Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför är det mer sällsynt att man komfortkyler bostäder?  (läst 3698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Söker källor till vart jag kan hitta svar på frågan om varför det är mer sällsynt att man komfortkyler bostäder än lokaler?

Jag finner efter eget huvud att det är en kostnadsfråga framförallt, man har en större acceptans till att man har det varmare i bostäder än i lokaler (såsom öppna landskap t.ex.)

Mvh

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Man tycker väl att dom fem dagar om Ã¥ret som det ev skulle behövas är för lite för en sÃ¥ pass stor investering.  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Jag har all möjlighet i världen att installera frikyla då jag redan installerat FTX-ventilation och nu ska in med bergvärme.

Ekonomin var inte den avgörande faktorn för mig.

Tänkte från början installera frikyla.
Men sen läste jag på lite och kom fram till att vinsten var liten då det inte går kyla tillräckligt pga risk för fukt!

Det i kombination med ett Ftx-system som redan har både nattkyla och kylåtervinning avgjorde det.

Och som sagt.. Det är inte mÃ¥nga dagar om Ã¥ret det behövs heller..  ::)
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
på en arbetsplats går det på ett sätt att "räkna hem" investeringen pga mer effektiv arbetarkår om klimatet hålls på en jämn nivå, i ett hem är det bara komfort.

Vi spenderar överlag mer vaken tid på arbetet än hemma.

På arbetsplatsen har man en viss klädkod (man kan inte släpa omkring i kallingarna med en våt trasa på huvudet) vilket gör att det är viktigare med komfortkyla på arbetsplatsen där man inte kommer undan värmen på samma sätt som hemma.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är nog även en arbetsmiljöfråga, hemma kan man vädra med korsdrag, gör du det på en arbetsplats så är det alltid någon BOGK (bränn o gnäll kärring) som får migrän eller nåt liknande.
Är det två grader för kallt ramlar fingrarna av på någon annan, är det två grader för varmt så finns det någon i övergångsåldern med svettningar som måste sjukskriva sig.
Inte sällan blir skyddsombudet inkopplat i ärenden som dessa, och när de ändå håller på så får de elsanera hela bygget så att folk skall kunna visats där utan att bli allergiska.

Hemma kan folk precis som sagts klä av sig, eller på sig, efter behov - samt att det är en ekonomisk fråga.

Jag har inte hört en enda person säga att de ångrar att de satt in komfortkyla i sin bostad, jag tror att det kan bli nästa stora marknad för luftvärmepumpar/AC-installationer.
Funderar själv ibland på att skaffa trots att jag redan har frikyla (med för dålig kapacitet).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thermal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Wow vad glad jag blir, vilka svar man fÃ¥r  tummenupp
Tittade in i forumet i hopp om att jag skulle få lite kvällslektyr att läsa ikväll.

Man skulle kunna spinna vidare på detta en bra bit känner jag.

Det där med arbetsmiljön är en intressant punkt som jag tror kan vara roten till merparten av svaren till varför man installerar komfortkyla.
Hemma får man göra vad man vill, på en arbetsplats (sneglar åt moralklimatet i USA, som också på väg hitåt i Sverige med all säkerhet) får man inte göra vad man vill utan att det blir dyrt och det får konsekvenser.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Äldre bostäder är ju inte lika täta som de som byggs enligt senaste standarden...
De som bygger nytt har nog behov av svalka en stor del av året i det fall att huset ligger på solsidan
Nyaste ventilationsmaskinerna har inbyggt om beställning görs inklusive kyla
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Jag kör kyla 60-70 dagar om året, det blir olidligt varmt inne annars.
Väl värt ett par hundralappar som det kostar per år.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag har kylbehov, ca 1 till 2 veckor per år. Jag har hittills inte installerat frikyla för jag "tror" att det kostar mycket - har inte räknat på det.
Men jag kör luft/luftvärme pumpen på kyla de dagar då jag tycker att det behövs.
Tyvärr kyler inte den övreplan.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Vi har fortfarande kylbehov om det är en solig dag och har haft så sedan maj..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Samma här, jag vädrar i princip dagligen, men nog värmer värmepumpen lite på nätterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Hej

Söker källor till vart jag kan hitta svar på frågan om varför det är mer sällsynt att man komfortkyler bostäder än lokaler?

Jag finner efter eget huvud att det är en kostnadsfråga framförallt, man har en större acceptans till att man har det varmare i bostäder än i lokaler (såsom öppna landskap t.ex.)

Mvh

Har man ett jobb som kräver att man sover bra, för att orka i det långa loppet såsom skiftgång, beroende på var i fastigheten sovrummet ligger osv osv. Det är inte dyrt att komfortkyla en bostad med en ll/vp och den kan man även använda som eventuellt billigare uppvärmning också. Vi har efter våra mått (bägge jobbat skift sedan -78 kanske ett kylbehov om, högt räknat, 2-3 veckor/ år. Dagtidsarbetande personer såsom Svenske Kocken kanske inte är representativa i denna fråga? :)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag som representerar majoriteten av svenska folket  ^-^
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Hehe, sÃ¥ är det ju!  tummenupp
Fasen, kommer på mig själv att jag sitter och småskrattar.. Ha det bra Kocken!
« Senast ändrad: 30 september 2016, 00:35:46 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Äldre bostäder är ju inte lika täta som de som byggs enligt senaste standarden...
De som bygger nytt har nog behov av svalka en stor del av året i det fall att huset ligger på solsidan
Nyaste ventilationsmaskinerna har inbyggt om beställning görs inklusive kyla

Efter att ha bott i diverse olika hustyper så skulle jag vilja påstå tvärtom. Gamla hus (sämre isolerade) har mycket större behov av kyla än moderna välisolerade.

Sämsta (hyrelgh i hus från 1920-talet) jag har bott i krävde att man började vädra så fort det blev en solig dag i maj..
Stora fönster med enkelglas och separat extra fönster utan någon form av energiglas..
Sen på vintern behövde man skor i vissa rum för att inte få frostskador om fötterna.
Roligaste i hela kråksången var att hyresvärden satt täta lister runt alla fönster och byggt bort alla ventiler så enda ventilationen som fanns var spisfläkten och "tilluften" till lgh var huvudsakligen från ytterdörren/trapphuset då det var enda öppningen som saknade lister, och sedan hade han mage att påstå att han minsann hade bättre energieffektivitet/kvadratmeter än i nybyggda hus med energiåtervinning osv... Jaja.. visst.. Men ett hus utan fungerande ventilation är ju inte direkt svårt att få bra värden på pappret, men inomhusmiljön är ju inte direkt skitbra..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!