Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron ?  (läst 7884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Elpatron ?
« skrivet: 23 december 2010, 14:39:00 »
Hej !

I natt så blev det ruskigt kallt inne och jag pep ut och kikade på pumpen.
Då stod den och larmade för lågpresotat, kvitterade larmet och den gick i 5 minuter sedan samma sak.
Då jag kvitterade igen stod det att kompressorn stängts av.
Men i stort sett 0 grader på elementen, tilläggas kan att det var -28,5 ute så det blir fort kallt inne då...

Sprang in i huset och började surfa runt och hittade detta forum.
Efter att ha läst en del så hittade jag någon tråd där det stod att jag skulle starta om och att elpatronen hoppar in efter en timma.

Jag funderar pÃ¥ varför  den ska larma, varför inte bara stänga av utedelen och gÃ¥ över pÃ¥ elpatron ?

Jag ringde idag boschsupport...och blev satt i kö...efter 30 min så är jag nummer 1, då kopplas samtalet om och jag får veta att de stängt för lunch, ring igen klockan 13...
Klockan 13 då jag ringer har de stängt för i år...suck.

Ringer då den lokala servicefirman som jag haft ute flertalet gånger förra året då utedelen frös sönder pga att pumpen stannat..

En mycket trevlig kille berättar att det är ett fel så kvitterar jag felet så försöker den bara starta upp utedelen igen och samma sak kommer hända igen.
Om jag däremot inte kvitterar larmet så kommer elpatronen att gå på inom en timma...
Hinner bli ganska kallt på en timma dock, hoppas den hoppar igång nästa gång =(

Han skulle komma över nästa vecka och kika på detta.

Helst skulle jag ju vilja som jag skrev ovan att då det är för kallt så stängs utedelen av och elpatron hoppar igång automatiskt och allt detta utan att larm...men så bra ska det tydligen inte vara ?

Blir nog att stanna hemma i jul och hålla koll på pumpen =(

God jul och gott nytt år !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elpatron ?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 15:09:32 »
Jag fattar inte, den ska ju stoppa på låg utetemp vid -20 ºC eller?
Funkar utegivaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron ?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 18:04:29 »
Jo utegivaren fungerar...
Men det är just det som är problemet tror jag...den borde ju stänga av utedelen och gå över på enbart el...men istället larmar den och stannar...och sedan tar det tid innan den går över på eldrift...

Men enligt servicekillen så ska det vara så, det var en bugg i programmet...

Ingen annan som har det problemet ?
Fungerar era som de ska ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron ?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 18:55:08 »
Jo utegivaren fungerar...
Men det är just det som är problemet tror jag...den borde ju stänga av utedelen och gå över på enbart el...men istället larmar den och stannar...och sedan tar det tid innan den går över på eldrift...

Men enligt servicekillen så ska det vara så, det var en bugg i programmet...

Ingen annan som har det problemet ?
Fungerar era som de ska ?
Har för mej att purjo skrivit om nått liknande Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elpatron ?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2010, 21:15:08 »
Har för mig att det gårt att ställa in restarten till mindre än en timme. Stäng av larmsummern. Varje kvittering "kostar" 1 timme till...
när det är sÃ¥ här kallt (i 15-20 graders spannet) brukar jag ställa in "enbart tillskott, sÃ¥ slipper jag tjafset och kan gÃ¥ och lägga mig   ^-^

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron ?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2010, 21:49:01 »
Jo utegivaren fungerar...
Men det är just det som är problemet tror jag...den borde ju stänga av utedelen och gå över på enbart el...men istället larmar den och stannar...och sedan tar det tid innan den går över på eldrift...

Men enligt servicekillen så ska det vara så, det var en bugg i programmet...

Ingen annan som har det problemet ?
Fungerar era som de ska ?
Har för mej att purjo skrivit om nått liknande Sc:,h

Nej, jag hade problem med att den stannade innan det blev -20. Det berodde på att hetgastempen blev för hög (pga för hög framledningstemp kombinerat med låg utetemp).
Hetgasgivaren visade dock alldeles för lite, så det var svårt att lokalisera 'felet'...

Nu har jag dock, efter en del trimmning av radiatorsystemet fått pumpen att gå till -20, sen stannade den precis som det är tänkt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elpatron ?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2010, 22:34:39 »
Jo utegivaren fungerar...
Men det är just det som är problemet tror jag...den borde ju stänga av utedelen och gå över på enbart el...men istället larmar den och stannar...och sedan tar det tid innan den går över på eldrift...

Men enligt servicekillen så ska det vara så, det var en bugg i programmet...

Ingen annan som har det problemet ?
Fungerar era som de ska ?
Har för mej att purjo skrivit om nått liknande Sc:,h

Nej, jag hade problem med att den stannade innan det blev -20. Det berodde på att hetgastempen blev för hög (pga för hög framledningstemp kombinerat med låg utetemp).
Hetgasgivaren visade dock alldeles för lite, så det var svårt att lokalisera 'felet'...

Nu har jag dock, efter en del trimmning av radiatorsystemet fått pumpen att gå till -20, sen stannade den precis som det är tänkt...

Miss av mej huvuddunk hade för mej att din stängde vp och väntade nån timme innan elen gick in
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Shy019

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Elpatron ?
« Svar #7 skrivet: 27 december 2010, 12:06:55 »
Har för mig att det gårt att ställa in restarten till mindre än en timme. Stäng av larmsummern. Varje kvittering "kostar" 1 timme till...
när det är sÃ¥ här kallt (i 15-20 graders spannet) brukar jag ställa in "enbart tillskott, sÃ¥ slipper jag tjafset och kan gÃ¥ och lägga mig   ^-^


mmm låter som en plan...en något dum fråga kanske ?
Hur gör man ?  >:D
är det någon som vet utan att behöva leta så tar jag gärna den infon, annars får jag börja surfa runt här för jag misstänker att det står skrivet om sådan förut...

Tack så länge och god fortsättning !

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Elpatron ?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2010, 17:10:54 »
 a:gl
Har du fått några manualer vid installationen?

Värmepump:
http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20Användarhandledning.pdf

Elpanna:
http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20CC%20160%20Anvandarhandledning.pdf

Värmepump + Elpanna installation:
http://www.boschvarme.se/upload/handbocker/Bosch%20EHP%20AW%20med%20CC%20160%20Installatörshandledning.pdf

"Tillskott start visar nedräkning av timern för fördröjning
av tillskott."

Avancerad meny
Tillskott inställningar
--"--\Startfördröjning  60 min


Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpatron ?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2010, 17:33:55 »
Jag fattar inte, den ska ju stoppa på låg utetemp vid -20 ºC eller?
Funkar utegivaren?
Kanske är det nÃ¥gon dum givarplacering. pÃ¥ min nibe sitter den under och nu är täckt med isolerande snö och is. Visade -4 ºC när jag hade -18 ute   SÃ¥ min stänger inte av sig när det gÃ¥r under -20
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron ?
« Svar #10 skrivet: 29 december 2010, 14:09:29 »
Jag fattar inte, den ska ju stoppa på låg utetemp vid -20 ºC eller?
Funkar utegivaren?
Kanske är det nÃ¥gon dum givarplacering. pÃ¥ min nibe sitter den under och nu är täckt med isolerande snö och is. Visade -4 ºC när jag hade -18 ute   SÃ¥ min stänger inte av sig när det gÃ¥r under -20

Den använder den 'vanliga' utegivaren, T2 för att avgöra om det är för kallt. Visar den någorlunda rätt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Elpatron ?
« Svar #11 skrivet: 29 december 2010, 14:58:00 »
Den använder den 'vanliga' utegivaren, T2 för att avgöra om det är för kallt.

Är du helt säker på det? Jag minns att jag funderade på om det var T2 eller T12 som ger stopp vid lägsta temp i en annan tråd. Jag bara undrar av nyfikenhet och tycker det är vettigt i de flesta fall. På min så finns det en separat givare för utestopp under skalet på värmepumpen, ej i insugsluften. T12 är den givare som motsvarar den idag.
Jag har flyttat den till samma kapsling som utegivaren eftersom temperaturen ibland fluktuerar lite vid pumpen efter stoppet och får den att starta och stanna några gånger om givaren sitter vid marknivå.


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron ?
« Svar #12 skrivet: 29 december 2010, 16:02:03 »
Den använder den 'vanliga' utegivaren, T2 för att avgöra om det är för kallt.

Är du helt säker på det? Jag minns att jag funderade på om det var T2 eller T12 som ger stopp vid lägsta temp i en annan tråd. Jag bara undrar av nyfikenhet och tycker det är vettigt i de flesta fall. På min så finns det en separat givare för utestopp under skalet på värmepumpen, ej i insugsluften. T12 är den givare som motsvarar den idag.
Jag har flyttat den till samma kapsling som utegivaren eftersom temperaturen ibland fluktuerar lite vid pumpen efter stoppet och får den att starta och stanna några gånger om givaren sitter vid marknivå.


Helt säker. Enligt min loggning så stannar pumpen exakt samma sekund som T2 går från -20.0 till -20.1. Dvs, den stannar när tempen understiger inställt gränsvärde.
T12 fluktuerar under perioden före och efter stoppen nån grad över/under -20.

Men, det kan säkert variera med olika versioner av pumpar och vilket styrsystem och annan utrustning man har...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Elpatron ?
« Svar #13 skrivet: 29 december 2010, 16:05:10 »
Bra, tack dÃ¥ har jag fÃ¥tt svar!  Thumbsup
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elpatron ?
« Svar #14 skrivet: 29 december 2010, 16:07:51 »
Håller helt med det är T2 som styr stoppen

för några dagar sedan stod min pump stilla på morgonen
T2 -21.1°C
T12 -19°C

T12 hann att gå upp till -14°C innan T2 var under -20°C
Skall tilläggas att min T2 sitter på en tegelvägg mot nordväst som accumulerar kyla rätt bra
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!