Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spÃ¥ngolv.  (läst 6450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag har 20m2 befintlig 22mm spÃ¥ngolv (entrehall + kök) som jag vill lägga ut vattenburen golvvärme till.  Jag har redan ett 20mm vattenburen system i tillbyggnaden precis bredvid (ingjuten), och jag vill bli av med alla kalla golv i gamla huset.

Jag funderar:  Over bjälkjarna har jag redan 22mm golvspÃ¥n och plastmatta.  Skulle jag kunna fräsa 16 mm djupa spÃ¥r direkt i den befintlig golv (inklusiv mattan) och lägga i spÃ¥ren 15mm pex värmerör, spackla platt, sedan skruva pÃ¥ 12 mm golvspÃ¥n - sedan nytt golvmatta?  MÃ¥ste man ha värmeplÃ¥ten, eller i detta läget kanske värmen sprids tillräkligt bra i 35mm total tjocklek spÃ¥n utan det?  Och hur mÃ¥nga 15mm slingor borde jag ha att värme totalt 20 m2 area?

Jag försöka spara pengar, alla kommentär är välkomna.

/mvh
Mark
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2007, 13:24:37 »
Jag fräste spår direkt genom mattan monterade sedan plåtar o 16mm golvvärmeslang på det skruvade jag en 12mm golvgips detta fungerar perfekt,jag tycker inte du ska spara bort fördelningsplåtarna dom behövs för att få jämnheten

Utloggad MÃ¥rten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2007, 13:25:22 »
Hej,

Jag tror det blir för svagt om du fräser ner slangen. Spika slangen ovanpå spånet med "kabelklämmor". Skär sedan remsor av 15mm golvgips som du skruvar fast mellan slangarna. Spackla fast slangarna mellan gipsremsorna. Sen ovanpå detta spacklar du fast en 13mm golvgips som du sen sätter golvmattan på.

Ska du ha parkett eller dylikt tjockare golv så skippar du den översta 13mm golvgipsskivan.

mvh,
MÃ¥rten

EDIT, Det finns även 12mm golvärmeslang, med den växer det inte lika mycket på höjden..
« Senast ändrad: 08 februari 2007, 14:03:10 av MÃ¥rten »
Eviheat Combi 7 200l inbyggd VVB, 180m hål, 165m i berget. Golvärme på båda våningarna. Kakelugn och vedspis.
Hus: 160m2 Gammal bondgård som vi totalrenoverat. 6tums stockväggar tillägsisolerade med 5cm ekovilla. 50cm isolering i taket. Total elförbrukning 2006:11364kWh.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2007, 14:05:39 »
...jag tycker inte du ska spara bort fördelningsplåtarna dom behövs för att få jämnheten
Det kan jag skriva under på. Jag snålade lite på plåtarna på några ställe och de ställena är lätta att hitta nu på vintern. Laminatgolvet känns riktigt kallt på vissa ställe trots att det bara är 5-10cm glipa. Jag undrar oxå om du får ut tillräcklig effekt ur slangen utan plåtar?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2007, 14:10:00 »
Hej MÃ¥rton,

Jag försöker undvika den stora höjd uppbyggnad med att spÃ¥ra in i befintlig golvet.  Din lösling bygger pÃ¥ 28 mm, det betyder rätt sÃ¥ tjocka trösklar mot vardags- och hobbyrummet.   Om jag spÃ¥rar 16mm inkl. befintlig mattans tjocklek (1 mm), har jag kvar 7 mm original golv; skruva fast och limma kanske 12 mm gips eller spÃ¥n kommer jag tillbaka i allafall till 19 mm pÃ¥ de svaga punktarna, och 34 mm annars.  Tycker du fortfarande att det bli för svag?
/mvh
Mark

Hej,

Jag tror det blir för svagt om du fräser ner slangen. Spika slangen ovanpå spånet med "kabelklämmor". Skär sedan remsor av 15mm golvgips som du skruvar fast mellan slangarna. Spackla fast slangarna mellan gipsremsorna. Sen ovanpå detta spacklar du fast en 13mm golvgips som du sen sätter golvmattan på.

Ska du ha parkett eller dylikt tjockare golv så skippar du den översta 13mm golvgipsskivan.

/mvh
MÃ¥rten
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2007, 14:12:29 »
OK, Jag behÃ¥ller plÃ¥tarna, det finns pÃ¥ marknaden billigare varianter - och jag tror inte själv att det bli stora skillnader med olika plÃ¥ter sÃ¥ länge de har sama tjocklek.  Kanske nÃ¥goin kan ge rÃ¥d ocksÃ¥ i detta - t.ex. fabrikanter, kostnader, m.m.?

/Mark

...jag tycker inte du ska spara bort fördelningsplåtarna dom behövs för att få jämnheten
Det kan jag skriva under på. Jag snålade lite på plåtarna på några ställe och de ställena är lätta att hitta nu på vintern. Laminatgolvet känns riktigt kallt på vissa ställe trots att det bara är 5-10cm glipa. Jag undrar oxå om du får ut tillräcklig effekt ur slangen utan plåtar?
mvh
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad MÃ¥rten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2007, 14:40:28 »

Hej Mark,

Vad har du under golvspånet? Ligger det direkt på golvbjälkarna som är cc60 eller har du glesbrädning mellan bjälkarna och spånet? Har du glesbrädning mellan kan du säkert fräsa ur spånet.
Kanske det även går om du ej har glesbrädning, vid nybygge skulle jag inte göra så iallafall men jag förstår precis att man inte vill bygga på höjden när man renoverar, bygger man nytt är det ju en helt annan sak.

Fråga en byggare!
Eviheat Combi 7 200l inbyggd VVB, 180m hål, 165m i berget. Golvärme på båda våningarna. Kakelugn och vedspis.
Hus: 160m2 Gammal bondgård som vi totalrenoverat. 6tums stockväggar tillägsisolerade med 5cm ekovilla. 50cm isolering i taket. Total elförbrukning 2006:11364kWh.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2007, 16:56:41 »
Jag vet inte en, men kommer kanske att öppna upp ett hÃ¥l imorgon att jobba med nÃ¥gra vattenledninar och avloppsrör som mÃ¥ste flytta runt.  DÃ¥ vet jag mycket mer.  Huset är en byggsats frÃ¥n 1987, en sÃ¥ kallad "MoDoHus" frÃ¥n tillverkaren som fanns i Örnsköldsvik, 1-1/2 plans med 106 m2 officiellt boarea.  Huset stÃ¥r pÃ¥ en 9mx10m torpagrund, med en "staggered" (engelska) betongdel i mitten, sÃ¥ de stora bjälkar mÃ¥ste vara minst 4,5 meter lÃ¥nga.

/mvh
Mark


Hej Mark,

Vad har du under golvspånet? Ligger det direkt på golvbjälkarna som är cc60 eller har du glesbrädning mellan bjälkarna och spånet? Har du glesbrädning mellan kan du säkert fräsa ur spånet.
Kanske det även går om du ej har glesbrädning, vid nybygge skulle jag inte göra så iallafall men jag förstår precis att man inte vill bygga på höjden när man renoverar, bygger man nytt är det ju en helt annan sak.

Fråga en byggare!

Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

Utloggad cbhank

  • har installerat VP:an själv, mycket nöjd.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Vill installera V-B golvvärme i ett befintlig spångolv.
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2007, 16:55:36 »
Jag har öppnat upp golvet nu.  Jag jobbar i omrÃ¥det där fler vattenrör finns under ett vÃ¥tutrymme och nära gamla pannan hade funnits.  Det finns stora balkar som är genomsnit 60 frÃ¥n varandra (frÃ¥n 40 till 60cm).  Det finns ocksÃ¥ 45x45 mellan som stöder golvspÃ¥net.  SÃ¥ det ser rätt bra ut för att fräsa 18mm djup.

mvh
Mark


Hej Mark,

Vad har du under golvspånet? Ligger det direkt på golvbjälkarna som är cc60 eller har du glesbrädning mellan bjälkarna och spånet? Har du glesbrädning mellan kan du säkert fräsa ur spånet.
Kanske det även går om du ej har glesbrädning, vid nybygge skulle jag inte göra så iallafall men jag förstår precis att man inte vill bygga på höjden när man renoverar, bygger man nytt är det ju en helt annan sak.

Fråga en byggare!

« Senast ändrad: 15 februari 2007, 09:40:07 av Mark T. »
Värme: CTC Excellent II el panna (Ã¥rsmodell 2000) + CTC Eco-Air 105 V3.  Uppvärmt yta: 120 m2 1-1/2 plans Modohus frÃ¥n 1978 (15mm en-rör element), plus 55 m2 tillbyggnad (20 mm golvvärme), plus 20 m2 garage uppvärming (en-rör element).  Ã…rsförbrukning innan CTC Eco-Air var 25.000 KW inkl. hushÃ¥lls el, nu endast 18.000.  Bor i Knivsta (Uppsala), tvÃ¥ vuxen, tvÃ¥ barn 7 och 9 Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!