Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skorstensfläkt?...  (läst 11264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
Skorstensfläkt?...
« skrivet: 16 april 2010, 22:51:37 »
Funderade på att skaffa en skorstensfläkt till mitt hus.. eftersom jag inte är nöjd med självdraget..

Tips och erfarenheter ? vill inte lägga mer än ca 3000

Den ska klara alla 4 kanalerna och ska gärna starta om jag slå på köksfläkten men jag vill kunna köra den utan att ha på köksfläkten också.. ska mest köra den på sommaren då ventilationen funkar bättre på vintern..

Har idag bergsvärme och inga planer på att skaffa kamin

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Skorstensfläkt?...
« Svar #1 skrivet: 17 april 2010, 08:34:43 »
Man brukar bygga en sammlingslåda uppe på skorstenen som man sedan monterar fläkten på (tex (Systemair TFER). Var noga med rensbarheten i samtliga kanaler. Vill du kunna öka fläkten via kåpan så kan du antingen använda en kåpa med transformator eller en tryckreglering (dyrare än 3000:- men bättre) Du kan även använda en 2-läges femstegstrafo (tex Systemair REU) som du föreglar över kåpan så att fläkten automatiskt går över på full fart (eller vilket läge man nu ställt) när tex timern i kåpan aktiveras. När timern inaktiveras så går den tillbaka till grund läget.

Varför bara Systemair grejer? Bra kvalitet och du kan köpa samtliga produkter från samma leverantör. Kanske inte det allra billigaste men klart den mest använda i branchen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Skorstensfläkt?...
« Svar #2 skrivet: 17 april 2010, 08:51:18 »
Varför låta köksfläkten passera takfläkten överhuvudtaget? Sätt takfläkten att serva de 3 andra kanalerna.Då klarar du dig under 3000:- med marginal. En risk med TFER-fläkten är att den minskar kanalarean såpass drastiskt att även självdraget på vintern blir för dåligt.Det går naturligtvis att göra som brukligt vid "förstärkt självdrag" och montera en mer öppen fläkt (axialfläkt) i en plåthuvskonstruktion på skorstenen men konstruktionen blir klumpigare. En TFER 160M på lågfart kan väl inte behöva mer än 20-40 watt?

Utloggad Berggren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Huskvarna
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Data problem..???? Säg till isÃ¥ fall
SV: Skorstensfläkt?...
« Svar #3 skrivet: 17 april 2010, 18:02:05 »
min ide med att lÃ¥ta den gÃ¥ över  köksfläkten va att dÃ¥ fÃ¥r jag lite bättre drag i den ocksÃ¥.. men naturligtvis inte ett mÃ¥ste.. tänkte det blev smidigare att göra en konstruktion som täcker hela skorstenen.. lite enklare att bygga.. men det är det där med bromsning av självdraget jag är lite orolig för.. fÃ¥r ju inte bli sämre pÃ¥ vintern för dÃ¥ blir ju inne miljön ocksÃ¥ sämre o det vill man ju inte.. hur menade du med en öppen fläkt?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Skorstensfläkt?...
« Svar #4 skrivet: 17 april 2010, 20:59:44 »
Varför ska du envisas med att köra självdrag på vintern?
Om du ska montera en takfläkt så borde du använda den året om och då också montera kontrollventiler istället för självdragsgaller. Då har du sedan samma flöde sommar som vinter.
Men tänk till noga så att du inte får problem om du tänker ha två fläktar i serie (köksfläkt +takfläkt) Om du startar köksfläkten utan att forcera takfläkten tillräckligt så får du övertryck i systemet och matos på toaletterna.
Brukligt är att bara ha en volymkåpa med spjälllägen i köket och en fläkt på taket. Fördelen är att det blir väldigt tyst i köket och att man bara har en fläkt som sköter allt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!