Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer  (läst 3118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hfjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« skrivet: 19 november 2014, 16:17:09 »
Hej forumet!

Finns det någon som kan hjälpa mig på rätt väg med värmesystemet...

Flyttade till ett äldre (dåligt isolerat sten-) hus i våras så har ingen erfarenhet av dess innetemp tidigare vinter. Men vi har iaf jordvärme med Thermia Villa 60s från -95. 2-rörssystem med två slingor av utanpåliggande oisolerad koppar 22 mm.

De första radiatorerna på varje slinga blir varma och fina, men de sista 2-3 radiatorerna blir inte varma och inte heller slutet av stammarna (i bästa fall lite ljumna).

Har provat med lite olika inställningar senaste veckan, utan förbättring. Just nu termostater på max, ingen tillsats, rumbör 20 och kurva 43. Framledning och retur pendlar mellan 44-42 (ofta lika) vilket jag tycker är konstigt - borde de inte vara större skillnad? Känner jag på returstammen vid vp så är den kall... Kan givaren på returledningen vara defekt?

Förstår också att de sista radiatorerna kanske är för strypta, men då borde väl ändå stammen nära dom bli varm? Känns på något vis som om värmen inte "räcker fram".

Tacksam för kommentarer och tips om var jag ska börja felsöka.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #1 skrivet: 19 november 2014, 16:37:34 »
Öka hastigheten på cirkpumpen och försök strypa lite på dom element som blir varma.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #2 skrivet: 19 november 2014, 18:50:44 »
Hej, läs av när kompressorn går, när den står ska givarna visa lika.
När kompressorn går (och värmer huset) ska det vara 7-8 °C tempdiff.
Men det låter knepigt att returen skulle vara kall? ???
Är du verkligen på rätt rör och känner?

Sen ska du känna nertill på de radiatorer som är varma, är de lika varma nertill så stryp lite på dom så de inte kortsluter flödet, vattnet måste tvingas vidare till nästa radiator.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hfjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #3 skrivet: 20 november 2014, 16:52:37 »
Tack för svar.

De radiatorer som blir varma är svalare nertill. Har dock strypt dom lite mer, men i slutet på slingorna är det fortfarande kallt. Jag får aldrig mer än 2 graders diff mellan fram och retur enl displayen. Värdena är lika när kompressorn står stilla.

Returen är kall (och det är rätt rör), förstår därför inte varför displayn visar så hög returtemp. Kan man på ngt enkelt sätt ta reda på om man har en felaktig givare?

Ang att öka hastigheten på cirkulationspumpen... När jag tar bort nedre fronten på vp ser jag bara en cirkpump som är för jordvärmeslingan. Radiatorpumpen ska enl manual sitta högre upp och då krävs att man skruvar bort övre fronten. Någon som har en liknande vp och gjort detta?
« Senast ändrad: 20 november 2014, 17:39:12 av hfjn »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #4 skrivet: 21 november 2014, 08:29:12 »
Hmmm...
Blir stigaren lika kall som returen då kompressorn inte går?
Jag får inte ihop detta. Sc:,h
Om både tempgivare visar fel och du har uselt värmebörarflöde så ska tempdiffen vara större vid nått tillfälle, antingen då kompressorn går eller då den står.

Jag har bara en förklaring och det är att returgivaren inte sitter där den ska, kanske har den lossnat eller om nån klåpare flyttat den? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hfjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #5 skrivet: 23 november 2014, 10:19:24 »
Nej, stigaren är alltid varm. Efter att höjt kurvan till 47 är framledningen nu 48 när kompressorn är klar och retur 45, men stiger snabbt till 47.

Cirkulationspumpen står på 3 men jag tycker ändå att det lutar åt flödesproblem också. Stängde ena slingan och då blev det bättre på sista radiatorerna i andra slingan. Likaså om jag helt strypte första radiatorerna så funkar det bättre.

Får nog bli att tillkalla servicepersonal ändå, så det säkert fungerar när vintern kommer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #6 skrivet: 23 november 2014, 11:39:16 »
Om returen är kall och framledningen inte blir kall då kompressorn står så gissar jag på att cirkpumpen står stilla.
Du har dock så bra självcirkulation så den löser inte på högtryckspressostaten.
Man kan testa att hjälpa igång värmebärarpumpen genom att lossa centrumskruven (det kan komma lite vatten så ha en trasa under) och sätta en mejsel/skruvdragare i pumpaxeln och dra igång den.

Sen tror jag säljaren flyttat returgivaren till framledningen för dölja detta felet inför försäljningen av huset, kollar man lite i menyerna sÃ¥ är det inte uppenbart pÃ¥ en gÃ¥ng att nÃ¥tt är fel...  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hfjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #7 skrivet: 23 november 2014, 12:10:14 »
Cirkulationspumpen går nog, både ljud och vibrationer om jag stänger/stoppar den. Men kanske inte som den ska...

Säljaren är en äldre släkting så det är inte hon som ändrat något. Hon hade för kallt förra vintern och hade en servicekille här som inte hittade något fel - troligen ställde dom bara upp kurvan då (och tog bra betalt) och sedan stod hon ut s.a.s. Blir en annan firma denna gång!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #8 skrivet: 23 november 2014, 12:15:15 »
Det är inte säkert den snurrar bara för att den surrar, om den blir väldigt varm så sitter pumphjulet fast.
Det kan också vara igensatt smutsfilter, och att returgivaren bara är helt kass.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hfjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 60s och kalla radiatorer
« Svar #9 skrivet: 17 december 2014, 20:10:27 »
Växelventilen!

Återrapporterar här - kanske det kan hjälpa någon annan...

Efter att ha tröttnat pÃ¥ servicefirmor som varken ringde tillbaka eller kom när dom lovat, fortsatte jag forska i problemet. Efter grubblande, googlande och meckande tog jag en titt pÃ¥ växelventilen. Den hade fastnat i nedtryckt läge och det är alltsÃ¥ vvb som värmt radiatorerna, vilket sÃ¥ klart inte räckt till. Skruvade loss insatsen, demonterade och tvättade den och nu fjädrar den tillbaka som den ska och alla radiatorer blev varma pÃ¥ nÃ¥gra minuter  :)

Kommer byta insatsen framöver för säkerhetsskull, då den trots sin renässans verkade lite till åren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!