0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Carl N skrivet 02 april 2005, 14:22:59Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).Det är därför man ska strypa flödet vid vv-laddning och öka delta-t. 8-10 grader.= varmare vatten.Here we go again !! *hehe* *hehe*
Det är så att när VV värms upp så hinner inte vattnet i beredaren bli genomvarmt, det är bara vattnet närmast manteln som blir riktigt uppvärmt. När sen VV värmningen stoppas så skiktar sig vattnet och det kallare vattnet i mitten sjunker ner mot botten (där givaren sitter).
jag måste ha högsta hastighet på cirkpumpen för att ha delta-t på 6 grader på radiatorsidan.orginal i värmepumpen finns det väll ingenstans att justera flödet? eler har jag missat det? Nibe 1215-8,5
Citat från: CarMan skrivet 03 april 2005, 12:13:19jag måste ha högsta hastighet på cirkpumpen för att ha delta-t på 6 grader på radiatorsidan.orginal i värmepumpen finns det väll ingenstans att justera flödet? eler har jag missat det? Nibe 1215-8,5varför skulle du justera flödet? sänk farten på pumpen ett hack så ökar deltat...
Citat från: Digital skrivet 03 april 2005, 18:17:49Citat från: CarMan skrivet 03 april 2005, 12:13:19jag måste ha högsta hastighet på cirkpumpen för att ha delta-t på 6 grader på radiatorsidan.orginal i värmepumpen finns det väll ingenstans att justera flödet? eler har jag missat det? Nibe 1215-8,5varför skulle du justera flödet? sänk farten på pumpen ett hack så ökar deltat...jag får dåligt flöde i avlädsna delar av huset om jag sänker hastigheten.
Jag hade också problem med tempen i de bortersta radiatorerna innan jag ströp in systemet, och har nu inga problem. Funkade faktiskt rätt bra att köra på 1:an innan jag kom underfund med att det då blev "kortis" i acken. Flödet i radiatorslingan måste vara större än flödet i laddpumpen för att hela systemet skall värmas korrekt, annars stannar pumpen när acken är fylld, trots att radiatorslingan kan vara kall.Jag har nu laddpumpen på 1:an och radiatorcirken på 2:an.
Då kanske du behöver en cirkpump extra..Cirken i vp.n är bara en ladd-pump som huvudsakligen ska leverera värmen till raddsystemet där en huvud-cirk sitter. detta för att kunna justera deltat bättre på vp,n. Om det räcker med cirken i vp,n och att man får rätt delta, då är det bara plus i kanten.Men i ditt fall, kan du inte få bra delta genom pumpen utan att radd systemet påverkas negativt. Då är det en extra cirk som gäller.
Tjena Junior, grattis till 3000+ inlägg Â
. Varför säljs dom med inbyggd cirkpump då? Hoppas på lite mothugg