Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljeprisets utveckling - ett glädjeämne!  (läst 1553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calle D

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag älskar värmepumpar!
Oljeprisets utveckling - ett glädjeämne!
« skrivet: 05 september 2005, 10:00:01 »
För ett år sedan tog jag beslutet att satsa på ny uppvärmning. Efter mycket hjälp från forumet valde jag till slut en IVT HT+ E11 med separat beredare och 211 meter aktivt hål. Allt har hittills fungerat mycket bra och sedan installationen slutfördes i början på januari har det blott behövts 6 tillskottstimmar trots att det tidvis var mycket kallt. Allt fungerar och jag är glad.

Häromdagen fick jag erbjudande om villaolja och tänkte att det kunde vara kul att kolla priset. Priset var nu 10200 kr kubiken! Det intressanta är att min kalkyl byggde på ett oljepris på 8200. Ökningen av oljepriset med ca 25% innebär givetvis att pay-off tiden blir kortare än vad jag trott. Elpriset har jag låst på en mycket bra nivå på 3 år i vintras. Även om jag ännu inte har ett helt år att se tillbaka på verkar det som om besparingskalkylerna nog låg i underkant och besparingen är troligen större än vad som angetts.

På det hela taget är jag helnöjd med installationen och funktionaliteten. Att besparingen bara växer ju mer oljan går upp gör det hela inte sämre. Det är inte alla som kan bli glada av att oljepriset går upp!
140 kvm boyta, 80 kvm biyta. 14 stora element + konvektor i källaren. IVT HT+ E11 + sep. beredare, 211 meter aktiv borra (installerad jan 2005). Tidigare uppvärmning olja/el med förbrukning ca 3,5 kbm olja samt 12000 kWh el inkl hushållsel.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljeprisets utveckling - ett glädjeämne!
« Svar #1 skrivet: 05 september 2005, 11:28:41 »
Det är inte alla som kan bli glada av att oljepriset går upp!

För husets uppvärmning känner jag likadant, plus att det ska bli skönt att slippa lukten.
Däremot så har jag fortfarande 17 mil till jobbet tor. Det är väl det så kallade smolket i glädjebägaren då... *roflmao*
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Oljeprisets utveckling - ett glädjeämne!
« Svar #2 skrivet: 05 september 2005, 17:10:13 »
Grattis Calle D. Det är sådana resultat man alltid vill ha av sina efterkalkyler.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljeprisets utveckling - ett glädjeämne!
« Svar #3 skrivet: 11 september 2005, 09:46:54 »
Inget glädjeämne
Momentan brist på olja är inte bra för värlsekonomin. Men fler får kanske upp ögonen för att värlskonsumptionen av oljaqn har legat nära produktionsmaximum och att reservera av olefyndigheter är jämförelsevis liten
Skulle kunna tro att en del husägare antagligen kommer att försöka spra på olja och i väntan på installation av VP eller pellets eller fjärrvärme att köra på elelement .. inte bra med tanke på den begränsade eleffektsreserv som landet har numera.  Elpriset i Europa trissas nog upp en bit till i vinter.
Men visst, de som skaffat VP eller någan annan på solenergi baserat uppvärmningssystem kan glädja sig åt at återbetalningstiden blir kortare än den som beräknats i investeringskalkylen - även om årskostnaden antagligen blir högre pga högre energipris.
Elpriset kommer dessutom förmodligen att ökas även på grund av miljöpartiets ansträngningar att gynna koldioxidalsrande processer
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!