Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?  (läst 5969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« skrivet: 09 november 2013, 09:25:28 »
Jag ska införskaffa mig en luft/vatten-värmepump och funderar lite på elpatronens funktion. Har inte bestämt mig för vilken pump jag ska välja, har kikat både på en billig Sfinx och en dyrare Mitsubishi W85. Dock funderar jag på elpatronens vara eller inte vara i sammanhanget. Min tanke är att ansluta värmepumpen till mitt vattenburna radiatorsystem och elda med ved i vedpannan med tillhörande acc-tankar när inte vp orkar värma utan elpatronens inverkan. Men går det att öht. köra värmepumpen utan att koppla in dess elpatron? Eller är det något som funktionsmässigt blir lidande?
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2013, 09:55:54 »
Värmepumpen har ingen elpatron. Det är tanken som har elpatron. Och du kan ju ansluta en fristående LVVP (exv CTCs EcoAir) till ett befintligt radiatorsystem utan att överhuvudtaget ha en tank, men det förutsätter att du kan cirkulera varmt vatten ut genom VPn när det är så kallt att den inte går, för att inte rören i VPn ska frysa.
Om du redan har acctankar handlar det bara om att hitta bästa sätt att koppla in VPn på systemet, och då finns det lösningsförslag på nätet. Du kan ju kolla på CTCs sidor. Där finns en hel massa varianter och principerna är ju i princip desamma oavsett fabrikat på VP.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2013, 18:48:42 »
Jo jag vet att elpatronen sitter i tanken, jag uttryckte mig kanske otydligt. Min tanke var Mitsubishis paket w85 med vatten mellan utedel och tank, där sitter en elpatron i dess tank.
Egentligen är Mitsubishin väldigt avancerad för mitt behov egentligen. Jag har shunten i pannan och det kommer nog att förbli så. Så det jag är ute efter är egentligen är en luft/vatten vp och en tank där jag placerar en givare som ger order att vp'n ska hålla tanken typ 52gr varm. Sedan cirkulerar vattnet mellan pannan och tanken så pannan håller samma temp. Plus att jag även kommer att förvärma vattnet i tanken innan det går in i min vv-beredare. Jag är osäker på om Mitsubishin går att köra enligt dom önskemålen? Anledningen till att jag kikar på just denna modell är att den har fått väldigt bra betyg i tester.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2013, 19:14:59 »
Det borde gå att ställa in i styret om elpatronen skall användas eller inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2013, 19:28:19 »
Elpatronen måste väl kunna ställas på 35 grader så den inte startar förrän allt annat slutat fungera. En temperaturgarant m.a.o när du inte har möjlighet att elda och pressostaten ev löst ut.

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2013, 20:13:30 »
Jag har ju fortfarande elpatronen i pannan som jag kan ställa med ett tempvred på pannan. Jag har gjort en skiss. Scenariot är att VP'n alltid är aktiv och håller tekniktanken till några grader under vad vp'n klarar, säg 55gr. Tekniktanken förvärmer också alltid varmvattnet innan vv-beredaren.
Vid vedeldning så sköter laddomaten laddningen av tankarna och styr cirkulationspumpen mellan tekniktanken och pannan. När tempen i acc-tankarna går under 50gr under urladdningsfasen så stoppas accladdningen och laddomaten startar cirkpumpen mellan tekniktank och pannan. Samtidigt sjunker tempen i tekniktanken och vp'n får börja jobba hårdare för att hålla dom inställda 55 graderna.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2013, 21:46:39 »
Om man kollar energimyndighetens test så har Thermia Atec samma prestanda som Mitsubishi.
Köper du denna med "standard" kontrollpanel så följer ingen elpatron med och den går enkelt att koppla in enligt dina önskemål.
Jag tror Mitsubishin mÃ¥ste ha en komplett innerdel för att kunna köras.  :-\

De har iofs en modell som kallas "Booster" som är avsedd att docka mot en FLVP, kanske denna skulle funka? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2013, 23:11:23 »
Men om du redan har acktankar och kan tänka dig att elda med ved om det blir kallt så behöver du väl inte köpa nån tank? Då räcker det ju att du köper en VP som antingen har eget styr eller som du kan köpa ett separat styr åt, typ CTC EcoAir och deras EcoLogic. Det är ju gjort just för att kunna koppla till en tank vilken som helst.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #8 skrivet: 10 november 2013, 07:50:02 »
Om jag ska köpa utan tank så misstänker jag att det fortfarande avses en vp utan innedel. Och då är vi fortfarande där med fenomenet att vattnet måste cirkulera genom vp från acctank pga. frysrisken. Och eldar jag då upp mina acctankar till 100gr så är frågan vad värmepumpen gillar det ^-^.
Jag kommer nog inte ifrån att det måste bli en innerdel och en utedel, men visst, en split med en liten hydrobox i pannrummet fungerar ju oxå.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #9 skrivet: 10 november 2013, 08:57:55 »
Det går ju alltid att koppla vp via en glykolfylld egen krets mot en värmeväxlare då finns ingen frysrisk och inget vatten behöver cirkulera till utedelen när du eldar. Men se till att växlaren ska vara stor för det kommer innebära att vp får jobba med nån grad högre temp än du får i tanken hur mycket högre beror på växlaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2013, 09:18:02 »
Hur får du tillbaka värmen från acktankarna när du laddat dem? Eller är det en likn laddomat 5030 med dubbla pumpar?

Utloggad Tompamannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #11 skrivet: 10 november 2013, 11:27:50 »
Mitt system är från början avsett för hög framledningstemp då det satt en oljepanna innan. Så jag vill hellst inte tappa alltför mycket på vägen, därför känns en växlare lite som andraval.

Jag har två pumpar, 4030 vill jag minnas att den heter. En pump laddar tankarna och den andra kör andra hållet och laddar ur.
Enplans villa med källare.
Uppvärmd yta plan 1: 115m2
Uppvärmd yta källare : 70m2
Värme : Vattenburet med radiatorer
Värmekällor : Nibe alpha kombi som eldas med ved, 2x500L acc-tankar, Anslut 6kw L/V värmepump, Zibro 3,3kw L/L värmepump, Handöl 10T 10kw täljstenskamin

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: MÃ¥ste elpatronen vara inkopplad?
« Svar #12 skrivet: 10 november 2013, 12:05:32 »
Se till sÃ¥ att du har ventiler sÃ¥ du senare kan ändra flödena och köra returen rakt ut i värmepumpen och sedan direkt in i radsystemet, skaffar du en bra pump som klarar värma huset kommer du bli bekväm och sluta elda om nÃ¥got Ã¥r... :) 
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!