Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ?? (55 grader kan aldrig nÃ¥s?)  (läst 9705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Efter ett år med pumpen (EcoAir 105 + EcoEl) så är det hela tiden något nytt man funderar på. Under året har jag lärt mig en del och detta blir första vintern med lite "trimmande" på pumpen, den installerades förra November när vi flyttade in så då hade man annat att tänka på

Nu har vi haft ca -1 ute senaste dygnet och pumpen går kontinuerligt. Under pannan vägrar gå över ca 40 ºC, VP in/ut ligger konstant på 38/41. När jag kollade nu hade den gått 24h non stop men det händer liksom inget. Huskurvan på 50 och framledning på 39(39). Innetempen är OK och övre pannan ligger ca 8 grader över framledningen (som sig bör) så varmvattnet är inga problem. Men det känns som pumpen kämpar och kämpar utan att VP in någonsin går över 38 (och ökar inte VP in kan ju inte VP ut öka). Nu står nedre pannans börvärde på 44 och det kommer den aldrig nå känns det som. När jag kollade värdena precis innan stor den på en 55 graders körning, men den avbröts när jag av misstag gick in i "funktionstest"

Är detta normalt? Finns det ett max-värde som pumpen kan värma VP ut eller hur funkar det?

övre 48(46)
framl 39(39)
panna 41(55)
hetgas 85
vp in/ut 38/41 ºC
« Senast ändrad: 26 november 2010, 11:18:20 av mmr »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #1 skrivet: 25 november 2010, 21:37:42 »
Jodå, när det blir varmare ute så ska du se att VP-in ökar.
Men nu har den kommit i ett läge där VP:ns effekt räcker precis till att hålla framledningstempen.
Blir det kallare så kommer shunten att öppna mot övre delen av pannan och elpatron får hjälpa till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #2 skrivet: 25 november 2010, 22:17:53 »
Tack för svaret. Misstänkte nästan att det var så, men det verkade bara skumt att det inte hände någonting... När jag gick ner och kollade igen så hade däremot övre pannans temp ökat och nedre pannan sjunkit, likaså framledningen. Shunten var öppen (det är den väl när den "räknar ner"). Då skall väl som du skriver tempen öka i nedre pannan? Det känns som det är tvärtom? VP in/ut hade sjunkit en grad...

Övre 49(46)
Framl 36(39)
Panna 39(44)
VP in/ut (37/40)

Det finns ju ingen anledning att övre pannan skall ha 10 grader högre temp än nedre eller?

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #3 skrivet: 26 november 2010, 08:18:53 »
Har kollat pannan från och till, innan jag gick och la mig och nu i morse

Jag får känslan av att pannan aldrig "kommer i mål" på 55 ºC körningen, trots eltilskott, tycker inte det händer mycket i nedre pannan. Övre pannan var nu på 49-50, men nedre bara på 40, full effekt på pumpen, och jag såg även att vp in/ut hade stigit till 40/43. Framledning fortfarande OK

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 08:35:46 »
Har kollat pannan från och till, innan jag gick och la mig och nu i morse

Jag får känslan av att pannan aldrig "kommer i mål" på 55 ºC körningen, trots eltilskott, tycker inte det händer mycket i nedre pannan. Övre pannan var nu på 49-50, men nedre bara på 40, full effekt på pumpen, och jag såg även att vp in/ut hade stigit till 40/43. Framledning fortfarande OK

Din pump har nått sin balanspunkt, dvs huset förbrukar lika mycket energi som pumpen avger, därför kan inte den nedre pannans temperatur stiga. Den övre pannan ska bara spetsa upp framledningstempen så mycket att börvärdet kan hållas. Elpatronen som du har igång nu värmer bara den övre pannan.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #5 skrivet: 26 november 2010, 09:15:25 »
OK, så den eluppvärmda övre delen shuntas direket ut till framledningen när det behövs? Jag trodde att man alltid tog framledningen från nedre delen (dvs att det varma vattnet från övre pannan först behövde flyttas ner)

Jag förstår då inte 55 graders körningarna, varför körs dessa om nedre pannan omöjligt kan bli 55 grader? (Pumpen kan inte skapa vatten varmare än ett 40-tal grader, och den övre varmare pannan shuntar ändå ut direkt till framledningen)

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #6 skrivet: 26 november 2010, 10:40:37 »
Pumpen är programmerad att köra till 55-grader var fjärde start, att den inte klarar av det spelar ingen egentligen roll eftersom all värme den genererar ändå behövs och går åt på en gång. Tror pumpen ger upp 55-graders körningen efter ett tag och går tillbaka till vanliga börvärdet igen. Vet dock inte hur denna logik fungerar och hur länge den försöker.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #7 skrivet: 26 november 2010, 10:46:51 »
Har en liknande situation som du även min installerades förra året. Förra året klarade pumpen ned till ca-5 utan att vilja börja öppna shunten, nu i år vill den öppna den redan vid -1.
Jag tror att 105:an är en alldeles för klen pump, dom såkallade 55 graderskörningarna blir aldrig mer än 50 grader eftersom den stoppar vid VPin 48grader.

Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ??
« Svar #8 skrivet: 26 november 2010, 11:17:36 »
Den där logiken kanske någon kan reda ut?

Jag kan nog också påstå att så här ett år senare vet jag inte om jag är helt nöjd med 105'an, vet inte om 107 hade gjort ett bättre jobb, men både CTC och installatören tyckte inte det fanns anledning att gå upp till 107'an.

Jag tycker inte vi har något brutalt värmebehov och känner väl mig lite "lurad" (i brist på bätte ord), men jag hade inte förväntat mig att pumpen skulle gå non-stop (24h drift 0 starter) för att hålla värmen vid 0-gradigt. Men jag kanske hade en allmänt förskönad bild av värmepumpen som koncept eller så skulle jag kanske behövt en fetare pump?







Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
I verkligheten kommer man aldrig upp i 55-grader även om det är mitt i sommaren och varmt ute. Så fort returtempen når 48 grader stängs pumpen ner. I bästa fall får jag 52 grader i nedre tanken och max 48 grader i övre tanken utan elspets. Jag tycker det är lite tveksam marknadsföring att prata om 55-grader när det bara är i teorin som man klarar det. Äldre versioner av pumpen verkar klara mer än 48-grader i retur dock.

Min pump klarar att värma huset utan elpatron till -1 grad sen är det elpatron som gäller. Jag skulle med facit i hand valt en 109a.

Det roliga är att trots min utbyggnad på närmare 100 kvm (ny övervåning med golvvärme) så är elförbrukningen nästan identisk. Pumpen klarade sig själv till -1 grad tidigare och -1 nu. Framledningstempen vid 0 har gått från 40 grader till 32 tack vare tilläggsisolering. Pumpen är nog bra mycket effektivare när den får jobba mot en lägre temperatur.
« Senast ändrad: 26 november 2010, 14:20:41 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Ja uppvärmningen är inga problem ner till nollan, och egentligen inte varmvattnet heller. Men med tanke på att vi har ett ganska litet hus (som visserligen är ganska dåligt isolerat) och att vi bor i Skåne så hade jag nog förväntat mig mer.

32 grader vid nollan låter ju jäkligt trevligt. Det blir väl till att hitta de värsta värmeläckorna och isolera. Tyvärr är det väl vinden då och det kan ju få allehanda konsekvenser med fukt och mögel om man börjar rota runt där alldeles för mycket. Till våren skall i alla fall delar av källaren dräneras och isoleras och förhoppningsvis de sämsta fönsterna bytas.
« Senast ändrad: 26 november 2010, 12:20:02 av mmr »

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ni som har en nyare EcoAir (med programversion 09-09-17), tänk på att ni kan koppla bort 55-graderskörningen om ni inte vill ha den. Under menyn "Inställningar" finns en rad "VV-höjning" som kan ändras mellan "Ja" =55 graderskörningar och "Nej" = inga 55 graderskörningar.
Under vinterhalvåret kopplar jag bort denna, eftersom de vanliga körningarna värmer varmvattnet tillräckligt. Och då går inte heller VP dygnet runt.
I och för sig så säger ju CTC att det inte har någon betydelse att VP går hela tiden. Men man kan ju undra varför CTC har ändrat i programmet så att man kan ta bort 55-graderskörningarna. På min fråga till CTC om detta när jag köpte den nya programvaran svarade man att många inte vill (behöver) inte ha 55 graderskörningarna eftersom man klarar varmvattnet i alla fall.

Innan jag bytte till den nya programversionen gjorde jag så att jag sänkte Max VP till t.ex 50 grader eller lägre för att inte VP:en skulle gå hela tiden.

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En annan sak att ha i åtanke är att huset drar mycker mer energi tidigt på uppvärmningsässongen då det är fuktigt, lite eller ingen snö som isolerar tak/mark och som nu dessutom blåsigt, huset fröbrukar helt enkelt mer energi på hösten än mitt i vintern.
Men visst, en 5 kW luft/vattenvärmepump är inte så mycket att hänga i julgran när det blir så kallt att den måste avfrosta då och då.
Mindre än en 7:a skall man nog inte ha om man har ett hus som förbrukar mer än typ 12 000 kwh/år för värme och tappvarmvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Tycker det låter som att ni ska sänka hastigheten på VP cirkpumpen ett snäpp eller två.
För att komma upp i 55 grader så måste skillnaden mellan VPin och VPut vara ca 7 grader. Annars finns inte ens en teoretisk chans att komma upp i varmvattentemp innan den bryter på 48ºC retur.
Jag kör alltid min vp cirkpump så och tycker att värmepumpen i alla fall ger ordentligt med värme ned till -10, även om den inte orkar hålla tempen uppe på VBfram utan stöttning från pannan.


Mvh
« Senast ändrad: 26 november 2010, 18:35:06 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det beror på vad man vill...

och vad man har för förväntningar. En elpanna (tex Ecoel) mÃ¥ste man naturligtvis alltid ha för varmvattnet och för   radiatorsystemet. En LV (tex Ecoair) har man enbart för att spara pengar pÃ¥ elräkningen. Enklast, bäst och dyrast är att alltid köra med elpatron.

Med en Ecoair 105 spar man cirka 4kr/kompressortimme (I kombination med Ecoel litet mindre). Hade jag haft en större modell av Ecoair så hade jag sparat litet mer per timme, men kört mindre antal timmar/år. Det är just nu (när utetempen går under -5 ºC) och min lilla Ecoair 105 går 24h/dygn och en annan värmekälla behövs, som en större Ecoair skulle vara lönsam. Men bara mellan utetempar -5 ºC och -15 ºC.

Under -7 ºC så har verkningsgraden för Ecoair minskat rejält, och effekten sjunker dessutom. Så besparingen i kronor per kompressortimme sjunker dramatiskt. Därför är det inte så enkelt som att bara säga att allt fixar sig med en större LV pump. Den kostar naturligtvis mer i inköp, och man måste spara tillbaka pengarna på kanske 5 år. (Annars är det enklare och bättre att köra elpatronen när det blir riktigt kallt.)

En annan variant är att komplettera Ecoair med en värmekälla som har lägre driftskostnad än elpatronen, men ger bättre verkningsgrad och effekt vid låga temperaturer. Tex en vedbrasa eller en luft/luft värmepump.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Alltid ny och intressant information och tankar, kul.

"Ni som har en nyare EcoAir (med programversion 09-09-17), tänk på att ni kan koppla bort 55-graderskörningen "

- Hur får man den? Måste man köpa den? (Pris). Finns det några andra förbättringar?

"Mindre än en 7:a skall man nog inte ha om man har ett hus som förbrukar mer än typ 12 000 kwh/år för värme och tappvarmvatten."

- Ja vi ligger väl runt det där. Förbrukade ca 9000kwh el förra året inklusive hushållsel, sen vet jag inte hur mycket av de 9000kwh som driver kompressorn och i sin tur levererar energi (1-4kwh / kWh instoppad el) men det kan man ju räkna ut.

"Tycker det låter som att ni ska sänka hastigheten på VP cirkpumpen ett snäpp eller två. För att komma upp i 55 grader så måste skillnaden mellan VPin och VPut vara ca 7 grader. "

- Enligt instruktionen så är 3 grader den diff man 105 skall ge när man kontrollerar installationen. När du menar cirkpump, menar du då det CTC kallar laddpump (dvs pumpen som cirkulerar mellan panna och pump)? Jag tror jag sänkte den från nivå 2 till 1 i somras efter tips om att för kraftig skiktning kör pumpen i onödan och jag inbillar mig att det hjälpte, däremot ökade jag nog den till nivå 2 i samband med att pumpen började gå ur "sommarläge". Men jag har svårt att se några 7 graders diff inträffa... Men det kan vara värt ett försök

"En annan variant är att komplettera Ecoair med en värmekälla som har lägre driftskostnad än elpatronen, men ger bättre verkningsgrad och effekt vid låga temperaturer. Tex en vedbrasa eller en luft/luft värmepump."

- Ja det var ju tanken, men det kommer ju alltid annat mellan... En braskamin och förbättrad isolering på sina platser skulle nog kunna göra sitt. Jag har egentligen inget emot att ta kostnaden, mitt hus kostar vad det kostar att värma upp.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0

"Tycker det låter som att ni ska sänka hastigheten på VP cirkpumpen ett snäpp eller två. För att komma upp i 55 grader så måste skillnaden mellan VPin och VPut vara ca 7 grader. "

- Enligt instruktionen så är 3 grader den diff man 105 skall ge när man kontrollerar installationen. När du menar cirkpump, menar du då det CTC kallar laddpump (dvs pumpen som cirkulerar mellan panna och pump)? Jag tror jag sänkte den från nivå 2 till 1 i somras efter tips om att för kraftig skiktning kör pumpen i onödan och jag inbillar mig att det hjälpte, däremot ökade jag nog den till nivå 2 i samband med att pumpen började gå ur "sommarläge". Men jag har svårt att se några 7 graders diff inträffa... Men det kan vara värt ett försök

Jag har en 105:a och EcoEl precis som du. Jag kör laddpumpen på läge 1 och kommer aldrig upp i 7 graders differens mellan VPin och VPut. 5-6 ºC diff är det jag haft som mest. Men det är ju att föredra framför 3-4 ºC diff, eller hur?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
 En EcoAir 105 ska ligga pÃ¥ 2,5º vid -5, 3º vid 0 och 4º vid +5 som diff mellan VP in/ut. Det finns en tabell bak i manualen som visar differensen för olika pumpar och temperaturer.

Att pumpen aldrig kommer upp i rätt temperatur trots att den går, beror på att huset tar mer värme från pannan än vad pumpen klarar att tillföra. Det är en för klen pump för rådande temperaturer.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tydligen andra siffror i nya manualerna, mina siffror är från min egen manual från 2006. I min är det ganska markant skillnad mellan en 105:a och en 107:a, det är det inte här.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tycker det låter som att ni ska sänka hastigheten på VP cirkpumpen ett snäpp eller två.
För att komma upp i 55 grader så måste skillnaden mellan VPin och VPut vara ca 7 grader. Annars finns inte ens en teoretisk chans att komma upp i varmvattentemp innan den bryter på 48ºC retur.
Jag kör alltid min vp cirkpump så och tycker att värmepumpen i alla fall ger ordentligt med värme ned till -10, även om den inte orkar hålla tempen uppe på VBfram utan stöttning från pannan.

Skillnaden mellan VP in/ut behöver inte alls vara 7º för att pumpen ska värma pannan till 55º. Min pump värmer utan några som helst pannan till 55º med en diff på 4-5 grader. Det är skiktningen i tanken som gör att temperaturen hålls nere på VPin. Att pumpen bryter på för hög returtemperatur beror nästan alltid på att det kommer för varmt vatten tillbaka från radiatorerna när framledningen kräver högre temp. Sedan kan man ju undra var givarna sitter, i sommardrift går ju alltid pumpen till 55º och startar vid 50º, då borde ju alltid VPin vara minst 50º.

erp
« Senast ändrad: 27 november 2010, 14:32:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Jag flyttade ner laddpumpen till ettan igen och har nu konstant haft 4 graders diff på vp in/ut.

Erp, om pumpen bryter för att man får för varmt vatten tillbaks, vad är då fel? Har man underdimensionerat system eller? Jag är för tillfället (-3 ute) nöjd med innetempen, nöjd med vattentempen och det ser ut som att det funkar med endast minimal elspets.
« Senast ändrad: 27 november 2010, 12:54:45 av mmr »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man har ett radiatorsystem som kräver för hög framledningstemperatur, om man vill att pumpen ska gå. Jag har själv radiatorer dimensionerade för olja och vid 7-8 minusgrader värmer elpatronen till över 60º och shunten tar vatten från övre pannan. Ofta går pumpen ändå, men kommer det för varmt vatten från radiatorerna så bryter pumpen på för hög retur.
Har man radiatorer som klarar att hålla huset varmt med en framledningstemperatur under 45º får man inte sådana problem.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ang ny programvara

Man kan köpa den nya programvaran (ett chips som installeras i EcoEl) direkt från CTC.
Kostnad förra året 550 kr inkl moms o frakt.
Kontakta "monika.andersson@enertech.se" på CTC

Några andra funktioner än detta med 55-graderskörningen har jag inte upptäckt.

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Ok, vårt system behöver ingen jätteframledningstemp nu, ligger på ca 39 för att hålla 21 inne vid -3 ute.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Ang ny programvara

Man kan köpa den nya programvaran (ett chips som installeras i EcoEl) direkt från CTC.
Kostnad förra året 550 kr inkl moms o frakt.
Kontakta "monika.andersson@enertech.se" på CTC

Några andra funktioner än detta med 55-graderskörningen har jag inte upptäckt.

sgolsson

jag slapp betala för mitt chip.....

Utloggad Stenehed

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Till vilka versioner fungerar "chippet"??

Är det värt och köpa det?
CTC EcoAir 109/ EcoEl installerad 2006. Funai LLpump ovanplan.Kamin.
Gammal kombipanna Ecotec pelletsbrännare. 130+100 kwm 2 plan.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
manualen
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=6040b3df-1c31-4164-b882-0b62d0b1518e&MediaArchive_ForceDownload=true

sid 20

Det är säkert....

som erp säger, att om en felfri Ecoair inte når 55 ºC så beror det endera på att pumpen inte orkar ge tillräckligt med värme för husets behov just då. Eller att den får tillbaka för varmt vatten från radiatorerna så att den stänger vid 48 ºC på returen. (Dvs husets radiatorsystem kräver en hög framledningstemp eller att radiatorflödet är högre än rekommenderat)

Osäker är jag däremot på tabellen...

Tror att den har två syften:

-Dels att ge en fingervisning till installatören hur man enkelt ställer in rätt flöde genom pumpen.
-Dels för att ungefärligt kunna kolla att pumpen ger utlovad effekt.

Bästa verkningsgraden och högsta effekten får man naturligtvis genom att ha så låg temperatur som möjligt på radiatorvattnet som går in i pumpen. För att åstadkomma det så kan man sänka hastigheten på cirkpumpen. Men kör jag cirkulationspumpen på för låg hastighet så får jag varningslarmen "Lågt flöde" från min Ecologic. (Dvs styrlogiken börjar bli orolig att pumpen kanske producerar mer värme än vad radiatorvattnet hinner kyla bort. Nästa steg är att pumpen stannar på Högtryckspressostat eller Hetgas).
Dessutom blir ju tempen på radiatorerna lägre vid lägre flöde, och radiatorernas avgivna värme minskar även om pumpen ger litet högre effekt.

Så min amatörmässiga slutsats är att det finns ett ganska "platt" optimum, om man vill försöka klämma ur maximal värme ur en Ecoair 105. Kanske är det därför CTC på slutet elegant klämmer till med "Avvikelser uppåt och nedåt på några grader kan förekomma utan att det behöver vara något fel".
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
OK i mitt fall handlar det inte om returtempen skall vara för hög eftersom det för tillfället är 39-40 gradigt vatten som går ut.

Jag tror nog bara att jag tycker det är konstigt att framledningen är ca 40, jag har ställt in övre panna att hålla 40 (nu vet jag att det ignoreras vid vinterkörning), ändå försöker pannan värma till 44 och övre pannan skall hållas på ca 47 (7 grader över framledningen)

I min värld borde ju inte övre pannan vara över den temp jag själv har satt (eller matcha framledningen) varför skall övre pannan spetsas med el-värme till 47 grader om bara 40 behövs i framledningen?

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
I min värld borde ju inte övre pannan vara över den temp jag själv har satt (eller matcha framledningen) varför skall övre pannan spetsas med el-värme till 47 grader om bara 40 behövs i framledningen?

Du behöver varmvatten

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Övre pannan är ju bland annat till för att säkra varmvattenkomforten och funkar i princip som en varmvattenberedare enligt tillverkaren. Elpatronen har två börvärden, ett som sätts av systemet till 7º över framledningens börvärde för att säkra värmen till huset och ett som sätts av användaren i inställningarna för att få tillräckligt med varmvatten. Det högsta av dessa två värden gäller, och patronen värmer från börvärdet och 3º upp. Är börvärdet exemelvis 44º så håller patronen elpannan mellan 44 och 47 grader. I detta fallet går inte patronen in, såvida inte det inställda värdet kräver det, pumpen klarar att hålla övre pannan runt 50º såvida inte huset kräver mer väme än vad pumpen klarar att leverera.

//Ronnie
« Senast ändrad: 28 november 2010, 23:12:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Fullt införstådd med att jag behöver varmvatten, men jag har pannan på 40 grader med extra vv en timme på morgonen för att hantera att vi båda kan duscha. Detta har fungerat bra hela sommaren.

Om framledningen endast är t.ex. 39-40 grader vid rådande omständigheter, så förstår jag inte varför övre pannan måste vara 7 grader varmare, dvs 46-47 när jag inte behöver 47grader för VV? Just nu kan den bara nå 47 grader genom elspets och det är väl det jag hänger upp mig på.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det beror nog på att man vill vara säker på att allt funkar även för folk som aldrig rör pannan. Min pump klarar i stort sett alltid att hålla övre pannans börvärde utan patron vid framledningstemperatur runt 40º. Jag hade patronen inkopplad under hela oktober och det gick 13 kWh för hela månaden. Jag kör alltid med patronen nollad så länge jag inte tror att den behövs för värmens skull.

Men att patronen går in som den gör, är säkert ett sätt att få allt att funka även för folk som aldrig rör något på inställningsmenyn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Kan ju mycket väl vara så och det är väl bara att acceptera. Hade ändå varit trevligt om man kunde låta ens egen inställning av övre pannan låta vara gällande även på vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!