 10:16:05 »
Kurvjusteringen parallellförskjuter kurvan.
Under menyn Avancerat/Värmesystem så kan man ändra Kurvlutning och Justering oberoende av utetemp.
« Senast ändrad: 21 oktober 2015, 10:18:07 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #26 skrivet: 21 oktober 2015, 13:42:25 »
På GSi:n paralellförskjuter kurvjusteringen kurvlutningen. Om detta även sker vid justering av parametern "rumstemperatur" är helt oklart. Iaf förändras inte kurvjusteringen med förändrad procentsats på "rumstemperatur", vilket tyder på att dessa två inte har något med varandra att göra.  :-\

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #27 skrivet: 22 oktober 2015, 14:06:21 »
Enligt CTC funkar parametern "Rumstemperatur" som tidigare nämnts dvs:
När det är varmare än 0ºC utomhus så korrigeras Justering (dvs paralellförskjutning av kurvlutning)
När det är kallare än 0ºC utomhus så korrigeras kurvlutning
Finjusteringen mha av "rumstemperatur" sker dock med ganska små steg.

kristallklart!  tummenupp

TomW

  • Gäst
TomW
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2015, 22:06:37 »
Hej.
Fick installerat en GSi-12 för en vecka sedan, och hittills så fungerar den väldigt bra. Kör än så länge med fabriksinställningar, men det blev jämn och behaglig temperatur i huset "out of the box"
Men tappvarmvatten är det lite si och så med, och jag blir inte riktigt klok på vad det kan vara som går snett.  Frun har klagat på att det inte håller jämn temperatur. Jag har inte märkt av någon fallande temperatur när jag duschar (och jag gillar att duscha varmt) .
Så i kväll skulle jag fylla badkaret åt lill tjejen, och då slog kompressorn ifrån och gick i startfördröjnings läge, väntade 10min så att den gick igång igen, men efter att ha fyllt badkaret i ca 2min hände samma sak igen.
Väntade 10min på startfördröjningen, och använde duschen att fylla karet med och då gick det fint.
Någon expert här som har någon ide om vad det är som händer?
Har kollat utgående temperatur och tryck, allt ser fint ut men vrider man på ordentligt med max varmvatten fort så faller panntrycket ganska snabbt med 0,3bar och sen slår kompressorn ifrån.

Tuire

  • Gäst
Tuire
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #29 skrivet: 03 november 2015, 14:01:24 »
Hej Tom,

Jag är ingen expert men vi fick en GSi installerad nyligen. Den funkar kanonbra. Men efter ca 1 vecka i bruk fick också vi problem med varmvattnet. Problemet var att luft hade ansamlat sig i pumpen och i vv-växlaren. Vi luftade systemet ordentligt (via tryckventilen på 2.5 bar uppe på GSi:n) och efter det har allt fungerat helt super. Testa det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!