Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline C6 startar ej - felkod  (läst 2492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LFN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
IVT Greenline C6 startar ej - felkod
« skrivet: 23 mars 2013, 07:48:38 »
Hej. Jag skulle behöva lite snabb hjälp eftersom våran IVT C9 har stannat sedan igårkväll och det är -15 grader ute!

Detta är felkoden i displayen:
LARM (GT9)
GIVARE VÄRMEB IN VP
NÃ¥got fel i eller ledning till givare:
*Avbrott i ledning
*Kortslutning i ledning
*Fel ansl
*Fel givare
*Tillfälligt fel


Pumpen är ca 5 år och har alltid fungerat klockrent. Vi hade ett strömavbrott igårkväll på ca 30 sekunder och jag är nästan säker på att det var efter det som pumpen stannade.
Vaknade nu på morgonen och det är såklart iskallt inne så jag anser att risken är stor att något hände vid detta strömavbrott.

Har kollat så inga säkringar har löst ut. Och när jag kvitterade larmet så räknar det ner i sekunder "pumpen startar om 200sek" och så räknar den ner. När 200sek har gått ner till 0 så startar den inte alls utan då börjar den om och räknar från -600 sekunder och räknar uppåt(!) alltså -601, -602, -603 osv.

Jag har brutit strömmen på huvudbrytaren flera gånger. Först i 10sekunder och sedan i ca 40 sekunder. Samma fel som jag beskriver ovan händer i alla fall.

Tack för lite snabba tips om någon är morgonpigg...

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline C6 startar ej - felkod
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2013, 08:42:08 »
Pröva att köra din VP på enbart eltillskott så får du förhoppningsvis värme i alla fall.
Gå in i service-menyn genom att hålla inne högra knappen "Meny" i ca 10 sekunder. Gå sedan in i service-menyn 5.
I meny 5.4 Enbart tillskott ändrar du till "Enbart tillksott"

Det borde få din värme att komma igång i alla fall.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline C6 startar ej - felkod
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2013, 08:52:58 »
Jag misstog mig på givarna och trodde det var en av givarna till brinet som strulade och då hade nog mitt förslag fungerat, men då det är GT9 Värmebärare In som strular hjälper det nog inte.

Lite mysko att det sammanfaller med strömavbrottet, för jag tycker inte att själva givaren skulle tagit skada av strömavbrott eller spänningsspik på nätet. I de fallen borde det vara elektronik och styrkort som tar stryk, vilket vore olyckligt med tanke på helg och kallt ute.
Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta dig till om din givare är hel, beskrivning finns i användhandledningen s.36

Tyvärr så tror jag inte att du kan få igång anläggningen utan fungerande GT9.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline C6 startar ej - felkod
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2013, 09:56:25 »
För mig verkar det som om nÃ¥got i elektroniken har havererat. HÃ¥ller med om att givaren inte ska kunna gÃ¥ sönder pga strömavbrott. Räkningen frÃ¥n -600 är ocksÃ¥ konstig.  Elpatronerna borde dessutom ha tagit över uppvärmningen automatiskt, att de inte gjorde det tyder pÃ¥ styrsystemet inte fungerar. Jag utgÃ¥r frÃ¥n att det inte är som pÃ¥ min äldre pump, att är elpatronen inställd för att inte gÃ¥ in gör den det inte heller vid fel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LFN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline C6 startar ej - felkod
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2013, 12:38:07 »
Tack för era svar :-)
Får tyvärr inte kontakt med mitt IVT Center nu på helgen och jag hittar inget akutnummer på IVT:s hemsida så jag får nog vänta till Måndag innan jag kan felanmäla den. IVT lovar ju att pumpen ska vara igång efter senast 24 timmar från felanmälan när man läser deras villkor! Men då måste man ju såklart komma i kontakt med någon först.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!