Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?  (läst 22812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2004, 22:01:16 »
PerF
Ok, jag menade den kompletta, den är lite tveksam tycker jag. Får läsa lite om Ecopart, vid tillfälle.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #16 skrivet: 29 mars 2004, 09:41:35 »
Vad jag tycker kanske ni vet.......

Nu fungerar min CTC 13 väl...nåja, fortfarande förundras jag över originalkonstruktionen... Ni vet väl att jag kör med en modifierad VP.

Men trots allt så har min elförbrukning minskat från 75.000Kwh till 40.000 Kwh. Vad beträffar varmvattnet så märker jag att det är svårt att få riktigt varmt vatten. Ex.vis så vid handdisk/avsköljning så är det svårt att få bort fett som torkat in. Ex.vis fett i en stekpanna.

Nu kör jag pÃ¥ maxtemp 52° i eldelen vilket borde kunna höjas. Men till bad och dusch sÃ¥ räcker det  till. När mina barn närmar sig tonÃ¥ren kommer jag komplettera med en separat beredare.

Det absolut bästa med VP är dock att den tar liten plats, är kompakt och ger erforderlig framledningstemp. Visserligen har jag stort hus med stora utrymmen men nu har jag fått en liten data/el verkstad i pannrummet.

 
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #17 skrivet: 29 mars 2004, 10:18:45 »
Citera
Nu kör jag pÃ¥ maxtemp 52° i eldelen vilket borde kunna höjas. Men till bad och dusch sÃ¥ räcker det  till. När mina barn närmar sig tonÃ¥ren kommer jag komplettera med en separat beredare

Jag kör med 44° på eldelen :) och har inte märkt några
problem med det. Den går dock över det när VP var fjärde gång höjer till 55°
Lär få höja detta om när vi blir fler som duschar.

(byt diskmedel :))
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #18 skrivet: 29 mars 2004, 22:47:40 »
academic!
kul att maskinen börjar funka som avsett.
Sommartid borde det gå att blockera schunten stängd, och höja börvärdet så den alltid jobbar upp till 55 grader, ungefär som fast kondensering. men med elpatronen avstängd!!!!! Flera säger att varmvattnet blir svalare på sommarn, det är ju rena nippran då har ju vp all tid i världen att producera godtagbart varmvatten.
Gör man så blir det ju som en "vanlig" vp, vid vv produktion går den ja alltid upp till maxtemp.
Lova att du testar det!! vad konstruktörerna tänkt pÃ¥ vetefaaxx   >:( :-\ :'(  
Det mÃ¥ste va en klockren förbättring eller hur!!   8)
Väntar med spänning pÃ¥ resultatet!!!  ;D

Litet tips::: här uppe i norr, gör vi vp ägare sÃ¥ här sen vi stekt älgkött i stekpannan. 0,5l vatten i vattenkokarn, 100 grader+ lite diskmedel, rent o blankt blire men passa fingrarna  8) 8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #19 skrivet: 30 mars 2004, 07:53:38 »
ME + academic:

1. Varför valde ni just CTC?

2. Hade ni gjort samma val idag med facit i hand?


Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #20 skrivet: 30 mars 2004, 09:00:18 »
Svar till Kuling;

1. Jag hade tre offerter när jag valde VP-lösning. Jag visste då inget om värmepumpar utan litade på respektive lev. Den lev. som sålde CTC gav mig en referenslista som jag ringde efter. Alla som jag kom i kontakt med bedyrade att deras CTC fungerade perfekt.

Dessutom var CTC offerten ca 70.000:- billigare än den dyraste. Ett till plus var att det räckte med en enhet istället för flera fristånde enheter.

2. Nja, jag hade nog sökt pÃ¥ nätet i olika forum och bildat mig en uppfattning. Mitt störta problem var egentligen att min lev dimensionerade ett alldels för kort borrhÃ¥l. Hade jag haft ex.vis borrat 2*200 m hade min VP fungerat mycket bättre.  Mitt hus har flera enrörskretsar vilket CTC kunde hantera bättre än andra pumpar (enl leverantören).

Med facit i hand skulle jag borrat 2*175-200 m och ställt min leverantör ansvarig i avtalet för att anläggningen verkligen klara av mina "höga" framledningstemp.

Jag borde veta bättre än att bara bekräfta leverantörens "beställningserkännande". Skriv ett eget avtal där du exakt talar om vilka krav som din VP skall klara. Mitt hus har en uppvärmd yta pÃ¥ 440m² och enrörsystem vilket är svÃ¥rt för värmepumpar att hantera oavsett fabrikat.  

Hade jag valt CTC???? Ja, om jag hade vetat om det där med givarnas placering och pumpens funktion.  
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #21 skrivet: 30 mars 2004, 10:34:36 »
Academic:

Hur djupt har du borrat nu?

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #22 skrivet: 30 mars 2004, 11:52:07 »
Först borrades 1*200m. Då erhölls en ingående brine på -3°.

Ett Ã¥r senare borrades ytterligare ett hÃ¥l pÃ¥ 1*110m. Nu har jag totalt 310 m fördelat pÃ¥ tvÃ¥ hÃ¥l. IngÃ¥ende brine var under denna vinter med i princip konstant gÃ¥ngtid pÃ¥ kompressorn -1°. Under det första Ã¥ret, med -3° i ingÃ¥ende brine, gick kompressorn "bara"  ca 50% av tiden.

Jag borde ha borrat 200 m istället för 110 men gjort är gjort... Känns väldigt fel att borra ett tredje hål....
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #23 skrivet: 30 mars 2004, 14:37:05 »
CTC:n har ju inbyggd acc-tank på 253 liter. Borde inte det ge längre gångtider än en vp utan acc-tank typ Nibe och IVT?

Jag mätte upp mitt varmvattenflöde till 7 liter/min. Tror nog pumpen börjar klappa ihop. Men med det flödet borde ju inte vv-produktionen vara några problem. Ska kolla med Bentone på Elmia om det finns uppgifter på vv vid andra flöden än 12 liter/min.

Oj, oj, oj. Jag har en känsla av att jag kommer vara en riktigt jobbig monterbesökare... ;D ;D

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #24 skrivet: 30 mars 2004, 14:49:56 »
Ja, visserligen är den totala vattenvoylmen i tanken 223 liter men den nedre delen, dvs VP delen, är mindre. När du tappar varmvatten tar slingan upp värme från VP delen. När vattnet passerar genom el-delen värms det upp ytterligare beroende på vilken temp som el delen har.

Jag kom på en nackdel med CTC....... :o

Det mest ogynsamma tillfälle att tappa varmvatten är just efter det att kompressorn stannat vid ett börvärde runt 45-46°, dvs vid utetemp >0°.  I gÃ¥r stannade min kompressor pÃ¥ ett börvärde 46°. Min fru kom hem frÃ¥n sin träning och började duscha. Snabbt sjönk temp i VP delen till 35° och eldelen lÃ¥g runt 49° med 3kw patron tillslagen. Nu kan ju vem som helst räkna ut att varmvatten kapaciteten inte är den allra bästa. Att fÃ¥ min familj att duscha med lÃ¥gt vattenflöde är nog en utopi.

När väl kompressorn stratade tog  det endast nÃ¥gra minuter att Ã¥tervärma vattnet i vp-delen. Därför kommer jag köpa en seperat beredare och lÃ¥ta elpatronen vara stäng pÃ¥ VP under sommarhalvÃ¥ret. DÃ¥ kommer ju förvärmt vatten till elberedaren som värms ytterligare till 60°.  

Jag vet att detta inte är optimalt men visst är det "kvalitetsskillnad" på VV 60° mot 45-50°???

Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #25 skrivet: 30 mars 2004, 15:02:48 »
Lite synd att ju varmare det är ute, desto mer går tillsatselen för vv. Ska ta upp detta till helgen!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #26 skrivet: 30 mars 2004, 22:01:38 »
Ja du kuling det undrar jag &så.....

1. jag tog in fyra offerter från de vanliga ,nibe, thermia, ivt och ctc (om
nu ctc räknas dit). Kandidaterna blev.

Nibe 1215, 7:an
Thermia Diplomat 8
CTC EH 8,5
IVT (kommer ej ihåg beteckningen)

Billigast var Nibe sedan kom CTC, sedan Thermia och sist IVT (men millimetrar
från Thermia).

Ingen ville offera ett aktivt borrhålsdjup, trots mina ansträngningar
IVT föll direkt bort pga. priset och div. "normaliseringar av borrdjup och
foderör (trots 160 m borrhål och 12 m foderör, andra bara 6m). Nästa
strykning kom att drabba Nibe, pga. att jag såg en annan offert från den där
man hade räknat fram där behövdes ett 165m aktivthål, men offererat ett 140
borrhål (inte seriöst).Och hos mig aktivt hål avrundat uppåt (142m till 150m).

Här verkade Nibe säljaren bara kör pÃ¥ att fÃ¥ ett visst slutpris och bli billigaste. Det gillade jag inte. Alla jag har pratat med är nöjda med nibe kan  tilläggas.

Slut kampen stog mellan CTC och Thermia, där thermian lovade mer besparing (till en högre kostnad dock). Men när jag räknat på hur fort jag skulle ta igen denna merkostnad på billigare "drift" blev det döttlopp.

CTC-säljaren (en liten lokal firma) var av samma uppfattning som jag, nämligen att borra djupt. Hans offert var på 170 meter medans Thermia endast 155m.

Alla (utom CTC) var bara frågande varför jag ville borra så djupt och kom
med diverse motargument, att det inte var lönsamt. Brinnepumpen skulle bara
dra mer ström pga. motståndet. Dom avrådde mig till djupare än dom offererat.
Sedan granskade jag deras beräkning siffror på bla brine (rätta mig om jag har fel)

Thermia hade 35 / 0 C ( vid DUT 55/-5)
CTC  siffrorna  35 / 1 C ( vid DUT 55/-2)

Jag kom fram till att DOM kunde få fram vilka borrdjup dom ville beroende på bl.a. dessa stryrparametrar. Så det som avgjorde att det blev CTC var i huvudsak

1 )BorrhÃ¥let  (jag fick det djup jag ville ha...nästan)
2) Gillade sättet att värma/ha varmvattnet samt att man utnyttjade tanken på ett bättre sätt när vi inte behöver varmvatten.(ack.tank)
3) Jämnare värme (lÃ¥ter som reklamJ). Har hört att har du otur kan du fÃ¥ knäppningar i värmesystemet pÃ¥ de som kör direkt mot värmesystemet. Knäppningarna kan uppkomma höst och vÃ¥r. Detta problem löses ofta med ack.tank.  (inbyggt i CTC)
4) belastningsvakt ingick i paketet.(standard på CTC)

På frågan om jag skulle välja samma i dag, JA. Skulle dock vara kul att testa en annnan pump, men då gillar jag att testa saker.

Jag har dock lite funderingar ang.CTC:n, och visst kan jag önska att det fanns mer inställnings möjligheter ibland. Och skulle kunna rada upp en del av mina andra funderingar här, men jag vill nog köra lite länge innan. Vill inte komma med några lösryckta saker. Och många av dessa har säkert sina enkla förklaringar.

En sak jag inte tycker om är detta med elpatronen som tycks leva sitt eget liv, kan inte smälta det. SÃ¥ jag har stängt av den nu. (borde inte behövas pÃ¥ ett tag nu).  
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #27 skrivet: 05 april 2004, 08:55:48 »
Jag var på Elmia i helgen och kollade lite på de olika fabrikaten. CTC är nog den VP som passar mig bäst trots allt. Den kan, beroende på inställd temp på eldelen, producera allt vv som jag kan tänkas behöva. De andra fabrikaten är enligt dem själva gränsfall trots att man använt tillskottsel för att höja temp på vv.

Nästa fördel är att CTC är "okänslig" för hög returtemp. Jag kan m.a.o elda friskt i min kökskamin utan att behöva stänga av VP. Den har oxå möjlighet till högre framledningstemp (upp till 80 grader) med hjälp av elpatronen. Det blir ju naturligtvis extra kwh, men hellre det än att frysa när det är riktigt svinkallt. Har jag fattat rätt så har ingen av de andra VP högre än max 60 grader framledningstemp.

Vad ska man betala för en 8,5:a?

/Palle

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #28 skrivet: 05 april 2004, 09:05:07 »
Kuling,

Tro inte på allt som sägs.....

Min erfarenhet är att varmvattnet inte håller samma temp som eldelen "håller" VAttnet i VP delen verkar vara viktigare för varmvattnet än el-delen. I eldelen ligger bara en kortare slinga.

Absolut framledningstemp är 80°...så sade min lev också..men han levde nog i "fablernas värld"...Min maxtemp är som tidigare beskrivits max 57-58° trots 9 Kw eltillskott och en 13 kw kompressor.

Möjligvis så kanske max framledningstemp skulle vara högre om ingående brine > 2° och att ditt effektuttag är relativt lågt.

Om du inte flyttar termostaten så påverkar hög returtemp VP negativt.

Men visst: för att få dina önskemål så skulle jag rekommendera en CTC under följande förutsättningar;

1. Borra djupt..eftersträva en ingående brine på >2°
2. Sätt e-delens termostat på 65° för att få varmt varmvatten.
3. Räkna inte med mer än 60° i framledning om du inte avser att tappa varmvatten i radiatorerna.
« Senast ändrad: 05 april 2004, 09:06:29 av academic »
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Är Ni nöjda med CTC Ecoheat?
« Svar #29 skrivet: 05 april 2004, 09:18:46 »
Academic

F-n, jag som trodde jag var i mål... ;)

Vad kör du för temp på eldelen när du maxar 57-58 grader?

Vad menar du med att termostatens palcering skulle påverka VP negativt?

Jag har många dumma frågor...

/Palle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!