Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TS styrning pÃ¥ CTC - en variant  (läst 10071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
TS styrning på CTC - en variant
« skrivet: 13 februari 2006, 13:39:03 »
Ok, inget upphetsande. Det som tillkommit är en timer (gömd i garderoben, så inte 3-åringen ska komma åt den :))


Nere i styrlådan en automatsäkring, ett digitalt veckour och en extra kontaktor.


Samt inte minst i hallen en termometer som visar innetemp, elpannetemp samt max/min.


Ställer reservvärmetermostaten (a.k.a. "svarta ratten" eller "Bertilskräcken") på valfri temperatur, nu 60 grader.
Denna går då bara in vid inställda tider eller då man vrider upp timern (cirka tjugo minuter innan större vvtapp).
Enkelt och säkert.

Elpatron avstängd i styren, en förutsättning. Har lagt 6kW över kontaktorn, skulle kunna koppla in alla 9 - men tror inte det behövs.

Egentligen behövs höjningen bara vid bad, samt vid enstaka tillfällen då många duschar, men för komforten kan det vara skönt med en ångande dusch emellanåt. Kommer att testa den verkliga vv-kapaciteten då vi installerar vårt nya badkar (dubbla storleken).

Det vore förstås en större besparing om man kunde låta vp fixa detta extra vv. Men cop på det blir lägre, och det finns fördelar med att låta vp koncentrera sig på husvärmen. Vardags-vv får vi då som en bonus. Panntemp ställd på 43 grader vilket räcker.

Detta är en ganska optimal lösning för oss. Tills vi kommer på något (ännu) bättre :)

« Senast ändrad: 14 februari 2006, 08:42:06 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2006, 20:24:32 »
Intressant, sÃ¥ mycket meck för att fÃ¥ till en vettig VV styrning  ::) >:D
Jag skulle ha köpt en IVT eller Nibe istället  ;D





































Skämtåsido, finurlig lösning för att komma runt ett problem på ett snyggt sätt
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2006, 21:30:14 »
Bra idé!

btw, vad är den lilla omkopplaren på rumsgivaren till för?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2006, 21:31:46 »
Intressant, sÃ¥ mycket meck för att fÃ¥ till en vettig VV styrning  ::) >:D
Jag skulle ha köpt en IVT eller Nibe istället  ;D

Jo, mer konstruktiv kritik än sÃ¥ brukar ju inte komma frÃ¥n IVT/Nibe/Thermia-hÃ¥llet...  --/ knUp studs

Vore kul att höra frÃ¥n CTC-ägare ocksÃ¥. Vi tycks vara pÃ¥ väg ner mot en totalförbrukning pÃ¥ mindre än 17000 kWh nu när TS är avstängt. Med full komfort. Betvivlar att jag skulle spara mer med en annan VP! Det enda som Ã¥terstÃ¥r att bevisa är att vi klarar extrema vv-behov utan spetsberedare - vi har ju redan en inbyggd, sÃ¥ varför inte använda den.  ;)

-Mycket meck - nej, en timmes jobb. En del hjärnaktivitet innan också.
-Termometern rekommenderas alla vp-ägare - kostnad 87:-   :)

Bra idé!btw, vad är den lilla omkopplaren på rumsgivaren till för?

Vippbrytaren har använts till lite olika experiment för extra vv - är inte inkopplad längre, men kanske hittar jag en uppgift för den nÃ¥n dag. 


« Senast ändrad: 21 mars 2006, 13:24:26 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2006, 12:08:14 »
Jukebox

det börjar rocka rejält om dig, kul att läsa om experimenten och strunta i de avundsjuka
kommentarerna.
Tyvärr kan kan jag jag inte leverera årsförbrukning än, men snittförbrukningen ligger på 32 kwh enligt mätaren i VP, Brine 5/2. Snitt gångtid per dygn: 15 timmar och med 30 starter på VP. Inget som stör mig!

Kör på din linje med TS avslaget och pumpen har klarat att ge 20 grader inne vid -18 ute.
Duscha funkade också bra vid köldknäppen! CTC-kalkylen angav -9 ute som gräns utan tillskott. Fantastiskt!

Pumpa PÃ¥!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2006, 13:52:37 »
LÃ¥ter ju som om du har en optimerad anläggning onkel.  Alla värden topp!  Thumbsup

När jag köpte Ecoheaten var rekommendationen att slå av elpatron på sommarhalvåret och köra med 6 kW på vintern - om det behövdes. Generellt borde nog alla Ecoheatägare köra med elpatron på 0 kW även på vintern och se om det inte funkar ändå. För att sedan skruva på bara precis så mycket som behövs. Om det behövs!

Själv brydde jag mig inte så mycket efter att ha konstaterat att vi ändå sparade mycket pengar första åren. Nu när jag tittar på mina gamla loggar kan jag se att vi ofta hade 30% TS på vintrarna.
Jag hade vid installation gjort en del kalkyler och kommit fram till att vi borde kunna klara oss under 50 kWh/dygn totalförbrukning i snitt, dvs <18000 kWh/Ã¥r, och det verkar ju kunna bli sÃ¥ nu. VP + TS prognos 9800 kWh.  :)
Blev inspirerad att tweaka inställningarna efter att ha hittat detta forum.

Ok, mina egna funderingar runt ovanstående lösning:
-det verkar inte finnas någon optimal inställning med firmware där man kan få mycket vv utan att det blir för mycket TS
-man vill gärna ha en lösning där man inte måste gå in i styren, eller ens behöva vrida på svarta ratten
-ovanstående lösning funkar perfekt för oss med den invändningen att det TS som går åt inte blir loggat!
-Alla hus är olika, och ovanstående är inte en generell lösning
-CTC borde själva utveckla styren! Nåt har de väl på gång....

« Senast ändrad: 26 april 2006, 10:29:31 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2006, 14:16:23 »
-CTC borde själva utveckla styren! Nåt har de väl på gång....

Du borde skicka in din lösning till CTC, kanske kan du fÃ¥ jobb som produktutvecklare.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2006, 15:12:09 »
SMART

Hur har du kopplat till timern?
Det du säger om att ha elpatronen avstängd delar jag till fullo. Det har inte varit ngra som helst problem med husvärmen trots under - 17. Max gångtid för min del 18 tim och 14 min på ett dygn.
Men jag tror du löst den brist som finns dvs att kunna få rejält med vv när man själv önskar. Detta gäller särskilt för oss som måste springa ut och sen ned i källaren
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2006, 19:29:45 »
SMART
Hur har du kopplat till timern?

Kontaktorn kopplad i serie med reservvärmetermostaten.

Kontaktorn styrs av det digitala veckouret alternativt timern i garderoben. Dessa alltså kopplade parallellt. Veckouret får matning via automatsäkringen, 230V och nolla från maxtermostatens kontaktor.



EDIT Kunde inte fÃ¥ bilden större, ni fÃ¥r spara den och förstora själva  ;)

Drog vid vp-installation en signalkabel med 8 tåtar upp i kåken, utifall man skulle vilja koppla in lite mer funktioner.
Och det finns fortfarande lite plats över på DIN-skenan vid styrkortet...

Skulle hellre vilja modifiera mjukvaran, men det får nog CTC fixa själva....
« Senast ändrad: 19 februari 2006, 12:54:07 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2006, 23:33:04 »
Jukebox

kan man koppla en digital timer direkt på skenan tror du och som då ligger före och styr "bertilskräcken"?
I så fall kan man ju ha en eller flera tider per dygn som TS jobbar upp panndelen till förvald temp och komma runt din grej med en manuell timer? Sc:,h a:gl
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2006, 02:11:03 »
Jukebox

kan man koppla en digital timer direkt på skenan tror du och som då ligger före och styr "bertilskräcken"?
I så fall kan man ju ha en eller flera tider per dygn som TS jobbar upp panndelen till förvald temp och komma runt din grej med en manuell timer? Sc:,h a:gl

Jo varför inte. Skulle kunna starta den med en knapptryckning uppifrån kåken. Det finns också plats för t ex en xtra dubbeltermostat om man skulle vilja köra på olika temperaturer, t ex 80 grader för tappning till massagebadet.

Jag har satt termostaten på 60 grader och programmerat veckouret till 6.00-6.45 må-fr samt 19-22 on och sö.

Elpannan håller värmen någon timme efteråt innan den är tebax på 43 grader. Elkostnad drygt 3 kWh varje värmning.
Detta beroende pÃ¥ hur mycket man tappar av förstÃ¥s.  :)

Manuella timern används bara om man vill ha gott om vv vid andra tillfällen.
« Senast ändrad: 15 februari 2006, 06:25:29 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2006, 11:24:23 »
Ingen av CTC-veteranerna här som vill kommentera? *vinkar*
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2006, 12:51:27 »
Ingen av CTC-veteranerna här som vill kommentera? *vinkar*

Hmmmm....det blev visst tyst.  ???

Nåja, detta var ju en COP1 lösning och som sådan kanske inte tillräckligt imponerande. Jag funderar på om man kanske kunde komma på något bättre med en rimlig insats. Bertil brukar ju påpeka att man har massor med effekt att tillgå med en vp, och det borde därför aldrig vara något problem med vv. Och med en tillräckligt intelligent styrning skulle man väl kunna få vp att leverera behovet utan tillskott under de flesta förhållanden.
Kanske vore en COP3 lösning lite väl optimistisk, men vad sägs om COP2? ÄndÃ¥ en förbättring!  :)

Jag vill alltså att vp inte bara klarar husvärmen utan ts ned till ett antal minusgrader, och som en bonus ger allt vv jag behöver till disk & dusch. Utan också att när vv behövs i större mängd ska vp+ts gå in med fullt blås om det behövs, i vårt fall 10+9 = 19kW, utan att ändra några inställningar (men kanske orka trycka på en knapp). Kan jag få mjukvaran att göra detta? Jag har en del idéer, men finns det ingen annan med CTC som har funderat på hur detta ska gå till?

Efter rådslag med familjen sänkte jag termostaten till 47 ºC. Det ger fortfarande en garanterat skön duschtemp på morron, med minimalt ts. Normal panntemp är 43 ºC, men ibland sviktar den några grader och ts behövs. Ska vi bada får man maka sig ner i källarn och vrida upp termostaten till 60 ºC eller mer. Fördelen är nu att man inte behöver gå ner precis innan och efter bad, utan kan göra detta dagen innan och dagen efter - veckouret styr så att inte ts ligger på. Eller så kan man använda timern.

Någon frågade om vi inte blivit av med frostskyddet nu, när reservvärmetermostaten ligger över separat styrning. Detta är korrekt. Men man kan enkelt med en knapptryckning få veckouret att ligga på konstant och sedan vrida ner termostaten till "F" eller 20-30 ºC om man vill, så har man skyddet kvar om man åker bort och kompressorn lägger av.

Funderar på att ändå lägga till en xtra dubbeltermostat och ställa den på t ex 75 ºC och styra den med timern. För familjebadkaret, när det kommer.

Jag beräknar att denna lösning vi har nu kommer att kosta cirka 500 kWh om Ã¥ret i TS.  Väl värt det för "obegränsat" med vv.  :D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2006, 13:43:46 »
Fick räkningen för ingående delar från elektrikern, totalt cirka 3000:-

Man kunde snika och köpa på Claes Ohlsson istället:

46-1270 Termometer max/min 89:-
32-7115 Kopplingsur digitalt   298:-
36-1241 Automatsäkring          30:-
36-1476 Kontaktor                 198:-
32-8692 Tidströmställare       695:-

Totalt                                   1310:-

Själv gillar jag min elektriker och hans kloka rÃ¥d är gratis.  :)

Claes Ohlsson har också en logikenhet för automation 36-1755 1195:- som man kunde ha lite kul med.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: TS styrning på CTC - en variant
« Svar #14 skrivet: 26 april 2006, 10:36:57 »
Har ändrat inställningarna:

- satt svarta ratten på 75 ºC

- ändrat till 10 minuters påslag på morgnarna, må-fr. Det hinner höja panntempen 5-6 grader vilket räcker (ingen har klagat :)).

- tagit bort tidsstyrningen på kvällarna. Vill man bada får man vrida upp timern. När tempen går mot 70 grader finns det myyyyycket varmvatten. Men vi har fortfarande inte fått in vårt nya badkar, som blir det riktiga testet på vv-kapaciteten.

Jag tycker att alla vp borde ha möjlighet till tidsstyrning av vv! Är det bara CTC som har det, så har de en fördel där. De flesta familjer har vissa rutiner när det gäller dusch och bad.

Med tillskottet avstängt tycker jag det är ett måste med displayen i hallen, så man kan se hur läget ligger.
« Senast ändrad: 27 april 2006, 11:15:45 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!