Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline E16 - Cirkulationspumpar, kompressor temperatur och bypass  (läst 8544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rcd77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E16 - Stort hus i StockholmsomrÃ¥det
Hej,

Jag har en IVT Greenline E16 installerad för ca 9 år sedan. Vi har ett ganska stort hus och specificerade till installatören vid beställningen att vi kommer sätta in extra golvvärmesystem etc. i framtiden vilket vi nyligen gjort.

Förra veckan gick kompressorn i taket och blev överhettad. Servicekillen sa idag att detta beror på att vår cirkulationspump (den externa) är underdimensionerad och att detta innebär att den interna cirk. pumpen pumpar tillbaka in genom bypassen och att vi alldrig får upp värmen i huset (returen blir alldrig mer än ca 38-39 grader).

Grejen är att det är samma firma som har installerat allt. Jag har bifogat bilder på den externa pumpen och den interna. Servicekillen tyckte vi först och främst skall byta till samma spec. som den interna! Är detta ett vanligt problem? Jag förstår vad servicekillen säger och det verkar ju stämma. delta temperaturen är ca 10 grader och har i princip alltid varit det utan att jag som total lekman har reagerat...

Kommer det att hjälpa att sätta in extra pump? Till saken hör att vi i radiatorerna på vinden (tre våningar upp) inte riktigt får någon värme vilket jag ochså härleder till samma problem (en röris har tidigare sagt att vi borde sätta in extra pumpar längre ut i systemet för att "hjälpa till")...

Om någon har feedback skulle jag vara tacksam.

MVH
Rickard 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Eftersom ni har både golvvärme och radiatorer så är frågan, har golvvärmen en egen extern CP eller driver den på bilden alltihopa?
Sen bör man börja med att kolla följande:
- Tryck i systemet, räcker det för ett trevåningshus (minst 1,5 bar).
- Är alla radiatorer + golvvärmen luftat?
- Finns några fasta instrypningar på de radiatorer som inte blir varma (kolla ventilen under termostat samt returventil)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GoranS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Låt en erfaren rörmokare kolla ditt värmesystem, element och rörsystem. Är det ett gammalt hus med blandade rörsystemtyper tex. Bara en reflektion...

En kollega till mig installerade en bergvärmepump samtidigt med mig c:a 2001 och hade de problem du beskriver i ett hus från 20-talet. De som installerade bergvärmen och (tror jag) många med dom har inte den djupkunskap på radiatorsidan som behövs. Trots försök med extra pumpar i huset funkade det inte ändå. Han tog till sist dit en gammal rörfirma med mångårig erfarenhet för inspektion och utan att berätta var problemen låg pekades alla problem ut av den gamle mannen. Olika årgångar av rörsystem 1", 1/2" och nyare mm i en salig blanding. En oljepanna kan driva ut värme i i stort sett vad som men en värmepump är betydligt känsligare med sin begränsade värme och behöver en balans i systemet.
Har bergvärme, en IVT Greenline C7 med 130 m borrhål sedan 2000/2001 då jag bytte från oljeeldning. Värmer även min pool med denna.
Pumpen klarar värmebehovet utan tillsatsel, enda gången elkassetten går in är vid avbränning, den går inte ens in vid -20.
Är medicinteknisk ingenjör med inriktning på IT och har jobbat med IT och kommunikation sedan det hette ADB ;o)
Är även medlem på www.poolforum.se, och heter bara "Goran" där men känns igen på att jag har samma avatar. (Arne Anka)

Utloggad rcd77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E16 - Stort hus i StockholmsomrÃ¥det
Tack för tipsen. Huset är över 100  Ã¥r och allt är en salig blandning...

Men en sak slog mig efter att ha läst vidare i forumet. Hur viktigt är det att den yttre cirk. Pumpen har högre effekt än den innre. I mitt system har alltid GT9 högre temeperatur är GT1. Den innre cirk pumpen har en effekt på 115, 165, 205w medans den yttre mellan 45-60w. Effekten i W borde väl ha med flödet att göra? Jag gissar att mycket av vattnet åker tillbaka i bypassen. Om detta är felinstallerat så kan det förklara en hel del problem varje vinter sedan installationen?
« Senast ändrad: 23 januari 2013, 23:02:38 av rcd77 »

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förra veckan gick kompressorn i taket och blev överhettad. Servicekillen sa idag att detta beror på att vår cirkulationspump (den externa) är underdimensionerad och att detta innebär att den interna cirk. pumpen pumpar tillbaka in genom bypassen och att vi alldrig får upp värmen i huset (returen blir alldrig mer än ca 38-39 grader).

Om problemet nu beror på att den pumpar över för mycket vatten i bypassen så vore det väl klokt att försöka strypa flödet över bypassen något och pumpa ut värmen i huset istället?
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om problemet nu beror på att den pumpar över för mycket vatten i bypassen så vore det väl klokt att försöka strypa flödet över bypassen något och pumpa ut värmen i huset istället?
Strypa flödet i nog inte optimalt. Det skall inte vara nÃ¥got flöde alls Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassen. Här hade man försökt lösa problemet genom att platta till bypassröret.  :::_)
Backventil i bypassen, är det en bra idé?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, en backventil i bypassen är inte helt fel, se länken.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10246-3.pdf

Och jag håller med om att yttre CP var i klenaste laget, den borde nog varit minst lika kraftfull som den inre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Till saken hör att vi i radiatorerna på vinden (tre våningar upp) inte riktigt får någon värme vilket jag ochså härleder till samma problem (en röris har tidigare sagt att vi borde sätta in extra pumpar längre ut i systemet för att "hjälpa till")...

Allternativet till extra pumpar längre fram i systemet är att strypa radiatorer i början av systemet. Strömningsmotståndet i rören gör att en alltför stor del av flödet tar vägen via de radiatorer som ligger närmast. Jag tycker det är lite fel att gödsla med pumpar när det verkar som om en instrypning av flödena inte är gjord. Att se till att det blir rätt flöden bör man göra i vilket fall som helst när man har en värmepump. Det är ofta det finns radiatorer som vattnet passerar utan att kylas av nämnvärt. Sådana radiatorer ska man inte ha i ett värmepumpsystem. De bidrar till för hög arbetstemperatur för pumpen.

Backventillösningen verkar enklaste sättet att lösa problemet. Numer installeras ofta IVT-pumpar utan bypass och det fungerar också. Fördelen med backventil är att det blir ett flöde i bypassen även när pumpen gör varmvatten vilket kan förhindra onödiga starter om röret där GT1-givaren sitter hinner svalna under tiden pumpen gör varmvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rcd77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E16 - Stort hus i StockholmsomrÃ¥det
Tack för svaren! Jag pratar just nu med installatören om alternativ. Dels ser jag backventilspåret som en mycket bra ide, dels har jag föreslagit att de skall sätta dit en lämplig CP. Jag tror att yttre CP:n faktiskt är klart underdimensionerad och antagligen installerades av slentrian.

Kommer nog ta ett tag innan jag kan uppdatera och avsluta denna tråd då detta säkert inte fixas över dagen...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Med backventil pÃ¥ bypassen kanske det inte behövs nÃ¥gon kraftigare cirkulationspump eftersom den interna pumpen tillsammans med den yttre klena dÃ¥ kommer att cirkulera vattnet i radiatorsystemet när värmepumpen gÃ¥r. När värmepumpen stÃ¥r still behövs inte sÃ¥ mycket cirkulation. Det finns värmepumpar där cirkulationspumpen bara gÃ¥r ibland när kompressorn stÃ¥r still för att spara el. Det sker ju en viss självcirkulation dessutom. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
När värmepumpen står still behövs inte så mycket cirkulation.

Men när värmepumpen står still så går väl båda pumparna? Det är bara när värmepumpen gör varmvatten som den yttre pumpen själv pumpar runt vattnet i radiatorsystemet?
Med backventil på bypassen borde man kunna köra den yttre pumpen bara tillsammans med kompressorn.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det normala är att när kompressorn står still går bara den yttre cirkulationspumpen, den interna står still. Det ska gå att sätta den interna på kontinuerlig drift men det finns ingen anledning till det, det kostar bara extra el. Det bästa är nog att köra den yttre pumpen kontinuerligt. Det beror lite på hur GT1-givaren sitter. Är det ingen cirkulation i systemet och pumpen står i en kall källare kan det bli så att GT1 triggar start av pumpen trots att det inte behövs på grund av att röret där givaren sitter har svalnat. Är det så att självcirkulationen räcker för att GT1 skall visa en representativ temperatur bör även den yttre kunna gå enbart tillsammans med kompressorn men det är inget jag skulle utgå från.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
OK, då är det skillnad på hur min gamla pump fungerar... I den går båda cirkulationspumparna på varma sidan konstant.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!