Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Megasen
« skrivet: 31 januari 2016, 11:10:15 »

Tack, ska nog inte pilla i uteenheten alls tror jag efter vad jag läst på forumet...

Allt fungerar bra efter reparationen. Inga problem med värmen (utom när det var -25..).
Elförbrukningen elpanna/v-pump verkar vara i bra balans, har inte hunnit jämföra med tidigare perioder men det ser bra ut i alla fall vid en snabbkoll.

Ska kolla efter lite enkel mätutrustning för att kolla temp på in/ut eftersom det inte går att se specifikt i den här versionen av EcoAir
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 januari 2016, 17:22:21 »

Hej Megasen
och tack igen.

Du skall nog absolut inte börja med att skruva på expansionsventilen. Du kan däremot kanske trimma en hel del på pannan /Ecoel. Min erfarenhet är att låg VPin (tempen på radiatorvattnet som går in i Ecoair för att värmas) och ett lågt flöde på vattnet genom pumpen ger en hög verkningsgrad (Cop). Överhuvudtaget är det bra att försöka hålla så låga temperaturer i hela systemet, utan att man fryser eller saknar VV förstås. Ger bättre verkningsgrad och skonar kompressorn.

Nu är jag inte rätt man här heller, att ge råd om Ecoel. Jag har en helt annan systemlösning. Men läs erp's utmärkta sammanfattning högst upp på CTC-delen. Han svarar dessutom ofta på direkta frågor om Ecoel här på forumet.

PS funkar pumpen med mer normala temperaturer nu efter reparationen?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 januari 2016, 18:37:08 »

Om du inte har manualen så ladda hem den från CTCs web. Där står hur man läser av olika värden.
Skrivet av: Megasen
« skrivet: 17 januari 2016, 17:26:40 »

Tack, det är alltså expansionsventilen som man (om man vågar) ska justera eller?

En annan kommentar i denna tråd var att ställa hetgastempen till 35-40grader över VPIn, var hittar jag VPin?
Är det returen på radiatorvattnet som är VPIn?
eller retur på slingan mellan pannan till pumpen? eller är det nån temp som jag kan hitta och läsa av ute på EcoAir?

Vill gärna förstå lite mer av principerna för alla temperaturer som jag kan läsa av eller mäta upp,
Jag har försökt läsa på i forumet men de flesta verkar ha nyare versioner med mer värden och inställningsmöjligheter än V2:an och nån "grundläggande" funktionsbeskriving av det som sker ute i EcoAir har jag inte hittat (tipsa gärna om det finns redan)

Just nu är det ingen ide att försöka göra nåt det är -20 eller mindre ute så det dröjer innan pumpen startar igen...


Tacksam för alla tips eller info
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 januari 2016, 16:16:11 »

Tack Megasen,

för intressanta priser!

Jag är nog inte rätt man att förklara hetgastempens betydelse. Men i min enkla värld är det inte hetgasen som värmer radiatorvattnet. Snarare motsatsen. Hög hetgastemp värmer kompressorn, minskar verkningsgraden (COP) och förkortar livet på pumpen när tempen blir för hög.  Den bästa beskrivningen av Ecoairs dimensioneringsvärden är xxarg's inlägg. Tar mig friheten att kopiera litet grann:

Hög hetgas betyder att kompressorn tryckstegrar gasen mer än beräknat - dvs. att den arbetar med låg tryck i evaporatorn och/eller hög tryck på kondensorn. (hög hetgas kan också tyda på att kompressorn håller på att haverera, dock bör man märka det som extra hög effektförbrukning och lägre COP än normalt)

Eftersom du har bubbelfritt i synglaset så verkar det inte vara brist på köldmedie till exp-ventilen.

Hur ser evaporatorn ut idagsläget i avseende  frost, frostfria band etc. efter ett tags drift. - det här är viktig info och man bör försöka ta reda på detta.

Nästa steg, om man vågar sig på detta, är att öppna kåpan på utedelen och mäta temperaturen före och efter expansionsventilen. Ligger utloppet på expansionsventilen långt under omgivande luftens temperatur och isar så indikerar det att expansionsventilen inte släpper fram köldmedie som den skall av någon orsak (situationen borde också ge frostband på evaporatorn) eftersom du har bubbelfritt i tittglaset och uppenbart god kondensatförsörjning. Är det stor skillnad på temperaturen på kondensatröret mellan utgången från kondensorn och kort innan ingången till expansionsventilen så tyder det också på dålig flöde av kondensat eftersom det hinner kylas av mycket på vägen.


Hetgastempen på min Ecoair låg på 70-80 grader när den var ny. Nu åtta år senare, ligger den på 90-100. Lustigt nog (eller kanske inte så lustigt) har jag precis de symptom som xxarg beskriver: Svaga band, kallt utlopp från expventilen, etc.

Sista veckan har hetgastempen flera gånger gått upp till 130 grader, utlöst hetgaslarm och stannat pumpen.
Skrivet av: Megasen
« skrivet: 11 januari 2016, 18:14:38 »

Visst kan få kostnaden (den fick vi ut på trygghetsförsäkringen från Arctic), Hemförsäkringen gäller ju inte mer än 7 år på VP..

Det var tre besök:
1. Byte hetgasgivare 1475:- (arbete+givare)
2. Första rörläcket som reparerades  inkl. felsök/arbete/materiel/påfyllning 6700:-
3. Fortsatt läckage med ytterligare rör som läckte inkl. arbete/materiel/påfyllning 3900:-

summa ca 12000:- tur att vi förnyade med Arctic 2 månader innan...

Förklara gärna varför en låg temp är bättre än hög när det gäller hetgasen
Var/hur kan jag påverka hetgastempen på den gamla Air V2, som inte verkar gå att ställa in eller se på så många temperaturvärden som ni verkar kunna göra i senare versioner?
Tacksam för svar och/eller förklaringar


Skrivet av: larryd
« skrivet: 10 januari 2016, 20:18:07 »

Nja..

inte precis. Du skall ha en så låg hetgastemp som möjligt, när pumpen jobbar normalt, Dvs vid de In- och Ut-temperaturer  och vattenflöde som CTC rekommenderar i manualen.

55 grader är en mycket låg hetgastemp, som jag bara såg på min VP när den precis var nyinstallerad. Möjligen kanske kanhända så har reparatören lyckats starta om styrdonet så att pumpen automatiskt begränsar effekten några dagar.

Får man vara ofin nog att fråga vad reparationen kostade?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2016, 19:36:12 »

När vi fick en trasig backventil utbytt för några år sen så ställde reparatören in nånting så att hetgasen låg 35-40 grader över VPin. Han sa att det var lagom och gav bra verkningsgrad på VPn. Hitsänd av CTC.
Skrivet av: Megasen
« skrivet: 10 januari 2016, 18:24:41 »

Efter reparation av vår CTC EcoAir 109 V2, med läckande rör och påfyllning så verkar hetgastempen inte gå över 55-60 grader?
Hetgasgivaren byttes innnan reparationen gjordes (hoppades på en billigare rep...) så den är ny och förhoppningsvis korrekt installerad

Nån som har några ideer om vad man kan göra eller titta på? eller är det normalt?

Trodde att det var bättre med lite högre hetgastemp(typ 80-85 grader) för att få ut mer effekt av pumpen

Idag har kompressorn gått (enligt displayen) 19 timmar av de senaste 24 och 1 start(?), -4 grader som minst

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!