Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus, vilken pump?  (läst 10605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytt hus, vilken pump?
« skrivet: 15 februari 2014, 13:23:24 »
Hej,

Är nyreggad här, dock har jag spenderat MÅNGA timmar med att läsa på detta fantastiska forum.

Jag ska bygga ett nytt hus, enplan, ca 20x10m, 170 boyta. Tanken är att det ska snudda på passivhusstandard.

Bifogar energiberäkningen i en förkortad länk.

https://tinyurl.com/lg49k9t

Min fråga är vilken LVVP ska jag välja?

FTX-systemet kommer stå för en stor del av uppvärmningen, så jag tänker mig att lvvp inte behöver vara den största och dyraste, vill ju t.ex. inte att kompressorn ska få förkortad livslängd pga. start och stopp hela tiden..

Kommer använda den till golvvärme i entrehall 10m2 och badrum 12m2, varmvatten och ett vattenburet-eftervärmarkit till ftx-systemet.

Kommer även finnas en vedkamin för mys, vid längre strömavbrott och om det blir väldigt kallt.

Uppskattar alla svar och åsikter!
« Senast ändrad: 16 februari 2014, 00:15:10 av danne83 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2014, 14:13:52 »
Hej!
Var i landet är detta bygge?
Kommer inte huset ha nån annan uppvärmning än eftervärmning av tilluft samt 10+12 m2 golvvärme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2014, 14:42:16 »
Gävleborg, se länken.

Huset kommer byggas så tätt som det går, mest 0,5 l/s och ha 0,12 i U-värde i snitt för hela byggnaden.

Som jag skriver, golvvärme i badrum och entréhall, annars FTX-med ett vattenbatteri (för extra värme när det behövs) och slutligen en vedkamin för mys och extrem kyla.

Om du kollar länken ser du värmebehovet för "mitt" hus.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2014, 16:38:17 »
När man anlägger en ny tomt finns ju alla möjligheter att lägga en ytjordvärmeslinga, tomten är ju ändå uppgrävd. Är inte det ett alternativ? LVVP har ju en ganska ful och bullrig utedel, dessutom kanske lite sämre livslängd.
Varför inte (glesa?) golvvärmeslingor i hela plattan?
Har du inte planerat någon kyla?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2014, 16:56:56 »
Det står redan ett hus på tomten. Tomten är en ganska fin och mogen tomt, vill helst inte "skada" den mer än jag måste. Tomten är inte så stor heller, ca 1500m2

Jag har funderat på både bergvärme och jordslinga, men känns (enligt energiberäkningen.se) som att det kommer ta lång tid att betala tillbaka den investeringen eftersom effektbehovet inte kommer bli så stort, eller har jag fel? Min tanke är att en LVVP kommer återbetala sig mycket snabbare.
Eftersom energibehovet kommer ligga kring 64 Kwh/m2 år före LVVP och 22kwh/m2 år med en liten LVVP och 18 Kwh/m2 år med en liten BVP.

Det betyder att jag spar 680 kWh per år om jag väljer en BVP.

Om skillnaden är ca 70 000kr i installationskostnad (140/70tkr.) tar det ju ca 82 år att få igen den extra kostnaden om man gör vissa antaganden, t.ex. att elen kommer kosta 1.25kr/kwh.

Det är väl ingen ide att ha golvvärme i ett hus med så låg förbrukning, lär ju aldrig få ha den igång...

Har funderat på kyla, men återigen kommer jag behöva kyla i ett så välisolerat hus i Gävle? är det värt jord eller bergvärme för de få dagar det behövs?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2014, 17:12:48 »
Teori och praktik är inte alltid samma sak.

Det kostar inte många kronor att planera för golvvärme i hela plattan, men det kostar skjortan att göra nå´t vettigt när allt är klart.

Kontakta en leverantör av golvvärme och be dem rita ett förslag. Gissningsvis kostar slangen och ritning under 10.000- för hela huset.

Edit:tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 15 februari 2014, 19:27:06 av Lmf »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2014, 18:32:14 »
Skillnaden i installationskostnad mellan jordvärme och luft/vatten är minimal, ibland är jordvärme billigare än luft/vatten.
Men jag tror inte på en luft/vatten värmepump till ditt hus, jag tror du ska ha en LLVP istället, betydligt lägre installationskostnad, kan göra kyla på sommaren, men dessvärre så får du då skaffa en vanlig el-VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2014, 00:14:31 »
Rocas: tror du att det behövs golvvärme i hela huset? Kommer jag få ut något av det? kommer mina golv vara varma,? Enligt vad jag läst på bla. detta forum så finns ingen poäng med att bygga ett passivhus eller nära ett passivhus och sen lägga ner golvvärmeslingor som inte används.

Således tänkte jag att man kan köra golvvärme i entrehall och badrum, då kan man köra dessa såpass att golven faktiskt blir varma, sen har man ett vattenmatlat värmebatteri inkopplat till FTX-systemet när inte värmen räcker till.

Men hur värmer jag vattnet till varmvattenberedaren, golvvärmen och värmebatteriet på bästa och mest ekonomiska sätt?

Carl N: Hade ingen aning om att jordvärme och en mindre LVVP kostade lika, vad jag läst så kostar jordvärme ca 100k, medan LVVP modell mindre ligger runt 60k installerad och klar, men jag kan ha fel.

Jag behöver något som klarar att leverera ca 10 000 kwh per år enligt energiberäkning.se det är inkl. VV och värme.

LLVP har jag funderat på, då får man leva med att värma VV på el. Kanske är det smartast. Dock är det då lika bra att lägga in elgolvvärme i badrumet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2014, 00:58:34 »
nibe 470 eller likvärdig.
lagom om man behöver 2-3kW

som du behöver typ. Köra någon liten golvslinga, en eftervärmare och VV.

men det tål att räknas på. uteffekt kontra ftx. kanske är du inne på rätt spår från början.

 


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2014, 08:13:37 »
Rocas: tror du att det behövs golvvärme i hela huset? Kommer jag få ut något av det? kommer mina golv vara varma,? Enligt vad jag läst på bla. detta forum så finns ingen poäng med att bygga ett passivhus eller nära ett passivhus och sen lägga ner golvvärmeslingor som inte används.

Således tänkte jag att man kan köra golvvärme i entrehall och badrum, då kan man köra dessa såpass att golven faktiskt blir varma, sen har man ett vattenmatlat värmebatteri inkopplat till FTX-systemet när inte värmen räcker till.

Men hur värmer jag vattnet till varmvattenberedaren, golvvärmen och värmebatteriet på bästa och mest ekonomiska sätt?

Carl N: Hade ingen aning om att jordvärme och en mindre LVVP kostade lika, vad jag läst så kostar jordvärme ca 100k, medan LVVP modell mindre ligger runt 60k installerad och klar, men jag kan ha fel.

Jag behöver något som klarar att leverera ca 10 000 kwh per år enligt energiberäkning.se det är inkl. VV och värme.

LLVP har jag funderat på, då får man leva med att värma VV på el. Kanske är det smartast. Dock är det då lika bra att lägga in elgolvvärme i badrumet.

Din ambition är att bygga ett supervarmt hus, men du vet ej hur varmt det blir......förrän efter minst ett års drift.

Vad gör du om don dotter fryser i sitt sovrum?

Ibland bedrar snålheten visheten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2014, 08:28:49 »
Att inte lägga ned 1000m med golvvärmerör är i mitt tycke dumt snålt, fastän det aldrig kommer att användas.

Det kan ju bli: ut med gammalt golv -> in med rör -> spackla -> nytt golv = $$$$$ istället för $

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2014, 09:23:18 »
Jag hade skippat vattenbatteriet till FTXen och slängt ner golvvärmeslang istället.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2014, 13:30:34 »
Tack för era svar!

Så rådet är att lägga golvvärmeslang i hela huset... Vad ska jag driva det med, bergvärme, jordvärme eller?

Det känns lite som att ni missar poängen... som är att bygga ett tätt och välisolerat hus som inte behöver speciellt mycket uppvärmning.

Så jag har två alternativ:
Bygga med golvvärme i hela huset och ha jordvärme + ftx

Bra: Billig driftkostnad, ingen oro över att behöva frysa, frikyla
Dåligt: Dyr investeringskostnad, golvvärmen kommer ej ge varma golv.

Bygga utan golvärme och köra på FTX, el-golvärme i badrum, el VVB och LLVP + ev. elradiatorer i bla. dotterns rum.

Bra: Billig investering
Dåligt: Dyrare driftkostnad, kan behövas elradiatorer som komplement.

Skillnaden i installationskostnad lär ligga på ca 100-120 000kr, eller? Det är ganska många år innan det dyrare alternativet har betalt sig.

Bubblare: F750 med golvvärme?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2014, 13:46:00 »
Är det ditt första egna husbygge?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad danne83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, vilken pump?
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2014, 14:00:42 »
Ja, det är det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!