Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När de gÃ¥r sönder  (läst 9972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: När de går sönder
« Svar #30 skrivet: 11 april 2005, 15:07:14 »
SILVER: Tack!!

Fast jag förstÃ¥r ändÃ¥ inte riktigt hur jag skall kunna komma fram till vilken effekt min EVC300 har, eller hur jag kör igÃ¥ng den "manuellt" ...  Sc:,h

Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: När de går sönder
« Svar #31 skrivet: 11 april 2005, 19:31:22 »
SILVER: Tack!!

Fast jag förstÃ¥r ändÃ¥ inte riktigt hur jag skall kunna komma fram till vilken effekt min EVC300 har, eller hur jag kör igÃ¥ng den "manuellt" ...  Sc:,h


men herre gud... kolla vilken kurva du kört på hela vintern.. du kan då lätt se vad den kurva du kört på ger vid exempelvis -20. Fast har du inte det lilla instruktionspapper som följer med shuntautomatiken då blir det lite svårare...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: När de går sönder
« Svar #32 skrivet: 11 april 2005, 19:39:56 »
Digital skrev:
"En viss kunskap behövs för att bedömma att kompressorn är trasig eller hur???

Fast jag förstår vad du menar...

Jag och Silver byter även kompressor efter det att vi först konstanterat att den är trasig..."

Precis min åsikt.
Hur kollar man ett ventilfel på kompressorn utan att gå in i kylsystemet? 100% säker!
Som sagt, titta kan jag göra själv.

Ett kompressorras hörs oftas som ett helsikes väsen där den lille rackaren sitter... Eller så löser säkringen
Skulle den gå fast ej ge effekt då låter den men sänker inte avluften som den ska... DÅ är den inte trasig då är det troligen expansionsventilen som hängt sej...
Skulle det vara stopp i nÃ¥tt rör/filter /expansionsventilen... larmar den lp-larm eller motsvarande... Ibland kan det vara klickson( överhettningskyddet)  som gÃ¥tt sönder dÃ¥ fÃ¥r man ingen spänning  till kompressorn.. Ja vill du veta mera vad som kan vara trasigt...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: När de går sönder
« Svar #33 skrivet: 11 april 2005, 20:54:23 »
OK Digital!
Tack! ;D
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: När de går sönder
« Svar #34 skrivet: 11 april 2005, 21:00:51 »
SILVER: Tack!!

Fast jag förstår ändå inte riktigt hur jag skall kunna komma fram till vilken effekt min EVC300 har, eller hur jag kör igång den "manuellt" ...  Sc:,h


men herre gud... kolla vilken kurva du kört på hela vintern.. du kan då lätt se vad den kurva du kört på ger vid exempelvis -20. Fast har du inte det lilla instruktionspapper som följer med shuntautomatiken då blir det lite svårare...

Tack, jo det har jag förstått. Problemet är att kurvan är helt åt fanders. Kurvreglaget stod ställt alldeles för högt, och i princip samtliga radiatorer i huset var strypta till nästan max. Jag har en teori om varför det är så. De som byggde huset från början använde säkert inte källaren speciellt ofta, och hade säkert därför ställt in slingorna för att hålla lägre temp där. När nästa ägare, de som jag sedan köpte av, flyttade in huserade de en dotter i ett av rummen i källaren. Min teori är att hon tyckte det var för kallt, varefter pappan i familjen helt sonika drog upp reglagen för att höja värmen. Antagligen blev det för varmt i resten av huset och de gick helt enkelt omkring och ströp ned alla radiatorer för att få ned värmen.

Jag öppnade upp alla radiatortermostater nyligen och det blev tokvarmt i hela huset. Därför har jag nu justerat ned kurvan stegvis och det börjar bli acceptabelt (23-24°C för tillfället), utom källaren som är ganska så kall just nu. För att få bättre balans på värmen i huset antar jag att jag måste justera de 4 olika slingorna så att de ger samma temp på returen?

Med andra ord, hade jag kommit igång och gjort det här innan den kalla perioden var över hade det inte varit så svårt att konstatera vilken kurva som är lämplig och därmed kunnat härleda framledningen. Nu är det betydligt varmare (15° ute idag) och jag har svårt att justera in kurvan korrekt.

Nån som kan ge ett förslag?
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: När de går sönder
« Svar #35 skrivet: 12 april 2005, 19:16:06 »
För det mesta så är de hus som haft/har en frånluftsvärmepump redan bestyckade som det är lämpligt... alltså beräcknat för max framledningstemp av 55 grader...

Du kan med största sannolikhet bara rakt av sätta in en "riktigt VP" fast du behöver din frånluft så det lär du tänka på..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!