Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Permo
« skrivet: 03 februari 2016, 18:40:52 »

Re Rickard: Det förhåller sig tydligen så att brinekärlet inte behöver vara trycksatt. Jag har öppnat övertrycksventilen och kopplat på en slang ner till en vanlig 1 L PET flaska placerad under brinebehållaren. På så vis kan nu  eventuellt överskott av brinevätska rinna ner i flaskan.
Detta har eliminerat imploderingseffekten.
Om det nu blir kallare igen kan jag lättare följa upp pumpens funktion och inte behöva bry mig om vare sig ihopklämda slangar eller brinekärl.
Pumpen har ju trots allt levererat bra med värme när vi hade uppåt -17 i över en månads tid.

Något snille jag hörde talas om hade lyckats få ner en värmeslinga i borrhålet och kopplat den till en liten solpanel. På så vis kunde vattnet i hålet hållas isfritt samt ge någon extra grad för förbättrad värmeutvinning ur anläggningen.
Intressant ide.

Till våren när värmebehovet inte är nödvändigt ska som sagt både värme- och kallsidan nogsamt kollas upp av kvalificerad bergvärmeexpert/rörmokare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 februari 2016, 07:26:08 »

Slangarna behöver ju inte klämmas ihop så mycket att flödet hel upphör...

Jag är också lekman, men kanske med lite mer erfarenheter på det teoretiska planet, och jag har som sagt aldrig hört talas om imploderade kärl i annat än anläggningar som har problem med hoptryckta slangar.
Läckage i botten av brinekretsen borde dock kunna ge samma fenomen (relativt stort undertryck i kärlet.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 29 januari 2016, 13:43:35 »

Re Rickard:  Jag är lekman i ämnet så jag har nog inte så mycket att tillföra i jämförelse med dina mer gedigna kunskaper.
Att inte vissa kärl ska trycksättas var något jag läst i tidigare trådar för bl a Nibe pumpar.
Hörde nyss om en möjlighet att ersätta brinebehållaren med ett expansionskärl med manometer placerat ovanpå pumphöljet och på så vis ha bättre koll på trycket.
Risken för imploderande plastkärl elimineras även.
Det företag som helrenoverade pumpen 2013 hävdar att jag förstört allt genom att öppna övertrycksventilen för brinekärlet.
Vadå förstört ? Det fanns ju inget tryck i behållaren för då hade väl inte kärlet imploderat utan behållit sin ursprungliga form. Eller ?
Samma firma hävdar att om någon del av slangen fryst och klämts ihop skulle pumpen stannat.
Själva har dom inget svar till varför kärlet imploderat.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 januari 2016, 06:10:01 »

Har aldrig hört talas om att man inte kan/får trycksätta brine, tvärt om så brukar det rekommenderas men inte alltid göras.
Att trycksätta är inte så svårt, jag gör det själv genom att blåsa med luftkompressorn bakvägen in genom säkerhetsventilen på toppen av nivåkärlet.
Man måste självklart kunna se trycket i brinekretsen på något sätt.

Det finns inga lågtryckslarm på brinekretsen, hade det funnits hade det nog larmat när nivåkärlet sögs ihop.
För att avlufta en bergvärmekollektor så måste man antingen ha avluftare på högpunkter både på inkommande och utgående ledning, eller ta dit någon med en pump som kan rundpumpa och avlufta åt "båda hållen", det är mer eller mindre omöjligt att förtränga luften nedåt i borrhålet för att få det "runt" genom att pumpa bara åt ett håll.

Har du någon annan teori över hur nivåkärlet kan sugas ihop så är jag idel öra.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 28 januari 2016, 21:38:44 »

Re Rickard: Tack för ditt engagemang. Vissa värmepumpar får inte ha trycksatta brinebehållare, men vet ej vad Thermia anser. ´Menar du att jag tillfälligt ska trycksätta för att kolla eventuell nivåskillnad ? Att trycksätta är väl inget jag kan göra själv ?
Hade det varit luft i systemet borde väl lågtrycksvarningen utlösts ? Hur får jag ut eventuell luft ?
Antar att blandningsförhållandet för brine skulle behöva mätas så det inte är för klent.
Det är ju helt värdelöst om nu kollektorslangen fryser när vi bara haft 15 minusgrader.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2016, 07:42:59 »

Att kärlet imploderar kan ju också bero på att du har mycket luft i kollektorn, när luften kyls så krymper den, och om du då inte har ett trycksatt nivåkärl så bildas ett undertryck.
Prova alltså trycksätta nivåkärlet, om nivån i kärlet sjunker så indikerar det absolut att du har luft i kollektorn, normalt skall nivån bara sjunka med den mängd som motsvaras av vad kollektorn (plasten) expanderar när trycket höjs.
Någon enstaka cm kan nivån i kärlet sjunka om du trycksätter till 0.5 bar.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 27 januari 2016, 20:12:39 »

Re Rickard: Nej ingen spritlukt, men som du beskriver det är det högst troligt att luft pressat ut brine som droppat ner på kompressorn undertill (som blivit smutsig ). Egentligen borde inte  behållaren sitta där så jag överväger en lösning ovanpå värmepumpen med dubbla behållare och avsaknad av övertrycksventil. På så vis kan vätskan pressas över i den extra behållaren. Man kan hela tiden se vad som sker med vätskan utan att behöva plocka bort det bångliga plåthöljet.
Nu med stadigvarande plusgrader fungerar allt normalt, men tryckfall uppstår om jag inte har påfyllnadsventilen lite ytterst lite på glänt.
För att konstatera läckage måste ändå radiatorsystemet tömmas och jag kommer då bl a dra nytt rör till garaget ovanpå källargolvet för att helt eliminera den riskfaktorn.

Att kärlet imploderar är som sagt ett helt nytt fenomen vid minusgrader men frågan är om det går att undvika.
Jag kanske skulle borrat ett helt nytt och djupare hål från början istället för att försöka renovera. Suck. :-\
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2016, 07:21:52 »

För att brinebehållaren skall implodera så borde det krävas att kollektorn pressats ihop av isbildning i borrhål/foderrör, och att brine (eller åtminstone all luft) tryckts ut via säkerhetsventilen på brinenivåkärlet.
När "ordningen återställs" i borrhålet så sjunker trycket och nivåkärlet imploderar.

Så har jag i alla fall alltid haft bilden av det hela, men jag är inte helt säker.

Har det luktat sprit i rummet med värmepumpen?
Skrivet av: Permo
« skrivet: 26 januari 2016, 17:18:38 »

Re Rickard Het rätt men jag har aldrig tidigare sett köldbärarbehållaren implodera, men det kan vara ett tecken på att vattnet i borrhållet fryst och klämmer ihop slangarna. Har släppt ut tryck i behållaren och då är nivån normal igen och pumpen stannar vid runt 0 på integralen.
I övrigt ska jag ta hit en firma som ska söka rätt på eventuellt läckage i radiatorsystemet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2016, 06:55:01 »

Troligen behöver värmepumpen eltillskott vid denna temp, och då ligger integralen lågt hela tiden.
Vi har haft mellan -20 och -30°C hela förra veckan, och då går vår värmepumpar kontinuerligt, med integral -950 hela tiden (eltillskott spärrat).
Skrivet av: Permo
« skrivet: 24 januari 2016, 10:43:06 »

Re rdonner: Radiatorer och rör är från 1929 och de enda avstängningsventiler sitter i källaren vid värmepumpen. Vreden på radiatorerna vågar vi inte röra utan de står fullt öppna, så jag tror inte det går att isolera eventuellt läckage - tyvärr.

I morse kollade jag igen och integralen står fortsatt på -880 trots att den nu är tredje dygnet med noll grader ute.
Stängde helt enkelt av värmepumpen, väntade en minut och slog till strömbrytare för anläggningen. Nu plötsligt håller sig integralen där den ska vara d v s runt noll och max -150.
Har minne av att pumpen ska kunna jobba sig ner till noll och placera sig i från/viloläge, men den ligger nu stadigt på -157 för integralen.
Kan det finnas någon anledning och kanske t o m en länk mellan detta och eventuellt läckage ?
Har något fryst på kallsidan ? Har någon ventil kärvat ? Att det blev övertryck i början för några veckor sedan kan det ha lett till överbelastning på systemet vilket lett till läckage därför att pumpen hela tiden strävar efter att hålla max -880 för integralen ?  help
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 24 januari 2016, 10:15:23 »

Gållande ev. läcka, finns det något sätt för dig att isolera rörpartier för att lokalisera var tryckfallet sker. Jag förstår att du har radiatorer och de är väl kopplade i serie men har du linjeventiler som du kan stänga?
Skrivet av: Permo
« skrivet: 23 januari 2016, 22:55:52 »

Har nu testat att stänga påfyllnadsventil samt inkommande kommunvatten, men efter att ha öppnat tappvarmvattenkran sker inget tryckfall.
Däremot har vi haft yttertemperaturer runt noll grader i två dagar och då brukar värmepumpen jobba ner integralen från max 880 till runt 100 - 200, men den ligger stadigt mellan 850 - 880. Är det möjligen en ventil eller annat fel som bidragit till den uppkomna situationen , eller är detta ett separat fenomen ?

Passar på att fråga om branschregler. Är det en rekommendation eller uttalat krav på att anslutningar till radiatorrör alltid måste ha inspektionslucka och gäller det vattenburen golvvärme även ett fuktlarm där anslutningen är placerat i särskilt vattentätt skåp ?
Tänker på vårt badrum som byggdes om 2013 där slingan kopplats på radiatorrör i väggen och den anslutningen är dold utan möjlighet för inspektion. Har jag ett läckage är det ytterligare ett möjligt ställe.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 21 januari 2016, 19:23:41 »

Hej Rickard. Tryckstigningarna inträffar oavsett hur påfyllningsventilen står. Röd skala på expkärlet börjar vid 1,5 bar och övertrycksventilen utlöser vid 1,5 bar, så jag vågar inte fylla till mer än 1,0 bar. ( Har sett 1,7 bar vilket gick bra )
Är påfyllnadsventilen lite på glänt faller trycket till noll. Detta tar uppskattningsvis 3 - 4 timmar.
Innan jag upptäckte badrumsläckan föll trycket på mindre än 2 timmar och då droppade det ca 12 - 15 droppar /min från otät anslutning.

Det sitter ju en gummipackning på påfyllnadsventilen och jag har alltid fått lära mig att drar man åt för mycket går packningen sönder. Där min markering numera är ditmålad känner man redan innan att motståndet börjar öka d v s att packningen börjar sluta tätt. Från markeringen kan man dra åt ett kvarts varv till, men det känns inte bra.
Önskar man kunde koppla loss och se hur många droppar/tim som slinker förbi i mitt nu optimala läge.
Jag har annars bara två ställen ett dolt läckage kan finnas varav röret i golvcementen är det ena och för mig mest troliga. Det andra stället är dragningen av radiatorrör i två våningsplan bakom väggskivor. Allt annat är synligt och felfritt.

Jag ska testa imorgon bitti om det läcker i beredaren enligt din beskrivning. Har hittat ett optimalt läge nu med stabilt tryck på expkärlet vilket lugnar nerverna inför nattsömnen...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 januari 2016, 14:44:43 »

De plötsliga tryckstegringarna, är det med påfyllningsventilen lite öppen, eller inträffar det även om du har den helt stängd?

Om det är med lite öppen ventil så kan skillnaderna bero på tryckvariationer på inkommande kallvatten från kommun.

Dessutom, måste du hela tiden fylla lite grann så är det ingen liten läcka, då är det en stor läcka.

För att utesluta eller bekräfta läckage mellan VVB och radiatorkrets skulle du kunna fylla trycket till 1.5 bar i expansionskärlet.
Stäng sedan både påfyllningkranen och kranen för inkommande kommunvatten.
Öppna sedan en tappvarmvattenkran så att du släpper ut allt tryck från VVB.
Om trycket i expansionskärlet då plötsligt fallet så läcker det mellan mantel och tappvattenvolym i beredaren.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 21 januari 2016, 13:47:26 »

Glömde mick e: Är ingen expert, hur kollar jag det ?
Skrivet av: Permo
« skrivet: 21 januari 2016, 13:44:53 »

Ska svara i turordning så gott det går.

Re Roland:Jo radiatorn till garaget har den lösningen, men av källarens totalt sett 4 radiatorer är det bara den som har denna lösning och även om det är för självcirkulationens skull så hade man väl kunnat dra det röret längs källargolvet. I gammal betong och fuktig jord lär det ju med all säkerhet rosta sönder till slut.

Re rdonner: Är ingen heller ingen expert men eftersom beredaren står bredvid värmepumpen så antar jag att värmepumpen värmer varmvattnet och radiatorvattnet separat.
Jag får inte plötsligt varmt vatten i radiatorsystemet, upplever det inte så i vart fall.
Som det är nu måste jag ha påfyllnadskranen för systemet på gränsen mellan öppen och stängd, tillräckligt öppen för att det lilla vatten som släpps förbi gummitätningen kompenserar för läckaget.
Härigenom kan trycket i expkärlet hållas ganska konstant.
Nackdelen är att syresatt vatten hela tiden fylls på, om än i pyttesmå mängder.

I morse tex var trycket noll och jag fyllde upp till 1 bar. På själva påfyllningsventilen/kranen har jag märkt med lite vit färg så jag har ett "fast" läge där systemet är i balans.
Även om det är pyttesmå mängder vatten som sipprar förbi , så stiger ändå trycket med nästan 1 bar endast 30 minuter efter att jag fyllt på.
Så mycket kan  väl ändå inte kallt vatten expandera på så kort tid dessutom ?

Mr Henke: Det nya är likvärdigt med det gamla som fungerat klanderfritt sedan systemet installerades 2001 och är på 18 liter.  2013 krånglade ena cirkulationspumpen vilket ledde till att alla slitagedelar byttes ut.
Nya kärlet är förtryckt med 0,6 bar ,medan det gamla hade 0,5bar. Det spelar säkert inte så stor roll 0,1 bar hit eller dit men jag fyllde till 0,5 bar på bensinstationen. Kollade att jag hade rätt tryck i bilens däck samtidigt....
Beredaren är helt rostfri och står separat, men jag hoppas den fortfarande är tät. Varmvatten och radiatorvatten är väl ändå avskilt från varandra ?

Re tipo874: Hade önskat en kulventil innan expkärlet men det är inte tillåtet har jag hört ? Hade blivit mindre kladdigt om jag haft en. Fick byta med systemet "hängandes " Gick bra och jag förlorade inte mer än några liter vatten.
Annars är det riktigt att trycket varierar mellan årstiderna, men nu är något mycket fel.

Slutligen Kleeman: Trycket kollat enligt ovan. Påfyllningsventilen håller tätt, men jag måste ha den på glänt enligt ovan.
Skrivet av: Kleeman
« skrivet: 18 januari 2016, 22:23:54 »

Hej. Dum fråga kanske men. Kollade du vilket förtryck du hade i ditt nya exp.kärl?  Det bör ligga runt 0.5bar i ditt fall.
Ofta är nya exp.kärl är förtryckta till 1-1.5bar från fabrik.
Men du märker väl om det verkar gå över något vatten till kärlet när du fyller systemet.  Känns kärlet tomt när du ligger på 1bar systemtryck så har du för högt förtryck.  Kolla även så att påfyllningsventilen är helt tät när den är stängd.  / A
Skrivet av: micke e
« skrivet: 18 januari 2016, 21:41:28 »

Är du verkligen säker på att expansionskärlet är helt? Fyller du till 1.0 bar ska inte trycket skena till 1.5 bara för att du värmer vattnet. Är blåsan hel och du har rätt förtryck i den. Så är antingen expansionskärlet för liten till din vattenvolym. Eller så läcker din varmvattenberedare så att du trycker in färskvatten i radiatorsystemet. Det räcker med ett pyttelitet hål i manteln. Så kan trycka stiga.
om jag får spinna vidare på ditt tänk här,skulle det inte kunna vara så att det finns en begynnande spricka i den rostfria vvb som vid vv prod öppnar sig så att den trycker ut tapp vatten i rad kretsen och som annars håller tätt.
och om det finns/fanns ett läckage i rad kretsen så försvinner trycket där vid värme produktion.kan du se om säkerhetsventilen på tappvattensidan släpper ut något vatten vv prod?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 18 januari 2016, 21:24:33 »

Inte glömt öppna nån avstängning till kärlet efter bytet?

Jag har också 18 liters kärl i båda mina anläggningar, med runt 250 liters i det ena och över 400 liter i det andra, och trycket varierar bara ett par hekto mellan plusgrader ute och -27 som vi hade i helgen.

I den ena anläggningen sitter det en monteringssats med kulventil före kärlet så man kan stänga till och ta bort kärlet utan att tappa systemet. Om man glömmer öppna den efter ett ev byte borde resultatet kunna bli det samma. Säkerhetsventilen sitter givetvis före kulventilen så det är inte risk för övertryck i systemet.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 18 januari 2016, 19:47:02 »

Är du verkligen säker på att expansionskärlet är helt? Fyller du till 1.0 bar ska inte trycket skena till 1.5 bara för att du värmer vattnet. Är blåsan hel och du har rätt förtryck i den. Så är antingen expansionskärlet för liten till din vattenvolym. Eller så läcker din varmvattenberedare så att du trycker in färskvatten i radiatorsystemet. Det räcker med ett pyttelitet hål i manteln. Så kan trycka stiga.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 18 januari 2016, 19:06:05 »

Jag är ingen expert men försöker komma med olika tankar. Tas värmen till radiatorkretsen från varmvattenberedaren? Eller omsvängt; gör värmepumpen varmvatten och radiatorvärme i skilda steg? Jag undrar för ifall de görs skilt kan ju felet vara i växelventilen som läcker varmvatten till radiatorkretsen under varmvattenproduktion. Låter ju som du plötsligt får väldigt varm vatten i radiatorkretsen på ett sätt som inte hänt tidigare.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 januari 2016, 18:46:48 »

Har dessutom en märklig lösning där ett radiatorrör  för garagets radiator är ingjutet i källargolvets betong ( från 1929 ) och kommer upp i garaget. Det är en sträcka på ca 3 meter och jag vet inte heller hur djupt den ligger.
Lösningen är inte så märklig. Man gjorde så för att kunna få ett system som fungerade med självcirkulation. Jag är rätt säker på att radiatorn i källaren sitter (eller satt) strax under taket. Returen går sedan i golvet och gick in i pannan nertill.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 18 januari 2016, 17:35:34 »

Re Thelemorf. Ok tack då förstår jag bättre.

Upplevde korvarig lycka idag då det plötsligt uppenbarade sig en del vatten på badrumsgolvet vid skåpet för golvslingans pump. Då har det droppat vatten från pumpen ner i en nescessär och när den inte längre pallade med att hålla vattnet läckte det ut på golvet.
Fixade den läckan, men expkärlet tappar ändå fortsatt sitt tryck. :'(
Har även grävt i dryga 80 år gammalt kutterspån på vinden och kollat vindens enda radiatorledningar, men hittade inga läckor.
Dessa radiatorrör löper sedan dolda i väggen ända ner till källaren.
Har dessutom en märklig lösning där ett radiatorrör  för garagets radiator är ingjutet i källargolvets betong ( från 1929 ) och kommer upp i garaget. Det är en sträcka på ca 3 meter och jag vet inte heller hur djupt den ligger.
Är det nu ett läckage är detta den troligaste platsen,  så det är bara att bila upp och kolla.
Oavsett vad är detta en klar risklösning så jag får dra om röret till våren/sommaren.
Tycker ändå det är konstigt att vatten jag fyller på från låg nivå i expkärlet plötsligt måste tappas ut igen för att förhindra övertryck. Kallt vatten expanderar, men knappast denna lilla mängd kan rimligen ge så stora utslag.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 18 januari 2016, 00:47:14 »

Tror nog inte han menar att det pendlar 1-1.5 bar utan att det pendlar MELLAN 1 och 1.5 bar när det är fyllt till 1bars grundtryck
Skrivet av: Permo
« skrivet: 17 januari 2016, 20:59:33 »

Tack för alla svar och ska försöka besvara så gott det går.
Exp kärlet är på 18 liter och hur mycket vatten som finns i hela radiatorsystemet vet jag ärligt talat inte.

Att trycket kan pendla så mycket som 1 - 1,5 bar beroende på temperatur har jag aldrig tidigare hört.
Kan det verkligen vara så att det vatten jag fyller på för att nå upp till 1 bar sedan kan expandera så mycket som 1 - 1,5 bar när det värms upp av värmepumpen ?
Innan allt det här eländet började steg eller sjönk trycket som mest 0,5 bar på ett helt år.

Har ännu så länge inte hittat något läckage, men en del rör ligger dolda i väggarna.



Skrivet av: wolf_edition
« skrivet: 17 januari 2016, 09:10:26 »

Fyll till 1bar vid normal värme..

Den kommer att pendla mellan 1-1,5 bar beroende på temperatur, sjunker den under 1 bar så innebär det att du just då/nu hade en lägre temperatur ut från pumpen än då du ställde in den..

Hade du haft läckage så hade den sjunkit till noll....

Har du för högt tryck så har du en ventil som ska öppna sig själv och släppa ut eventuelt för högt tryck..
Skrivet av: micke e
« skrivet: 17 januari 2016, 00:33:37 »

hur stort är exp kärlet och hur många liter (ca) rymmer ditt värme system?
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 16 januari 2016, 23:26:47 »

Ett slutet system som fylls till ett visst tryck vid en viss temperatur måste ju få ett lägre/högre tryck med lägre/högre vattentemp?
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 16 januari 2016, 20:11:11 »

Skulle jag vara du skulle jag nu undersöka och försöka utesluta läckage.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 16 januari 2016, 15:33:49 »

Tack för svar och expkärlet är som sagt nytt.
Hade i natt det omvända fenomenet med övertryck. När trycket i expkärlet ligger runt noll går bergvärmen bara på tillsatsvärme. Antar att anläggningen måste arbeta under ett visst tryck.
Gällande luftning så har vi en radiator högst upp där luften samlas, men trots att systemet gått på nära noll tryck i expkärlet, så pyser det ut luft under högst 3 sekunder efter det att jag fyllt på vatten till ca 1 bar.
Går upp och luftar igen efter ca 1 timmes drift, men det kommer bara radiatorvatten
Rena Buttericksanläggningen...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 januari 2016, 09:05:22 »

Låter som trasigt membran i expansionskärlet.

Han bytte ju expkärl.
Skrivet av: rdonner
« skrivet: 16 januari 2016, 07:50:01 »

Kolla först att ditt system är ordentligt avluftat, jag hade massor med luft i systemet som jag fick bort genom att gå igenom slinga för slinga och strypa alla andra under tiden medan cirkulationspumpen var på max. Du har väl automatiska avluftare?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 januari 2016, 22:55:03 »

Låter som trasigt membran i expansionskärlet.
Skrivet av: Permo
« skrivet: 15 januari 2016, 20:09:36 »

Finns några gamla trådar här på forumet med liknande frågeställning, men jag hittar inte svaret.
Problemet för min del började vid minusgrader ute, ca - 12, där trycket sakta men säkert dalade i expansionskärlet.
Bergvärmeanläggningen är en Thermia Classic 105 med separat rostfri vattenberedare installerad 2001 och 2013 efter diverse strul "totalrenoverades " bergvärmeanläggningen. Alla slitdelar och pumpar byttes ut.
Expansionskärlet däremot är från 2001.
Det som väcker många frågor hos mig är att efter att ha behövt fylla på systemet ca 12 - 15 gånger för att upprätthålla runt 1 bar, så stiger plötsligt trycket i expansionskärlet.
Nu måste jag således tappa ut vatten istället via en ventil på baksidan av kärlet( inte luftnippeln )
Så där får jag hålla på tills det blir tvärtom igen.
Jag har kollat att övertrycksventilen är tät ( hushållspappertricket)
Har även kollat att det inte kommer vatten ut ur luftnippeln på undersidan av expansionskärlet.
Kollat efter läckor och det är klart en del rör ligger ju dolda i väggar och vi installerade en golvvärmeanläggningen i badrummet 2013. Den ligger väl ingjuten i diverse tätlager.
Idag bytte jag till nytt expansionskärl och kollade innan att jag hade rätt tryck i kärlet för att eliminera tänkbara felkällor, men trycket faller ändå, om än med något långsammare tempo.
Övertrycksfenomenet har ännu så länge inte synts till. Jag har fått fylla på systemet nu för fjärde gången sedan nytt kärl installerades för 6 timmar sedan.
När trycket är ca 0,7 bar fyller jag på systemet upp till 1,0 - 1,2 bar, så det är väl inga stora mängder vatten, men alla bäckar små.
Om jag nu skulle ha ett läckage, varför får jag då övertryck emellanåt och måste tappa ut ungefär lika mycket vatten jag fyllt på med ?
Någon som har lust att komma med förslag ?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!