Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slang mellan utedel och innedel  (läst 6968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Slang mellan utedel och innedel
« skrivet: 26 juni 2010, 16:59:32 »
Hej,

dÃ¥ har jag fÃ¥tt hem min atria 10 och jag tenker børja installera  ;D

Er det noen som har brukt slang melln utedel och innedel? Hvilket typ slang er rekommenderat? Och hvilken typ kupplinger?

Jag vet inte hvort jag skal børja med dette... alle tips mottas med et STORT  TACK  :) :D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Slang mellan utedel och innedel
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2010, 18:05:52 »
Ett par såna här borde funka bra:
http://www.rinkabyror.se/?showcat.aspx?catid=837
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Slang mellan utedel och innedel
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2010, 21:13:41 »
pem 32 funkar fint om du vill dra iväg den en bit frÃ¥n huset sen kan du använda en övergÃ¥ngskoppling  cu/pem

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Slang mellan utedel och innedel
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2010, 18:50:43 »
pem 32 funkar fint om du vill dra iväg den en bit frÃ¥n huset sen kan du använda en övergÃ¥ngskoppling  cu/pem

PEM slang är inte jättebra, den är inte diffusionstät och kommer att släppa in syre i radiatorkretsen vilket leder till korrosion..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Slang mellan utedel och innedel
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2010, 19:09:38 »
PEM slang är inte jättebra, den är inte diffusionstät och kommer att släppa in syre i radiatorkretsen vilket leder till korrosion..


????.......brinen har ingen förbindelse med radiatorsidan på en atria.......kör du med pem de funkar fint

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Slang mellan utedel och innedel
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2010, 19:26:19 »


????.......brinen har ingen förbindelse med radiatorsidan på en atria.......kör du med pem de funkar fint

Eh...pratar vi brine? Sorry, jag tar tillbaka 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad JohnnyT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Slang mellan utedel och innedel
« Svar #6 skrivet: 25 november 2010, 19:28:51 »
Hej,

jag tar upp igjen denne trÃ¥den  :)

Når jag spurte om slang mellan innedel ock utedel så tenkte jag egentilgen på å ha slang hela vägen, altså slang innomhus också. Men jag forstår på svaren at det er Cu som teller innomhus, eventulet med slang sista stykket mot utedel?

Skulle det vara alltfor risikofyllt ock kjøra slang (til exempel PEM) innomhus? Er det eventuelt faran for lekkasjer som tilsier dette?

Ganske stor prisforskjell pÃ¥ PEM slang ock kobbarrør  :-\

PS det er ganske langt mellan innedel ock utedel hos mej, må vel dra 10-15m rør innhus varje veg..

 ;D ;D
« Senast ändrad: 25 november 2010, 19:32:29 av JohnnyT »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Slang mellan utedel och innedel
« Svar #7 skrivet: 25 november 2010, 21:54:31 »
Hej!
När det inte är brännbar brine utan etylenglykol borde det endast vara risk för läckage som du skall ta hänsyn till. Läckage blir i praktiken alltid vid skarvar och kopplingar på PEM (om man inte råkar ut för mekanisk skada på slangen.)
Nu är det inte stora mängder brine, men glykol på fel ställe är otrevligt. Och även små volymer som spills kan bli stora pölar i värsta fall.

Tänkte även analogt med en djupborrad brunn där man utan problem drar in PEMslang direkt inomhus och skarvar till koppar först där. Den är dessutom trycksatt med många bars högre tryck än brineslangen. Pumputrymmet måste ha avlopp, har de utrymmen som du tänkt dra slangen igenom det? PEM är svår att böja och så få kopplingar/böjar som möjligt är att rekommendera, dvs enklast och snyggast resultat med Cu inomhus i de flesta fall.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!