Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om nygammalt problem med knäppningar  (läst 1760 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jibe_72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Fråga om nygammalt problem med knäppningar
« skrivet: 23 september 2010, 09:49:30 »
Hej
Jag har ett par frågor angående knäppningarna som uppstår när VP:n växlar mellan VV och värme. Jag har en Nibe 1245. Jag är helnöjd med installationen som har fungerat klanderfritt i snart ett år nu. Vi flyttade in i huset efter midsommar (köpte föräldrahemmet vid nyår och renoverat under våren). Det var då vi började höra knäppningarna i de gamla elementrören. Fenomenet är ju väl känt men jag har ändå ett par frågor.

1. Knäppningarna kommer i två omgångar. En när det heta varmvattnet går in i rören och sedan en ny runda efter ca 45-60s när det kommer kallt vatten igen. Är detta normalt att det kommer i två omgångar?

2. Jag har en ca 20m lång kulvert mellan pannan och huset. Till varmvattnet har jag en vvc-slinga. Jag har en timer på vvc:n som stänger av den på natten. Kan knäppningarna höra ihop med den? Varför jag frågar är för att knäppningarna kommer som ett brev på posten när den stänger av vid 23-tiden och sedan slår på igen vid 05:30. På morgonen är det värst så vi behöver nästan ingen väckarklocka längre :P.

3. Vi ska lägga golvvärme i den delen som knäppningarna uppstår i så vi kommer inte att ha kvar de gamla elementen. Kommer jag att fortsatt ha problem med knäppningarna då?

4. Jag har kvar ack-tankarna från den gamla vedpannan. De är på 1000l/st är det för stort för att använda som knäpptank?
Mvh
Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om nygammalt problem med knäppningar
« Svar #1 skrivet: 23 september 2010, 12:43:21 »
1. Så är det hos mig också.

2. Knepigt, när VVC:n kör igång är det helt normalt eftersom detta triggar en VV-laddning men när VVC stänger så finns ingen anledning? ??? Men ändra tiden till då ni verkligen ska gå upp, innan dess behövs väl inget varmvatten?

3. Om det knäpper i rören och du återanvänder dessa för att mata golvvärmen så finns risken att knäppningarna består.

4. Jepp, 100-200 liter rekommenderas till knäpptank, en beg VVB duger fint.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fråga om nygammalt problem med knäppningar
« Svar #2 skrivet: 23 september 2010, 13:38:49 »
1) det är ju helt normalt eftersom rören knäpper pga den snabba temperaturförändringen - Både när dom värms upp och när dom kyls ner igen.

Testa att smörja rörupphängningarna med lite olja...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Fråga om nygammalt problem med knäppningar
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2010, 15:28:00 »
Jag har beställt en NIBE 1245 bergvärme som skall ersätta gammal CTC elpanna.

Om jag har samma vattenburna golvvärmesystem (utan knäppningar) - behöver jag då oroa mig för knäppningar vid ny VP?

MVH Peter

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fråga om nygammalt problem med knäppningar
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2010, 15:38:08 »
Nej.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fråga om nygammalt problem med knäppningar
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2010, 18:52:08 »
jo det kan knäppa i rören som går till golvvärmen det gör det hos en bekant till mej. Det borde i och för sig vara lätt att lokalisera och kanske smörja upphängningarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!