Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: säkerhetsventil  (läst 2517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
säkerhetsventil
« skrivet: 15 november 2009, 17:34:38 »
har problem med säkerhetsventil, den på varma sidan tappvatten läcker när pumpen går för vv, kommer säkert 2-3liter/dygn.

Jag har bytt den gamla mot en ny för jag trodde den var dålig men den nya läcker också, men det är bara när pumpen går för varmvatten som sagt.

har en på ingånde kallvatten och den läcker lite också men inga mängder, båda är på 9bar.

nån som vet vad som kan vara galet?

pumpen är en Nibe 1145-10 med 300l tws tank från thermia
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 15 november 2009, 18:15:52 »
Hej! Vatten som värms expanderar och eftersom vattnet fortfarande finns i samma volym (inte kan komprimeras som t ex luft) måste det kunna ta vägen någonstans. På inkommande vatten måste det alltid finnas en backventil, därför kan inte vattentrycket avlastas den vägen, utan avlastas istället via säkerhetsventilen.

Helt normalt, men med stor varmvattenberedare blir det mer som spills än med en liten. Sen beror det lite på hur stort inkommande tryck man har också och hur mycket man värmer upp det inkommande vattnet som avgör hur stort sluttryck man får. Blir det större än 9 bar då släpper säkerhetsventilen igenom det som behövs för att lätta på trycket.


Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: säkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 15 november 2009, 21:22:37 »
ok, tack för svaret, då är det inget fel iaf Thumbsup

fungerar det med en exapnsionstank att få bort problemet? Saken är den att jag har ingen golvbrunn därinne så jag har en hink för tillfället, annars får jag dra rör ut till tvättstugan och låta det rinna ut där
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: säkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 15 november 2009, 23:28:20 »
Jag tror inte att det är "tillåtet" att sätta expansionskärl på varmvattnet. Det finns nog ingen lag eller regel mot det men det är inte enligt rekomendationer från t.ex. Boverket. Boverket avråder från alla typer av blindledningar vilket ju ett expansionskärl blir.

Problemet med att sätta ett expansionskärl på varmvattnet är det kommer att vara ljummet vatten i den eftersom det inte cirkulerar. Risken är då att man får tillväxt av legionella i kärlet
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: säkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 16 november 2009, 09:10:31 »
Legionella har aldrig varit ett problem i enskilda hushåll, ett expansionskärl kan sättas på påfyllnadsröret och borde då bara vara rumstempererat som högst. Men att hitta ett expansionskärl för 9 bar blir inte billigt.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: säkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 16 november 2009, 09:27:59 »
Du kan väl sätta säkerhetsventilen på VV-ledningen i närheten av en brunn?

Jag har hela VP installationen, inkl beredare, i ett förråd där det inte finns någon golvbrunn. KV tas från tvättstugan inne i huset, och säkerhetsarmaturen sitter monterad där, med skvallerrör till golvbrunnen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: säkerhetsventil
« Svar #6 skrivet: 16 november 2009, 11:23:36 »
Legionella har aldrig varit ett problem i enskilda hushåll,

Det beror till största delen på att det sällan blir vatten stillastående någon längre period i installationerna. Med ett expansionskärl så blir det stillastående vatten som inte byts ut annat än genom ev. självcirkulation i expansionskärlet.

Men att hitta ett expansionskärl för 9 bar blir inte billigt.

Allting är relativt.

Du kan väl sätta säkerhetsventilen på VV-ledningen i närheten av en brunn?

Klart enklaste lösningen. Tänk bara på att det inte får finnas någon avstängning mellan VV beredaren och säkerhetsventilen
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: säkerhetsventil
« Svar #7 skrivet: 16 november 2009, 11:29:13 »
det löser sig, jag kan dra iväg ett rör frÃ¥n säkerhetsventilen till en brunn. Trodde inte det var normalt att trycket blev sÃ¥ högt sÃ¥ ventilen löste ut, men nu vet jag  ;)

Tackar för alla svar
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!