Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för bergvärme?  (läst 6344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Dags för bergvärme?
« skrivet: 01 april 2005, 17:57:29 »
Hej allihopa!

Fantastiskt att det finns så nyttiga och bra forum i den binära datarymden!
Eftersom jag har börjat fundera på att sätta in bergvärme så var ju det här kanon att träffa på. Oljepannan är 35 år och kanske inte har så länge till att leva(Fast Exonom kanske är seglivade - nån som vet kanske??).

Har kryssat runt här och fått intrycket att Nibe och Thermia är pumpfavoriterna. Har också börjat begära in offerter för borrning och värmepumpsinstallation som totalentreprenad. Lite, eller rättare sagt, ganska förvirrad har jag blivit på de som varit och kollat på objektet. 

Den ene har sagt att det INTE går att koppla ihop Nibe-pump(en Fighter 1215 8.5 eller 10 lär det väl bli kanske) med oljepannan - den skulle kastas ut. Den andre säger att det är inget problem alls och att det är många som kopplat ihop och kastat ut oljepannan senare när den gett upp. Vad säger ni? Kan man få några obehagliga problem av att ha oljepannan ihopkopplad med VP?

Dessutom säger en släkting i byggbranschen att det inte skulle löna sig med att sätta in värmepump i huset o borra. Det man sparar med sån pump ska man spara på varmvattenförbrukningen enligt honom. Värmen i huset tar så liten del att det blir inte nån besparing att tala om - det är varmvattnet som kostar och det förbrukades det för lite av i huset alltså. Att sätta in VP är dessutom riskfyllt eftersom att de hade hög haverifrekvens - det var bara att titta på Folksams statistik. Där såg jag att IVT låg högt upp vad det gällde kompressorknas efter vad jag förstod. Visst verkar det som om det är problem men man får väl ändå tänka att också pumparna förbättras de också. Som jag uppfattar det så är pumparna i den där statistiken 2-5 år gamla åtminstone - på 5 år borde tillverkarna väl ha lärt sig lite av haverierna tycker man....

Jag förstod inte argumentationen med varmvattenförbrukningen men det kanske nån annan initierad läsare här gör och kan förklara.   Sc:,h Jag tycker att med ett så pass stort hus borde det löna sig med pump för värmen också. I vilket fall som helst så kostar både uppvärmning och varmvatten olja och det är ju den kostnaden som gör att det blir större utrymme för malarna i plånboken att roa sig i. ;)

När jag har räknat och kollat pÃ¥ diverse sidor om hur mycket man kan spara/Ã¥r sÃ¥ verkar det ju som om 5-6 Ã¥r inte är en alldeles för optimistisk siffra pÃ¥ tiden innan man sparat igen installationen.  Att spara igen installationen pÃ¥ 5-6 Ã¥r tänkte jag med nuvarande elpriser alltsÃ¥. Det hoas i mossen om att elpriserna skulle kunna tredubblas inom nÃ¥gra Ã¥r och dÃ¥ i det närmaste ge en oändlig pay-off tid. Fast oljepriset lär ju inte sjunka heller....Ã¥ andra sidan.....

Mvh
Kalle
« Senast ändrad: 01 april 2005, 18:03:32 av powerponken »
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2005, 19:12:07 »
Det går alldeles utmärkt att koppla ihop oljepannan med en 1215... man använder deras oljetillsats OTS och värmepumpen ser pannan som ett tillskott..

Men någon anledning till att göra så ser jag inte rensa ditt pannrum in med 1215 så får du slut på oljelukten å du får ett utrymme som du kan använda.

Lycka till..


Länk till 1215 med oljepanna http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1210d.asp#
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2005, 19:23:30 »
Hej allihopa!

Fantastiskt att det finns så nyttiga och bra forum i den binära datarymden!
Eftersom jag har börjat fundera på att sätta in bergvärme så var ju det här kanon att träffa på. Oljepannan är 35 år och kanske inte har så länge till att leva(Fast Exonom kanske är seglivade - nån som vet kanske??).

Har kryssat runt här och fÃ¥tt intrycket att Nibe och Thermia är pumpfavoriterna. Har ocksÃ¥ börjat begära in offerter för borrning och värmepumpsinstallation som totalentreprenad. Lite, eller rättare sagt, ganska förvirrad har jag blivit pÃ¥ de som varit och kollat pÃ¥ objektet. 

Den ene har sagt att det INTE går att koppla ihop Nibe-pump(en Fighter 1215 8.5 eller 10 lär det väl bli kanske) med oljepannan - den skulle kastas ut. Den andre säger att det är inget problem alls och att det är många som kopplat ihop och kastat ut oljepannan senare när den gett upp. Vad säger ni? Kan man få några obehagliga problem av att ha oljepannan ihopkopplad med VP?

Dessutom säger en släkting i byggbranschen att det inte skulle löna sig med att sätta in värmepump i huset o borra. Det man sparar med sån pump ska man spara på varmvattenförbrukningen enligt honom. Värmen i huset tar så liten del att det blir inte nån besparing att tala om - det är varmvattnet som kostar och det förbrukades det för lite av i huset alltså. Att sätta in VP är dessutom riskfyllt eftersom att de hade hög haverifrekvens - det var bara att titta på Folksams statistik. Där såg jag att IVT låg högt upp vad det gällde kompressorknas efter vad jag förstod. Visst verkar det som om det är problem men man får väl ändå tänka att också pumparna förbättras de också. Som jag uppfattar det så är pumparna i den där statistiken 2-5 år gamla åtminstone - på 5 år borde tillverkarna väl ha lärt sig lite av haverierna tycker man....

Jag förstod inte argumentationen med varmvattenförbrukningen men det kanske nÃ¥n annan initierad läsare här gör och kan förklara.   Sc:,h Jag tycker att med ett sÃ¥ pass stort hus borde det löna sig med pump för värmen ocksÃ¥. I vilket fall som helst sÃ¥ kostar bÃ¥de uppvärmning och varmvatten olja och det är ju den kostnaden som gör att det blir större utrymme för malarna i plÃ¥nboken att roa sig i. ;)

När jag har räknat och kollat pÃ¥ diverse sidor om hur mycket man kan spara/Ã¥r sÃ¥ verkar det ju som om 5-6 Ã¥r inte är en alldeles för optimistisk siffra pÃ¥ tiden innan man sparat igen installationen.  Att spara igen installationen pÃ¥ 5-6 Ã¥r tänkte jag med nuvarande elpriser alltsÃ¥. Det hoas i mossen om att elpriserna skulle kunna tredubblas inom nÃ¥gra Ã¥r och dÃ¥ i det närmaste ge en oändlig pay-off tid. Fast oljepriset lär ju inte sjunka heller....Ã¥ andra sidan.....

Mvh
Kalle
Tror din släkting inte är så insatt i de besparingar man kan göra med en väl optimerad VP...du har en oljeförbrukning som är hög och det gör dej till den optimala VP kunden..

Och egentligen vem funderade på payoff tiden på din oljepanna när den köptes??? du lär snart få byta ändå och då är det fint att samtidigt kunna sänka sin kostnad för uppvärming av hus å varmvatten.. Allt annat blir dyrare om du nu inte känner någon med massa ved gratis eller så...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2005, 19:38:03 »
Ju större förbrukning desto snabbare återbetalning, du har ett perfekt hus för värmepump!! Pannan gammal och snart uttjänt, då kan man räkna på olika sätt. Om man drar bort vad en ny konventionell anläggning skulle kosta så tjänar du igen en värmepump på mindre än 5 år (kanske 4 år) jag lovar helt säkert! Efter det kostar värme och vv ca 15.000:-/år.

Har du lågtempsradiatorer?? det är näst viktigaste kriteriet för en lönsam anläggning!


har du lågtempradiatorer, ju lägre temp desto bättre då gissar jag grooovt att du kommer ned till 15.000 kwh/år om du köper en VP. Kanske under det!!
Sen tillkommer förstås hushållselen. Men du behöver en stor pump, jag tycker 10 kw låter för lite!!!
Ingen blir glad av dyr tillskottsel!!

Räkna pÃ¥ 15´SEK mot dina var det 5,5 m3 olja...   där finns det grova pengar att tjäna!!!

Kolla behov av framledningstemp med termostatventiler helt öppna!! har du en elpanna? kan man testa genom att tvångsköra den på viss effekt, men det har du kanske inte!?
Spetsa ska du göra med el!! ut med oljepannan, det är innefektivt att spetsa med olja, dessutom kanske pannan rasar när som helst!

Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad powerponken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…ngermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2005, 17:22:26 »
Oljeåtgången är som sagt uppskattad eftersom en del av huset som det inte bor nån i så värmen på ett minimum och kör ju på en ganska låg inomhustemp i övrigt också (18-19 grader). På sommaren så har vi eldat med ved för varmvattnet och pumpar runt lite om det skulle vara för rått och kallt ute. Man måste ju dock tänka på att man ska kunna öka innetemperaturen samt att den kalla delen av huset ska med i uppvärmningen. Det har ju inte varit smällkallt i vinter någon längre period heller. Jag gjorde den här uppskattningen i februari med ledning av hur mycket som hade gått från att det tankades två månader tidigare. Om man skulle köra med olja bara för vattnet under sommaren så går det ju åt mindre olja då också. Det finns en del osäkra faktorer i min uppskattning med tanke på ovan. Ska göra ny beräkning nu när det också varit varmt ett tag så här på våren så får jag se om det blir nån större skillnad. Men det är ju bättre att räkna i överkant på åtgång så man slipper elda med el iaf.

Det folk som varit dit och tittat har inte haft nåt att invända emot elementena. Det är en blandning av dubbel- och enkelelement. En av killarna sa att de enkla måste bytas ut till dubbel. Den andre sa att det gick bra med de enkla också....såååå jag antar att det är lågtemp. Det är en elpanna ansluten till oljepannan så jag får prova att skruva upp fullt på elementen.

Det skulle vara 6 eller 9 kW har jag sett här på forumet. Framledningstempen skulle inte överstiga 55 grader och det skulle räcka med ca 2 timmar att köra testet om jag förstått det hela rätt.

Det är måååånga grejor man ska tänka på i ett sånt här beslut men att det finns en hel del pengar att spara med pump i det här fallet är klart. 
Tvåvånings timmerhus, ca 250 m2 bostadsyta, källarvåning ca 80 m2 uppvärmt till ca 10-12 grader, byggår 1919. Tidigare uppvärmning: Exonom oljepanna(installerad 1971) samt en elpanna som backup till oljepannan. Uppskattad oljeförbrukning/år: ca 5.5 m3
Nuvarande uppvärmning: Nibe Fighter 1215 10kW(installerad september 2005)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2005, 17:43:17 »
Citera
Det folk som varit dit och tittat har inte haft nåt att invända emot elementena. Det är en blandning av dubbel- och enkelelement. En av killarna sa att de enkla måste bytas ut till dubbel. Den andre sa att det gick bra med de enkla också....såååå jag antar att det är lågtemp. Det är en elpanna ansluten till oljepannan så jag får prova att skruva upp fullt på elementen.

Det skulle vara 6 eller 9 kW har jag sett här på forumet. Framledningstempen skulle inte överstiga 55 grader och det skulle räcka med ca 2 timmar att köra testet om jag förstått det hela rätt.

Det är måååånga grejor man ska tänka pÃ¥ i ett sÃ¥nt här beslut men att det finns en hel del pengar att spara med pump i det här fallet är klart. 


Kör med så hög effekt som möjligt gärna nära den som man tror behövs på en framtida VP. Då ser man vilken temp man kommer upp i på framledning och retur.
Som du sa bör det inte vara över 55 grader! ju lägre temp desto lönsammare värmepump!

Som du antyder finns det många faktorer som kan medföra att en VP blir för klen.
inte järnkoll på förbrukningen, tidigare förbrukning med andra ägare inte jämförbar, man "unnar" sig att höja tempen när man inst vp för då är det ju billigare (det måste med i kalkylen), det har varit ett antal milda vintrar, mm.

Det är jättebra att du kollar runt lite mycket värdefullt med en egen uppfattning! när det blir dags att bestämma sig
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 03 april 2005, 19:03:59 »
Aha!.

Jag har själv inte hunnit mäta min framledning vid DUT och nu vet jag inte om det kommer bli så kallt att jag kan göra det och har undrat lite smått hur jag skall kunna konstatera om jag har ett bra (lågtemp) rad-system eller om det är dåligt. Kåken är ju modulenthus från -90 och det är ju byggt med en VP (Nibe Fighter Twin frånluftsvp) från början, så då kanske det finns en chans att det är rätt tänkt, dvs bra radiatorsystem...

Konstigt nog har jag nog ett-rörssystem. Det gÃ¥r iaf bara ett rör mellan elementen och de är kopplade i serie. Dessutom har jag 4st slingor, 1 pÃ¥ övervÃ¥ning, 2 pÃ¥ bottenvÃ¥ning och 1 i källaren. De flesta av elementen är av "dubbeltyp" men även nÃ¥gra "enkel"-element förekommer, speciellt pÃ¥ toaletterna. Är detta solklart ett högtempsystem med andra ord?  *orolig*  :-\

Hur gör man den där testen ni pratar om? Jag har ingen aning om hur jag sätter VP i högsta läge.. Jag har två skjutreglage som kan justeras upp/ned (Den ena är för kurvan och den andra dag/natt temp (antagligen kurvförskjutning?)) Ska jag helt sonika dra upp dem i topp?? Och mäta framledningen efter 2tim? Då har jag väl inte mätt annat än vilken maximal framledningstemp min vp kan ge? Jag har kanske missförstått detta...
« Senast ändrad: 03 april 2005, 19:41:11 av Prosten »
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #7 skrivet: 03 april 2005, 23:46:55 »
Citera
Jag har själv inte hunnit mäta min framledning vid DUT och nu vet jag inte om det kommer bli så kallt att jag kan göra det och har undrat lite smått hur jag skall kunna konstatera om jag har ett bra (lågtemp) rad-system eller om det är dåligt. Kåken är ju modulenthus från -90 och det är ju byggt med en VP (Nibe Fighter Twin frånluftsvp) från början, så då kanske det finns en chans att det är rätt tänkt, dvs bra radiatorsystem...
Det ska va lågtempsystem särskilt eftersom du har en vp redan!!

Det finns väl elpatroner också i maskinen!? eller separat elpanna?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #8 skrivet: 03 april 2005, 23:55:54 »
Jag hoppas ju det, men när jag läste din beskrivning av radiatorsystem under "Radiatorer och Golvvärme"-forumet så stämmer beskrivningen på ett en-rörs system in på det jag har. Det går ett rör från vp till första rad. Ett rör från det till nästa ...etc. Och jag har 4 slingor totalt. Men det behöver alltså inte innebära högtempsystem, alltså? Det vore ju konstigt då det skall va anpassat för frånluftspump från byggnation.

Ja, Nibe Fighter Twin är två separata pannor. EVC300 + VFP2000, den ena är själva frånluftspumpen och den andra en ren elpanna. Reglagen jag nämnde sitter förstås på elpannan. Hela mitt system går ju som elpanna nu, då kompressorn är paj och jag inte har någon återvinning.

Ska jag alltså skjuta dag/natt reglaget i topp?? ... eller hur ska jag annars "simulera" -18°C så jag kan mäta framledningstemp?
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2005, 00:17:02 »
Även ettrörssystem kan va av lågtemptyp!! ett så pass "nytt" hus var det byggt ungefär 1990? bör ha lågtemprad! Det ska framgå om du hittar dokumentation! Har inte du kanske kommunen har i sina arkiv!

Bästa testen får man om man vet vilken effekt man kör med. Tror man att 6 kw VP behövs då är det toppen om man kan tvångsköra på 6 kw i ca 2 timmar. Med ev termostater öppna. Sen mäta tempen på stig och retur!

Jag vet inte riktigt hur man ser inkopplad effekt på din elpannan. Oftast brukar det väl va indikeringslampor som visar inkopplad effekt. Men det är lite lurigt eftersom elpannor kan maxbegränsas, kanske det kan va värt att få hem en elkille. Du kanske känner nån?? Han kan mäta vilken effekt elpatronen tar när man tvångskör.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #10 skrivet: 04 april 2005, 01:10:13 »
Jo, man tycker ju att ett hus byggt '90 med FVP från start borde ha lågtemprad, iaf om de tänkt rätt från början.

Bra idé ang. kommun... Jag ska testa att kontakta Nibe ang. detta. Kanske också att kommunen eller förra ägaren har ett hum, ska kolla det med.

Det är väl egentligen radiatorernas märke och modell som avgör om det är ett låg- eller hög-tempsystem..? Kan man inte på radiatorerna se detta? Har inte hittat märke och modell på mina, men jag har heller inte letat så mycket, men med den infon kanske man kan ta reda på vad det är.?

Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #11 skrivet: 04 april 2005, 23:44:06 »
Gunnar Lindgren är en herre som i olika sammanhang fört fran att konsumptionem inom en snar framtid ( 2008- 1015) kommer att vara lika stor som den möjliga produktionen. Sedan kommer en snabb peisstegrung ..

I Gunnars olija nyhetsbrev detta Ã¥r  antyds att  jämviktspunkten kommer tidigare än beräknat.
Detta eftrersom :
  Oljefälten i Saudiarabien överskattas
  Kinas och indiens oljebehov ökar snabbt
  Den största konsumenten USA pÃ¥ grund av inrikespolitiska skäk inte vÃ¥gar dra bromsen tillrackligt snabbt

Visst kan man producera olja ur kol men det kostar miljö och pengar, se gamla DDR

Slutsatser :
 Värm inte huset med olja
 Sparolja till barnens behov
 Isolera - men beata risken för mögelslador

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #12 skrivet: 05 april 2005, 09:58:39 »
Samt  STÄNG INTE BARSEBÄCK!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #13 skrivet: 05 april 2005, 11:54:04 »
Amen!!
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dags för bergvärme?
« Svar #14 skrivet: 05 april 2005, 12:05:40 »
Samt STÄNG INTE BARSEBÄCK!

Jag stöttar dig och vi Skåne vill ej ha kolrök från Danmarks Elkraftverk, föredrar "renare" el som kärnkraft.

Så om Ni i norrland ej kan ge oss den el förlust vi får från att stänga Barsebäck vill vi ha verket kvar.
Bygg ut era älvar mer eller montera så många vindmöller så att det ersätter verket.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!