Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 16 januari 2008, 01:02:46 »

hej.
för er som undrar om inslaget i tv programmet + i dag så finnes det fakta på min hemsida från i morron bitti. helt otroligt vad dumma människor det finnes.    gratis e inte billigt nog !!

hälsn
krister

Hej Krister.
Detta diskuteras nu flitigt i tråden Energicentrapumpen, så du har Richards välsignelse att besvara inslaget från Plus här på vp-forumet , lägg gärna in ditt svar på denna tråd :
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18461.0;all

Hälsningar
Art Deco
Skrivet av: whynot
« skrivet: 15 januari 2008, 22:40:55 »

Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,
Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V
skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänning
för att kunna få ett större område att reglera på?
Nej ! kan troligen inte stämma !

synkrona och asynkrona växelströmsmotorer varvtalsregleras genom att ändra frekvensen ,inte spänningen !
en spänningssänkning på en sådan motor ger istället höjda strömmar, för att bibehålla effekten !

mvh. ACE


Men här har man väl inte bibållit effekten? den har ju minskat
Skrivet av: greven1
« skrivet: 15 januari 2008, 22:29:22 »

hej.
för er som undrar om inslaget i tv programmet + i dag så finnes det fakta på min hemsida från i morron bitti.

helt otroligt vad dumma människor det finnes.
gratis e inte billigt nog !!

hälsn
krister
Skrivet av: ace
« skrivet: 15 januari 2008, 22:22:25 »

Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,
Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V
skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänning
för att kunna få ett större område att reglera på?
Nej ! kan troligen inte stämma !

synkrona och asynkrona växelströmsmotorer varvtalsregleras genom att ändra frekvensen ,inte spänningen !
en spänningssänkning på en sådan motor ger istället höjda strömmar, för att bibehålla effekten !

mvh. ACE
Skrivet av: whynot
« skrivet: 15 januari 2008, 22:02:48 »

Fråga till ACE som verkar kunna en hel del,,
Fick ett svar från Kina att en on/off pump på 8,4 kW tar 2200 W på 198V och 3300 på 240V
skulle det kunna stämma? Tror Du att det skulle gå att köra den på ännu lägre spänning
för att kunna få ett större område att reglera på?
Skrivet av: ace
« skrivet: 15 januari 2008, 20:30:38 »

2 frågor till:

På hemsidan anges nu data vid 3 olika driftsbelastningar ( 65 hz är 100%, 45 hz är 75%, 34 hz är 50%) , jag undrar, går maskinen då enbart i något av dessa " 3 lägen " eller går den helt "steglöst" i olika varvtal ?

Följer då fläkten i utedelen med i dessa olika hastigheter eller kör den med fast inställning ?

ytterst få invertrar är steglösa,  de brukar reglera med mjukstart samt ca 3-5 effektlägen !
jag antar att det är tillverkningskostnader som ligger bakom...DO billigare än AO ?? 
fläktenhastigheten vet jag inte hur det ligger till med (men tyst är den hur som helst)!

mvh. ACE
Skrivet av: Poha84
« skrivet: 15 januari 2008, 17:40:54 »

en tanke !!
har du hängt upp kontroll enheten (displayen) på en spik eller skruv ??  kolla bakom denna så ser du lödningarna ligger väldigt nära o risk för kortslutning på krets kort kan lätt bli ett faktum.
styrningen kan nog få hjärn släpp om det är så !!

krister

Nej inte det. Såg faktiskt själv att det var dumt gjort. 
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 15 januari 2008, 10:57:53 »

2 frågor till:

På hemsidan anges nu data vid 3 olika driftsbelastningar ( 65 hz är 100%, 45 hz är 75%, 34 hz är 50%) , jag undrar, går maskinen då enbart i något av dessa " 3 lägen " eller går den helt "steglöst" i olika varvtal ?

Följer då fläkten i utedelen med i dessa olika hastigheter eller kör den med fast inställning ?
Skrivet av: greven1
« skrivet: 15 januari 2008, 10:52:59 »

Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
Nu har jag provat dina tips. Körde 10min, kylning och kallaste läget. Inget hände.

Jag har hört den pysa eller swoosha någon gång.

När den avfrostar så knäpper det i utedelen, då kan det komma lite ånga uppe i ett hörn. Men inte mer. Det är ca 2 grader kallt ute.

Ska det blink rött i elektronikburken i VVXen?

en tanke !!
har du hängt upp kontroll enheten (displayen) på en spik eller skruv ??  kolla bakom denna så ser du lödningarna ligger väldigt nära o risk för kortslutning på krets kort kan lätt bli ett faktum.
styrningen kan nog få hjärn släpp om det är så !!

krister
Skrivet av: larryd
« skrivet: 14 januari 2008, 12:36:35 »

ok
Tack!
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 14 januari 2008, 12:31:22 »

Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4

Var finns sidan 4??

Backa bak till sidan 4 i denna tråd... Thumbsup

//Krister
Skrivet av: larryd
« skrivet: 14 januari 2008, 12:29:05 »

Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4

Var finns sidan 4??
Skrivet av: greven1
« skrivet: 14 januari 2008, 11:54:28 »

Det vore bra om Energicentra hade Inkopplingsalternativ,och lämplig inställning vid de olika alternativen på sin hemsida.Jag har flera bekanta,med olika föutsättningar som är intresserad av prisvärd L/V pump.

naturligt vis så tages denna diskution med kund då han hör av sig för ett eventuellt köp.
de flesta system är så olika så det är väldigt svårt att rekomendera något som skulle passa alla,

krister
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 14 januari 2008, 00:09:59 »

Äventyren (som fortfarande pågår) med 9kw finns på länken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14352.msg159039#msg159039

Dr Chunlan: Bilderna visar en rörvärmeväxlare, så det är samma som greven har till Ace:s L/V.

Ace, -fråga: Vad jag förstår så är rörväxlaren en " tvinnad koaxialväxlare", undra om du mätt något på in/ut på denna, undrar om den är lika effektiv som en plattis ?. Du skrev tidigare i L/L-trådarna om underkylning av vätskeröret, är detta tänk applicerbart på en L/V om nu returen ut från växlaren ligger på 45-50 ?
Skrivet av: whynot
« skrivet: 14 januari 2008, 00:07:34 »

Ja Du står på sidan 10 nu så 6 sidor tbak

Lyckades också få in bilder under Energisnåla hus också
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 14 januari 2008, 00:03:31 »

Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4


låter stabilt ....vart är sida 4 ?
i kina eller 

hittade igen det  a:gl 
joo ta hem den större maskinen den är tokintressant
den räcker länge.frågan är bara hur växlar dom in värmen i tanken plattis eller slinga
det är en lösning att ta maskinen från kina å göra tanken i svedala men då måste man veta hur storslingan ska va i tanken  enklast vore en plattis
Skrivet av: whynot
« skrivet: 14 januari 2008, 00:01:26 »

Hur hög får den vara?

För att det ska vara så bra som möjligt ska det då vara så stort delta T och så låg temperatur på Utvattnet ? Ska man i såfall reglera flödet efter hur mycket det går åt för att temperaturen
på vattnet ut på radiatorerna ska var tillräckligt?
Skrivet av: whynot
« skrivet: 13 januari 2008, 23:37:08 »

För att kunna ha stor tempdiff mellan in o utgående vatten ändrar men på flödeshastigheten också?
Skrivet av: whynot
« skrivet: 13 januari 2008, 23:34:32 »

Lyckades lägga in lite info om L/V pumparna från Kina nu finns på sidan 4
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 13 januari 2008, 23:11:14 »

hej
Ace
Funkar det på samma sätt med alla pumpar ?
tex en jord/bergvärme pump


Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 13 januari 2008, 23:00:38 »



Tusen tack Ace, det blir alltså en viss skilnad. Men den förlorar man igen iom att man behöver högre framledning på radiatorerna med den stora diffen. Men med kraftiga radiatorer, acktank och fast kondensering kanske den är realistiska siffror? Eller 30/50 kanske är mer realistiskt?

Det här skulle Humlan ha sett, han tycker det inte är någon mening med att bra skiktning i tanken.

mvh

hej
var å en blir salig i sin tro....mer säger jag inte  >:D

har en bekant som pysslat jätte mycke med acctankar.i sitt hus han hadde gett sig f-n på att få till en 100% fungerande skicktning ,,,,,inladdning som urladdning

han höll på väldigt länge innan han va hyfsat nöjd det krävdes diffutions rör på ingångar låga flöden,grova rör mm mm
innan han fått till det hyfsat bra tror att han flyttat å ändrat om grejer i tanken säkert 10-15 gånger att flytta ett rör 50 cm kan göra en väldigt stor skillnad för hur tanken funkar

men han på står att det va värt det tanken/värmen räcker mycket längre då skicktningen funkar till 98 %  (100% påstår han att det alldrig går att få en tank)
killen har ändå hyfsat bra tank med dubbla varmvatten slingor,bra isolering mm mm

Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 13 januari 2008, 22:48:06 »



Tusen tack Ace, det blir alltså en viss skilnad. Men den förlorar man igen iom att man behöver högre framledning på radiatorerna med den stora diffen. Men med kraftiga radiatorer, acktank och fast kondensering kanske den är realistiska siffror? Eller 30/50 kanske är mer realistiskt?

Det här skulle Humlan ha sett, han tycker det inte är någon mening med att bra skiktning i tanken.

mvh
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 13 januari 2008, 22:30:38 »

hej
fy f-n vilken skillnad
hur mycket lägre tryck börjar maskinen att gå med om det är en 410 maskin ?

det ser ut som det är lönt att bygga på det viset så att returen in är så kall som det bara går
har man tur kan det gå trixa ner tempen till 15  grader = man förvärmer varmvattnet
i botten på en tank  :D å tillverkar värme å färdigt varmvatten i en annan tank
se min sista tråd under kylteknik


skillnaden är ganska drastisk ändå ....

räkna att maskinen är på 2000w
med cop 3= 6000w eller 6kw
med cop 3,64= 7280w eller nästan 7,3 kw

inte illa om då maskinen ochså håller 5 år längre,pga lågt tryck i systemet så är vinsten rejält
stor på 15-20år  Thumbsup
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 januari 2008, 22:08:24 »

Ace,
hur stor skilnad i cop blir det med 25 grader och 50 grader ut jämfört med 40 grader in och 50 ut?
(alltså man tar ut lika mycket energi men med lägre flöde)
mvh

Jag gjorde en simulerad körning på detta !
jag matade in en förångningstemp på -10 ºC i båda fallen , med en överhettning på 3K, samt en underkylning på 2K !

25 / 50 gav 3,64 COP
40 / 50 gav 2;98 COP

mvh. ACE
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 januari 2008, 21:12:04 »

jag har både och kan man säga, & jobbar med båda delarna, men det jag vill komma till att gasläck är mycket vanligare på icke lödda kopplingar kontra sönderfrysningar....
Hmm..håller med om sönderfrysning, har aldrig haft någon ! ! ....men värmeförlusterna är påtagligare med vatten utomhus , bara det ett skäl gott nog för att inte leda ut vatten ! ;)
nu var det ju tydligen en firma med "flare-vana" som hade installerat denna....men, hur många flare" läckor om året är du själv pappa till ? ?.....inte många misstänker jag ... ;)   ;)
mvh. ACE
Skrivet av: ace
« skrivet: 13 januari 2008, 21:04:43 »

hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister

Låter som en tanke. Har ingen manometer själv. Jag misstänker att du får ett telefonsamtal från firman som installerat den på måndag.


om temperaturen  ändras, men bara marginellt när du växlar mellan kyla och värme !
och den har tappat i kapacitet under tidens gång, är köldmediebrist mycket troligt !
mvh. ACE
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 januari 2008, 17:22:31 »

jag har både och kan man säga, & jobbar med båda delarna, men det jag vill komma till att gasläck är mycket vanligare på icke lödda kopplingar kontra sönderfrysningar....
Skrivet av: Poha84
« skrivet: 13 januari 2008, 11:06:32 »

Nu skulle jag vilja passa på att berätta varför jag propagerar för att cirkulera vattnet till ytterdelen! Hur många inlägg finns det på forumet där folk fått
 sina pumpar att frysa sönder? jag har inte hittat någon. & och nu till nästa fråga vilket har då störst risk: att du får en sönderfryst plattis i ytterdelen
eller läck mellan inner & ytterdel?   studs studs

Jag tycker inte att det har någon större sexuell betydelse om det är vatten eller gas. Båda har sina för- och nackdelar. Har du en vatten?
Skrivet av: Poha84
« skrivet: 13 januari 2008, 11:03:30 »

hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister

Låter som en tanke. Har ingen manometer själv. Jag misstänker att du får ett telefonsamtal från firman som installerat den på måndag.

Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 januari 2008, 10:13:04 »

hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister






Nu skulle jag vilja passa på att berätta varför jag propagerar för att cirkulera vattnet till ytterdelen! Hur många inlägg finns det på forumet där folk fått
 sina pumpar att frysa sönder? jag har inte hittat någon. & och nu till nästa fråga vilket har då störst risk: att du får en sönderfryst plattis i ytterdelen
eller läck mellan inner & ytterdel?   studs studs
Skrivet av: greven1
« skrivet: 13 januari 2008, 02:24:08 »

hej.

låter som en läcka på gas sidan !! gissar att du har för lite soppa i maskinen !

har kollat en pump tidigare med samma mysko fel o den var det en gas läcka i konan i grova röret ute.
kolla med en manometer !

krister
Skrivet av: Poha84
« skrivet: 12 januari 2008, 21:15:46 »

Nej jag har inga felkoder på displayen. Har öppnat locket och tittat. Det är den översta dioden som blinkar rött när man kör värme, och lyser fast, rött vid kylning. Rött borde logiskt innebära larm.

Inkopplingen tror jag är korrekt. Eftersom det bara är en fas borde det vara idiotsäkert. Visserligen inte jag som kopplade. Men 230V på signalingången, då borde pumpen inte fungera alls. Då återstår rören, firman har installerat rätt många luft/luft. Mig veterligen har det aldrig blivit fel där för dem.

Vad är fyrvägaren för nåt? Är det en ventil? Skulle vilja veta om det är larm på dess funktioner. Är lite lur på att det kan vara ett sånt fel. Eftersom pumpen gick dåligt från början. Men skärpte till sig och blev varm. Visserligen kom den inte upp till börvärde. Skulle jag uppskatta effekten på huset just nu så borde det vara mindre är 3kW som krävs för att hålla varmt. Har haft vattenburen el innan och den kom sällan upp till det. Speciellt inte när det är såhär varmt ute.

Edit: Det verkar lysa rött inne i utdelen också. Får för mig att det är en gul diod också som lyser. Har bara öppnat skyddet för anslutningarna och tittat in ovanför plinten.
Skrivet av: ace
« skrivet: 12 januari 2008, 20:40:59 »

på tio minuter körning ska definitivt batteriet vara avfrostat !
min diod på styrkortet blinkar grönt, åtminstonde vid normal värmedrift !
om du har sw blinkande=fast kondensering, så ser du om vattentemperaturen sjunker i kyldrift/vid avfrostning , gör den det så beordrar elektroniken avfr/kyla och fyrvägaren växlar !  då får du återkomma !
om tempen inte ändras vid avfr/kyla alls ,så ligger felet troligen i styrkort eller fyrvägare, alt fel inkoppling !
har du inte felkoder i displayen ? ?....antar att röd diod på styrkortet = larm !..... Sc:,h
får du fortfarande upp framledningen till önskat ? ?
kolla vad du får för vattentemp vid kyla resp värme samt innan kompressorn hunnit starta=tanktemp....du har god tid på dig eftersom det säkert är startfördröjning när du växlar mode(= visar aktuell tanktemp under fördröjningsperiod ).

mvh. ACE
Skrivet av: Poha84
« skrivet: 12 januari 2008, 19:31:45 »

Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
Nu har jag provat dina tips. Körde 10min, kylning och kallaste läget. Inget hände.

Jag har hört den pysa eller swoosha någon gång.

När den avfrostar så knäpper det i utedelen, då kan det komma lite ånga uppe i ett hörn. Men inte mer. Det är ca 2 grader kallt ute.

Ska det blink rött i elektronikburken i VVXen?
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 12 januari 2008, 19:13:53 »

Ace,
hur stor skilnad i cop blir det med 25 grader och 50 grader ut jämfört med 40 grader in och 50 ut?
(alltså man tar ut lika mycket energi men med lägre flöde)
mvh
Skrivet av: ace
« skrivet: 12 januari 2008, 18:46:17 »

hej
hur pass mycket bättre är det att ha 25grader å värma det till 45grader som max temp
än att värma 40 grader till 50 grader

är det stor skillnad i effekt å livslängd på grejerna ??

svaret kräver ju att vi vet om det som ger upp först är kompressorn , och om haveriet går att härleda till belastningen.....och det vågar jag mig inte på.. ;) ;)    ::)
men det blir stor skillnad i effektivitet (COP)
om kompressorn tryckhöjer R410A från -20 ºC(3bar)  till  +37 ºC(21,3bar) = 18,3 bar tryckhöjning !
om vi istället höjer till 45 ºC(26bar) så får vi 23bar tryckhöjning ! skillnaden motsvarar 25,6 % ..en viss skillnad !

Har en Energicentrapump hemma dock fortfarande inte installerad. Varit lite vacklande hur den bäst skall vara kopplad. Skall konvertera ett ca 140 m2 (2x70) souterräng radhus som fn värms med direkt-el.
Lutar åt modell med flytande kondensering. För uppvärmning en kombination av vattenburengolvvärme i ett par rum och ett par fläktkonvektorradiatorer. En ackumulatortank typ Borö TIV500 som skall innehålla 2 kamrörsbatterier (10+10 m) för varmvattenproduktion samt förberedd med en 15 m solslinga. Backup el-patron a 6kW.
Låter detta vettigt?

Såg en ritning på solenergitekniks hemsida "Ritning 2.5" som beskriver ungefär som jag tänkt.

Mvh Per
ska du ha en tank för tappvatten-laddning, med elpatron och solslinga måste du ändå ha en shunt för att kunna reglera framledning !
jag hade absolut kört fast på en sådan anläggning !

mvh. ACE
Skrivet av: speli
« skrivet: 12 januari 2008, 18:09:34 »

Har en Energicentrapump hemma dock fortfarande inte installerad. Varit lite vacklande hur den bäst skall vara kopplad. Skall konvertera ett ca 140 m2 (2x70) souterräng radhus som fn värms med direkt-el.
Lutar åt modell med flytande kondensering. För uppvärmning en kombination av vattenburengolvvärme i ett par rum och ett par fläktkonvektorradiatorer. En ackumulatortank typ Borö TIV500 som skall innehålla 2 kamrörsbatterier (10+10 m) för varmvattenproduktion samt förberedd med en 15 m solslinga. Backup el-patron a 6kW.
Låter detta vettigt?

Såg en ritning på solenergitekniks hemsida "Ritning 2.5" som beskriver ungefär som jag tänkt.

Mvh Per

Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 12 januari 2008, 18:06:53 »

En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

höga temperaturer måste inte vara ett problem, det som sliter hårt på kompressorn är höga kondenseringstemperaturer = höga tryck !
jag har propagerat för detta flera gånger tidigare !
OBS: gäller ej värmepumpar kopplade i serie med radiatorkrets,dessa kräver lågt DeltaT för att avge max effekt !

om vi däremot laddar mot en rätt inkopplad tank !( med R410A)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 50 ºC = DeltaT 5K,  detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 52 ºC (31,5bar)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 40 ºC¨= DeltaT15K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 47 ºC (28,5bar)

en avsevärd skillnad i kompressorarbete ! med samma slutresultat...samma temp i tanken !!
jag har sagt det tidigare : det är VB-r som är avgörande för kondenseringstrycket !

Ps : det är av denna anledning det är så tokigt att uppge en effekt och ett COP vid en viss VB-f temperatur !
den säger ingenting om man inte vet VB-r temperatur (DeltaT) !
det dräller av värmepumpar som antingen inte uppger DeltaT alls, eller så är de redovisade vid fantasi-temperaturer !(jag såg någon annons det länkades till från det här forumet igår ,där pumpen var effektmätt vid VB-r/f...10/30 ºC..det huset vill inte jag bo i.. ;D ;D)

mvh. ACE


hej
hur pass mycket bättre är det att ha 25grader å värma det till 45grader som max temp
än att värma 40 grader till 50 grader

är det stor skillnad i effekt å livslängd på grejerna ??
Skrivet av: ace
« skrivet: 12 januari 2008, 18:03:26 »

Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

Önskar jag kunde säga detsamma. Det är bara lite is som försvinner längst upp. Ska all is bort? Det låter så på din beskrivning.
Ja ..definitivt !
all is ska bort !
det låter som det är något fel annars, en L/L hämtar värme ur en innedel med ca 20 ºC omgivningstemperatur och stillastående fläkt vid avfrostning ....inte mycket att hämta värme ur jämfört med L/V som hämtar ur cirkulerande vatten med 30-55 ºC vid avfrostning !
avfrostningarna ska vara supereffektiva på en L/V under förutsättning att den jobbar mot varmt vatten och cirkulation !

hur lång tid avfrostar den ?
hörs ett tydligt swoooosh-ljud vid växling till avfrostning ?
vad har du för utetemperatur ?

kolla detta först, sen kan du acfrosta genom att köra i cool-mode ocg lägsta temperatur tills den är avfrostad (iakta då hur fort utebatteriet av-isas, och återkom med resultat !

mvh. ACE
Skrivet av: Stina
« skrivet: 12 januari 2008, 17:18:51 »

Det vore bra om Energicentra hade Inkopplingsalternativ,och lämplig inställning vid de olika alternativen på sin hemsida.Jag har flera bekanta,med olika föutsättningar som är intresserad av prisvärd L/V pump.
Skrivet av: Poha84
« skrivet: 12 januari 2008, 14:45:14 »

Citera
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

Önskar jag kunde säga detsamma. Det är bara lite is som försvinner längst upp. Ska all is bort? Det låter så på din beskrivning.
Skrivet av: ace
« skrivet: 12 januari 2008, 09:43:36 »

En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....

höga temperaturer måste inte vara ett problem, det som sliter hårt på kompressorn är höga kondenseringstemperaturer = höga tryck !
jag har propagerat för detta flera gånger tidigare !
OBS: gäller ej värmepumpar kopplade i serie med radiatorkrets,dessa kräver lågt DeltaT för att avge max effekt !

om vi däremot laddar mot en rätt inkopplad tank !( med R410A)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 50 ºC = DeltaT 5K,  detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 52 ºC (31,5bar)
om vi producerar 55 ºC vatten genom höjning från 40 ºC¨= DeltaT15K, detta skulle ge en kondenseringstemp på ca 47 ºC (28,5bar)

en avsevärd skillnad i kompressorarbete ! med samma slutresultat...samma temp i tanken !!
jag har sagt det tidigare : det är VB-r som är avgörande för kondenseringstrycket !

Ps : det är av denna anledning det är så tokigt att uppge en effekt och ett COP vid en viss VB-f temperatur !
den säger ingenting om man inte vet VB-r temperatur (DeltaT) !
det dräller av värmepumpar som antingen inte uppger DeltaT alls, eller så är de redovisade vid fantasi-temperaturer !(jag såg någon annons det länkades till från det här forumet igår ,där pumpen var effektmätt vid VB-r/f...10/30 ºC..det huset vill inte jag bo i.. ;D ;D)

mvh. ACE

Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 11 januari 2008, 23:10:16 »

En fråga jag tycker man skall ta med i beräkningen när man talar temper & flöden, hur nyttigt är det för kompressorn med högre temper? jag har ställt min eco air på att stanna vid max 52 grader.....säkert att ge mig ett antal mer timmar med pumpen.....
Skrivet av: ace
« skrivet: 11 januari 2008, 22:31:10 »

Armaflex är igentligen en "kylisolering" , inte särskillt bra till värme !
jag använde rörskålsisolering avsedd för värmerör, isolertjocklek 40mm.

mvh. ACE
Skrivet av: Poha84
« skrivet: 11 januari 2008, 21:25:00 »

Nu har jag isolerat de flesta rören. Varit speciellt noga med isoleringen på rören från tanken till pumpen. Det här gjorde susen. Innan jag hann färdigt så hade tempen stigit massor. Nästan till mitt inställda värde på 51 grader. Den är snart där. Innan jag pillar mer ska jag isolera alla rör. Tänkte beställa från Rinkaby. Vilken rörisolering ska jag välja? Armaflex med 13mm tjocklek. Eller den av isolerskum som är 20mm. Ett alternativ är att gå på Jula och köpa deras med 13mm. Men det känns som att jag bara lurar mig själv om jag inte tar modellen som har tjockast isolering.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 11 januari 2008, 19:59:14 »

Tack,
klarar knappt grundkursen, så överkursen får vänta.
Skrivet av: ace
« skrivet: 11 januari 2008, 16:40:43 »

Förlåt en okunnig...
men är inte pumpen varvtalsstyrd? Kontinuerligt, inte bara med tre lägen?

Det vore väl ett elegant sätt att hålla temperaturen från pumpen hög, när det blir kallare ute och huset kräver mer effekt (Om jag lärt mig något ac ace's utmärkta lektioner!)

Orsaken till denna konstiga fråga, är att jag har tre L/L som sköter värmen i kåken. Men tänkte använda en liten L/V för bakgrundsvärme på elementen och VV före spets.
om vi pratar cirkpumpen så är svaret nej !  det kan vara en utmärkt lösning vid fast kondensering/laddning av tank !
men eftersom Värmepumpen även är avsedd att kunna dockas mot ett radiatorsystem utan tank, krävs ett fast och lagom högt flöde för att hålla alla radiatorer (även de längst bort i systemet) jämnvarma !!
det där med att sänka farten på cirkpumpen ska man nog bara göra vid laddning mot tank....alternativt blödare och ytterligare en cirkpump om man kör direkt mot radiatorerna ( men det är lite överkurs.. ::) )!

mvh. ACE
Skrivet av: larryd
« skrivet: 11 januari 2008, 13:46:50 »

Förlåt en okunnig...
men är inte pumpen varvtalsstyrd? Kontinuerligt, inte bara med tre lägen?

Det vore väl ett elegant sätt att hålla temperaturen från pumpen hög, när det blir kallare ute och huset kräver mer effekt (Om jag lärt mig något ac ace's utmärkta lektioner!)

Orsaken till denna konstiga fråga, är att jag har tre L/L som sköter värmen i kåken. Men tänkte använda en liten L/V för bakgrundsvärme på elementen och VV före spets.
Skrivet av: ace
« skrivet: 11 januari 2008, 07:12:31 »

Vill inte vara elak, men det finns en annan firma som säljer denna pump, där man specar till 6kw vid +30 ºC, alltså bör den modellen då ha raketfart =högsta läge på cirk-pumpen. Fick greven denna sändning av misstag med läge 3 eller levereras dina pumpar med +30 inställt (eftersom högsta fart genom växlaren knappast kan få framledningstemp att styras upp till 45-55 ºC, oavsett hur man ställer in temp). Rätta det som jag har fel i.
visst kan du få framledning till 45-55 ºC med högsta hastighet, bara du inte förbrukar mer än pumpen levererar !
+30 inställt  Sc:,h  ? ? det väljer du ju själv i manöverdisplayen ! !
hallå kan någon förklara skillnaden för mig: större mängd vatten till en liten lägre temp alt mindre mängd vatten till en högre temp? det känns som om huset kräver mer än pumpen förmår att ge?
Helt Rätt !
finns ingen större skillnad..............så visst är det behovet som är för stort !
jag har försökt förklara det hur många gånger som helst...
vattentemperaturen sjunker tills den avgivna radiatoreffekten sammanfaller mer pumpens effekt!
stäng av en radiator åt gången tills ni hittar det kritiska effektuttaget där tempen börjar stiga !

mvh .ACE
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 11 januari 2008, 06:25:41 »

hallå kan någon förklara skillnaden för mig: större mängd vatten till en liten lägre temp alt mindre mängd vatten till en högre temp? det känns som om huset kräver mer än pumpen förmår att ge?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!