Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta vs effekt  (läst 3961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Delta vs effekt
« skrivet: 07 februari 2012, 10:18:33 »
Det bara slog mig igår. Man säger att man ska justera in delta över radiatorerna till typ 7-8 gr. Och man kan räkna ut avgiven effekt med formeln P=delta*flöde*4,18. Men om flödet över vp är konstant, vilket det väl oftast är i en anläggning måste ju allså deltat ändras för att ändra effekten. Vid vilken temperatur ska man isåfall justera in deltat? Eller vad har jag missat?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Delta vs effekt
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2012, 12:11:56 »
Det bara slog mig igår. Man säger att man ska justera in delta över radiatorerna till typ 7-8 gr. Och man kan räkna ut avgiven effekt med formeln P=delta*flöde*4,18. Men om flödet över vp är konstant, vilket det väl oftast är i en anläggning måste ju allså deltat ändras för att ändra effekten. Vid vilken temperatur ska man isåfall justera in deltat? Eller vad har jag missat?
Du ändrar levererad medeleffekt med längre eller kortare körtider. VP är en on-offmaskin.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Delta vs effekt
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2012, 18:10:36 »
Och om jag fattar frågan rätt så...

Flödet är inte helt konstant när man skruvar ned flödet över radiatorerna. Säg att man har radiatorernas justeringar helt öppna, då får man ett lågt delta och högt flöde men när man strypt hela systemet kommer flödet vara minskat pga att mottrycket ökat.

Om du räknar fram flödet genom att tex köra elpatron och anta/mäta specifierad eleffekt, och därefter kör VP:n för att få fram effekten på VP:n så är ju flödet oförändrat mellan körningarna...det är en sak, en annan är att trimma flödet så att du får rätt delta över VP.
Egentligen är det sÃ¥ att när man ställer raddarna för ett delta pÃ¥ tex 7 grader sÃ¥ är det egentligen inte tempfallet över raddarna som gör att det blir delta 7 över VP, utan det är att flödet blivit precis rätt för att VP:ns avgivna effekt ger resultatet 7 graders temperaturhöjning.  Ökat flöde = minskat delta, och tvärtom sÃ¥ länge effekten är rätt.

Dock; skulle du veta exakt flöde skulle du kunna räkna fram att VP:s avgivna effekt (dvs flöde*delta) blir bäst i förhållande till driveffekten vid 7-8 graders delta( om vi förutsätter att den praxisen stämmer...)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta vs effekt
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2012, 18:23:27 »
Du ändrar levererad medeleffekt med längre eller kortare körtider. VP är en on-offmaskin.
Jo, det förstår jag. Men jag har ju tank och kör ut i närheten av börvärde hela tiden. Vid samma flöde hela tiden då allt är fast instrypt. Igår när det var -5 ute räknade jag ut att raddarna gav 3500w. (0,17*5*4,18). Det jag inte förstår riktigt är att för att få ut 7000w måste allså deltat fram/retur dubblas? Temperaturen är ju ingen faktor i ekvationen.
Jag känner själv att jag tänker fel nåonstans men ser inte var... Sc:,h
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Delta vs effekt
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2012, 19:34:10 »
Hur vet du att du har 0,17 kg/s i flöde? Jag antar att svaret är flödesgivare...Du blandar inte ihop effekt (W) med energi (J eller kWh som du läser av på elmätaren)? Om pumpen levererar 7 kW i en timma= 7 kWh på elräkningen. 7 kW med 50% drifttid=3,5 kWh på elräkningen
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Delta vs effekt
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2012, 20:26:43 »
Jo, det förstår jag. Men jag har ju tank och kör ut i närheten av börvärde hela tiden. Vid samma flöde hela tiden då allt är fast instrypt. Igår när det var -5 ute räknade jag ut att raddarna gav 3500w. (0,17*5*4,18). Det jag inte förstår riktigt är att för att få ut 7000w måste allså deltat fram/retur dubblas? Temperaturen är ju ingen faktor i ekvationen.
Jag känner själv att jag tänker fel nåonstans men ser inte var... Sc:,h

Ligger inte tanken i serie mellan värmepumpen och radiatorerna så kan du ju ha ett flöde mellan vp och tank och halva detta flöde ut från tank till radiatorerna. Då blir deltat samma mellan vp och tank och tank och radiator.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta vs effekt
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2012, 20:38:42 »
Hur vet du att du har 0,17 kg/s i flöde? Jag antar att svaret är flödesgivare...Du blandar inte ihop effekt (W) med energi (J eller kWh som du läser av på elmätaren)? Om pumpen levererar 7 kW i en timma= 7 kWh på elräkningen. 7 kW med 50% drifttid=3,5 kWh på elräkningen
Det vet jag på ett ungefär genom att kolla i flödesdiagrammen för vald pump och vald pumpkurva samt jämföra med aktuell föbrukning på pumpen. Det är en Alpha2.
Jag är väl bevandrad med vad enheterna betyder så där blandar jag inte ihop något. Jag bygger mitt resonemng på den kända formeln
Avgiven effekt(kW)=Framledningstemperatur( ºC)-Returledningstemperatur *4,18*Flöde(l/s)

Där 4,18 är vattens specifika värmekapacitivitet och anges i kJ/kgK (kilojoule per kilogram och Kelvin)
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Delta vs effekt
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2012, 21:24:05 »
Igår när det var -5 ute räknade jag ut att raddarna gav 3500w. (0,17*5*4,18). Det jag inte förstår riktigt är att för att få ut 7000w måste allså deltat fram/retur dubblas? Temperaturen är ju ingen faktor i ekvationen.
Jag känner själv att jag tänker fel nåonstans men ser inte var... Sc:,h

Ger din VP 7kw ? lämnar värmesystemet 3.5kw vid de förhÃ¥llanden som rÃ¥dde dÃ¥?  ....dÃ¥ borde pumpen ha gÃ¥tt ungefär halva tiden.
DÃ¥ ger mer effekt än värmesystemet gör av med sÃ¥ stiger ju fram- & returledning under pumpens körcykel... pumpen avger hela tiden dina 7kw (deltat gÃ¥nger flödet ska bli värmepumpens avgivna effekt)  men du lagrar lite energi i ökad framledning.   När kylan ute gör att VP precis räcker till avger pumpen 7kw och radiatorerna ocksÃ¥ 7kw. Radiatorsystemet avger mer effekt (än  de tidigare 3.5Kw) eftersom tempskillanden mellan rummet och radiatorn ökar. Flödet och deltat är samma hela tiden när VP:n gÃ¥r, eftersom VP avger en konstant effekt.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta vs effekt
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2012, 22:48:13 »
Ger din VP 7kw ? lämnar värmesystemet 3.5kw vid de förhÃ¥llanden som rÃ¥dde dÃ¥?  ....dÃ¥ borde pumpen ha gÃ¥tt ungefär halva tiden.
DÃ¥ ger mer effekt än värmesystemet gör av med sÃ¥ stiger ju fram- & returledning under pumpens körcykel... pumpen avger hela tiden dina 7kw (deltat gÃ¥nger flödet ska bli värmepumpens avgivna effekt)  men du lagrar lite energi i ökad framledning.   När kylan ute gör att VP precis räcker till avger pumpen 7kw och radiatorerna ocksÃ¥ 7kw. Radiatorsystemet avger mer effekt (än  de tidigare 3.5Kw) eftersom tempskillanden mellan rummet och radiatorn ökar. Flödet och deltat är samma hela tiden när VP:n gÃ¥r, eftersom VP avger en konstant effekt.
Min vp ger 8 nominellt men snarare 9 kW med hänsyn till brinetemp. Däremot har jag bara raddar för att avge 7 kW. Därav min 400l tank för att kunna ta emot pulvret. Det är ur detta perspektiv min frågeställning kommer då jag vill optimera flödena på rad resp vp sida för bäst gång vid svinkyla.
Men frågan i sig var ju ganska specifik och ditt påstående ovan, som låter mycket logiskt, om att energiavgivningen ökar med ökad skillnad mellan framlednings och rumstemp framstår ju som konstigt när man använder sig av ovan nämnda formel. Dessa faktorer finns ju inte med. Bara skillnad mellan fram och retur. Men dessa faktorer kanske är proportionella?
Egentligen är min fundering om det är intressant med deltat och i så fall vid vilken utetemperatur när man kör arbetstank.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Delta vs effekt
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2012, 06:43:41 »
Deltat ökar så klart när framledningen ökar eftersom radiatorerna avger mer effekt ju varmare dom är i förhållande till rummet. Konstigt vore väl annat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!