Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat , inställningsproblem  (läst 13019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pronic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bohus-Björkö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia Diplomat , inställningsproblem
« skrivet: 26 december 2008, 19:31:00 »
HEJ , och tack för ett underbart forum !
Jag har en relativt nyinstallerad Thermia Diplomat 8 , som fungerat kanon. Jag har intallerat en hemmaknåpad logger på den och försökt trimma efter alla konstens regler som jag funnit i detta forum.

Nu till min fråga, Under julafton fick pannan sitt största elddop hittills med mycket duschar, och varmvatten som användes.
Jag kunde naturligvis inte hÃ¥lla mig undan frÃ¥n pannrummet  :D , Och blev mycket överraskad när jag ser en symbol jag aldrig sett tidigare i displayen ,den fruktade blixten -pannan gÃ¥r pÃ¥ tillsats!!?? tittade pÃ¥ integralen.. -1100  :o

Vad jag kan utröna ur loggningen är att integralvärdet kommer av att den startat pÃ¥ hysteresen  (13grader) för värmepumpen och hysteresen för tillsats (15grader) dÃ¥ framledningen till radiatorerna rasat när den varit syselsatt med att göra varmvatten.
Vad jag förstÃ¥r lägger den dÃ¥ ihop integral A1 (220) med intergral A2 (850) och därav har jag fÃ¥tt mitt knepiga integalvärde (~ -1100) stämmer detta ? 

Min fråga är ju då , om den ska beta av 1100 integralminuter kommer den med största säkerhet stanna på hysteresen igen då framledningstempen stiger rätt så snabbt i min anläggning. Är det tänkt så eller har jag gjort nån tankevurpa här ?
Finns det nåt sätt att slippa detta problem i framtiden? jag stoppade tillsatsen denna gång genom att ställa hysteresen till 1 så integralen hoppade till 0 igen så fort den nådde börvärdet+1 på framledningen. ändrade sedan tillbax den till 13.

Mina ändrade inställningar är:

Kurva 37
Integral A1 = 220
Hysteres = 13
Integral A2 = 850
Hysteres = 15

Varmvattenstart = 40
Varmvattentid = 40
Värmetid = 20

Tack på förhand / Andreas

Bifogar loggfiler från den 24dec och en "vanlig" dag 25dec.




 
Eternitvilla från -66 i Gbg´s norra skärgård, Thermia Diplomat 8kw, 185m aktivt hål, installerad juli 08, 2rörs radiatorsystem med 100l volymtank. 180m2 uppvärmd yta, inkl uppvärmd källare.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #1 skrivet: 26 december 2008, 21:17:48 »
Hej,
du kanske kan labba lite med att ställa ner varmvattentiden lite, och kanske ställa upp värmetiden. Då borde den hinna med att köra lite mer värme till huset mellan varmvattenkörningarna.

/Lars
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad pronic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bohus-Björkö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #2 skrivet: 26 december 2008, 21:29:43 »
hej fila !
det skumma i detta är att jag stod o tittade i temperaturmenyn på varmvattentempen, som var 50grader vid tillfället, sekunden efter startade den för att göra varmvatten?? , använder den en annan givare för varmvattenstart än den som syns under menyn temperatur? startvärdet för varmvattnet är ju 40 grader, så den borde väl inte toppa upp vid 50grader ?
Eternitvilla från -66 i Gbg´s norra skärgård, Thermia Diplomat 8kw, 185m aktivt hål, installerad juli 08, 2rörs radiatorsystem med 100l volymtank. 180m2 uppvärmd yta, inkl uppvärmd källare.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #3 skrivet: 26 december 2008, 21:37:53 »
Hej,
startgivaren sitter ca 2/3 ner från toppen. Temperaturen på den ser du
under varmvatten på servicemenyn. Så den temperaturen kan ju vara betydligt lägre när man tappat lite vatten och det har skiktat sig i beredaren.
Om du har en nyare modell så kan du dock ställa ett "viktat" startvärde mellan startgivaren och toppgivaren. Ligger under samma meny och heter "VIKT VV TEMP"

Hälsningar Lars
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad pronic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bohus-Björkö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #4 skrivet: 26 december 2008, 21:45:25 »
Ok!
Den parametern har jag, men jag fick för mig att den var låst, får kolla upp detta igen.
Detta var nytt för mig , det förklarar ju en del av varmvatten-starterna i alla fall  :)

tusen tack så länge !

EDIT: sprang ner i källaren o kollade, parametern "VIKT VV TEMP  = 49 ºC"
finns under service/varmvatten , men går inte att ändra , markören stannar på raden ovanför, så parametern kan inte markeras.
Vad betyder det här nu dÃ¥ ? startar pumpen dÃ¥ startgivaren 2/3 delar ner i tanken nÃ¥r 49  ºC?

EDIT (IGEN): sprang upp och rotade fram manualen; saxat ur dito:
"VIKT VV TEMP"  (HGW styrning) Beräknade värdet av varmvattengivaren viktat mot toppgivaren
"INFL STARTGIV." (HGW styrning) Varmvattengivarens inflytande jämfört med toppgivarens vid start av varmvattenberedning

HGW styrning ? det är väl bara G2'an som använder detta eller ?

 

/andreas
« Senast ändrad: 26 december 2008, 22:12:43 av pronic »
Eternitvilla från -66 i Gbg´s norra skärgård, Thermia Diplomat 8kw, 185m aktivt hål, installerad juli 08, 2rörs radiatorsystem med 100l volymtank. 180m2 uppvärmd yta, inkl uppvärmd källare.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #5 skrivet: 30 december 2008, 23:12:03 »
Hej.
Viktat VV står för summan av, grundinställning, startgivarens värde till 65% och följdaktligen toppgivarens värde till 35%. Detta har man infört för att få ner antalet vv starter, det kan ju finnas mer varmvatten i beredarens topp och då behöver man ju inteköra en kort laddning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2009, 20:03:26 »
Vilken topptemp når din pump vid kontinuerlig värmedrift?

Höj integralen så pumpen inte styr "på" den. Det slår ut gradminutstyrningen
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pronic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bohus-Björkö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2009, 18:17:14 »
Hej bertil,

Vilken topptemperatur jag fÃ¥r vid kontinuerlig drift vet jag inte, detta är första vintern med nya pannan och hittills har den inte gÃ¥tt kontinuerligt ,utan legat pÃ¥ i snitt 10-12 starter per dygn   (har haft som mest -9  ºC hittills i Ã¥r) ,
Om det är bra eller dåligt vet jag inte , finns det nån generell utetemperatur när pumpen skall gå över och gå kontinuerligt ? Sc:,h


"Höj integralen så pumpen inte styr "på" den. Det slår ut gradminutstyrningen"

Menar du hysteresen ? i så fall har jag gjort det och samtidigt labbat lite värmetiderna som Fila var inne på i ett tidigare inlägg.
Verkar som dom värsta "dipparna" i integralen försvunnit i alf.

Höjde Hysteres A1 från 13 till 15
Sänkte Integral A1 från 220 till 170

Höjde Hysteres A2 från 15 till 18
Integral A2 = 850

Varmvattentid sänktes från 40 till 30
Värmetid höjdes från 20 till 30

Vad tror ni om detta ?


/hälsningar Andreas


 
Eternitvilla från -66 i Gbg´s norra skärgård, Thermia Diplomat 8kw, 185m aktivt hål, installerad juli 08, 2rörs radiatorsystem med 100l volymtank. 180m2 uppvärmd yta, inkl uppvärmd källare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2009, 14:12:49 »
Naturligtvis menade jag hysteres, bra att höja den lite.
Du har en rejäl pump som kommer att gå billigt, men duschar man nog länge samtidigt med kyla så kan det bli eldrift.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pronic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bohus-Björkö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat , inställningsproblem
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2009, 23:21:43 »
Jag lyfter pÃ¥ hatten och tackar för hjälpen !  *vinkar*
Eternitvilla från -66 i Gbg´s norra skärgård, Thermia Diplomat 8kw, 185m aktivt hål, installerad juli 08, 2rörs radiatorsystem med 100l volymtank. 180m2 uppvärmd yta, inkl uppvärmd källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!